Vad gör att du mår bra på jobbet? Tänk friskfaktorer, i stället för riskfaktor! Kan vi tala om friska arbetsplatser? Eller kanske hellre hållbara företag med medarbetare som håller – över tid? Det finns inget quick fix. Att skapa bra arbetsmiljö och ”blomstrande medarbetare i blomstrande företag” är ett ständigt pågående arbete, förklarar Per Lindberg.
Avbrott i förhandlingarna.
Vid 14.30-tiden i dag, torsdag, avbröts förhandlingarna om ett nytt avtal för stuveriarbetarna. Överläggningarna återupptas den 2 maj, då den fackliga delegationen kallas in på nytt.
Svårt att nå avtal.
Förhandlingarna är nu i gång för ännu en yrkesgrupp i Transport, hamnarbetarna. Avtalet berör omkring 3 000 fackliga medlemmar, där majoriteten är med i Transport. Förhandlingarna väntas bli komplicerade. På stuveriområdet har facket svårt att acceptera ett långt treårigt avtal som nu blivit norm i avtalsrörelsen.
Stor förlust.
APM tappar stora godsvolymer. Under årets första 13 veckor försvann 20 procent av godset. – Huvudorsaken är konflikten med Hamnarbetarförbundet, säger Annika Hilmersson, kommunikationschef på APM Terminals.
Långa köer.
– De långa kötiderna har inget med våra konfliktvarsel att göra. Peter Annerback är ordförande i Hamnarbetarförbundet avdelning i Göteborg, Hamnfyran. Han lägger i stället skulden helt och hållet på arbetsgivaren, APM Terminals.
Lång väntan.
I Göteborgs hamn kan chaufförerna få vänta upp till fem, sex timmar på att få hämta eller lämna containrar hos APM Terminals. De seriösa åkerierna, de som betalar lön under väntetiden, går på knäna.
Sveriges Hamnar stämmer 18 medlemmar i Hamnarbetarförbundet för vild strejk. Arbetsdomstolen kommer att avgöra frågan och få ta ställning till arbetsgivarnas skadeståndskrav på drygt 2 700 kronor per hamnarbetare.
Hamn.
Medlare har gjort ett nytt försök att få slut på konflikten i Göteborgs containerhamn. Transports konkurrerande fack Hamnarbetarförbundet har varslat om ytterligare en övertidsblockad som träder i kraft på måndag – om medlingen inte lyckas.
Fortsatt konflikt. I Göteborgs hamn fortsätter konflikten mellan Transports konkurrerande fack, Hamnarbetarförbundet, och APM Terminals. Från arbetsgivarsidan kommer nya rop på lagändring. Företag som tecknat kollektivavtal, och därmed ”köpt” fredsplikt, ska inte kunna utsättas för strejker. – Jag är inte förvånad. Arbetsgivarna har länge velat luckra upp arbetsrätten och införa strikt fredsplikt. Nu ser de chansen, säger Transports förbundsordförande Lars Lindgren.