Riksväg 72. Morgon i Läby. Foto: Lilly Hallberg
Close
Morgon i Läby.
Close
Vägsträckan

Salavägen – klassiker mellan slätt och skog

Riksväg 72. Den är inte bred och sträckningen verkar naturgiven. Milstenar vittnar om att här har folk färdats i hundratals år. Riksvägen går genom Västmanland och norra Upplands kulturbygd och trafiken är tidvis tät och tung.

På ena sidan öppet jordbrukslandskap, på andra sidan skog. Järnvägen i dalgången bredvid. Så ser det ut långa bitar av Salavägen. Strax före avfarten till 72:an i Uppsala, vid Mora stenar rastplats, står ett tjugotal långtradare parkerade.

På vägen mot Sala är det lugnt på morgonen. Kallt och snörök. I alla fall efter avfarten vid Stenhagens köpcentrum i utkanten av Uppsala. Men vackert med soluppgång över Uppsalaslätten.

I Uppsalas utkant, där Enköpingsvägen och Salavägen delar sträckning. Foto: Lilly Hallberg
I Uppsalas utkant, där Enköpingsvägen och Salavägen delar sträckning. Foto: Lilly Hallberg

Vänge

Första tätorten att passera är Vänge kyrkby. Både riksväg och järnväg löper genom samhället. Märkligt nog heter stationen Brunna. Det visar sig att hela Vänge hette Brunna under drygt hundra år, efter att Norra stambanan drogs fram genom orten. Samhället skulle inte förväxlas med andra Vänge i landet, som samhällen i Gotland och Halland. För knappt 30 år sedan fick dock Vänge i Uppland sitt gamla namn tillbaka.

Nästa stopp är Järlåsa, som järnvägen också går igenom. Det var dock länge sedan tågen på Dalabanan stannade här, stationshuset revs under 1900-talets sista år. Men förhoppningar finns att lokaltrafiken med Upptåget, som kör på sträckan, ska göra stopp i samhället. Där tillverkades tidigare drycken Pucko, från lanseringen 1954 fram till 1987.

Mitt i Morgongåva som sedan 15 år hör till Uppsala län. Foto: Lilly Hallberg
Mitt i Morgongåva som sedan 15 år hör till Uppsala län. Foto: Lilly Hallberg

Morgonfika i Morgongåva? I centrum i det lilla samhället, med det slående namnet, är dock Essibellas Diner stängt. Det är ett slags mellandag, en fredag efter trettondagen.

Tvärs över vägen har My Kök och Bar just öppnat. Här serveras allt från dagens och pizza till grillmeny, sallader och à la carte. Det går också bra att bara ta en kaffe och några syltkakor.

”Gåvan”

Som främling är det ju en naturlig öppning att fråga dem som arbetar på Mys restaurang varför samhället heter Morgongåva. Det verkar så – annorlunda… Räcker det liksom inte med ett smycke, måste mannen efter bröllopsnatten ge sin fru ett helt samhälle? Om än inte i klass med Bombay, historiens kanske bästa morgongåva, verkar också samhället i Heby kommun väl överdrivet.

– Ja, haha, jag vet inte om det stämmer men jag har hört att det var kungen som gav sin fru – drottningen – det som present, säger kvinnan i kassan på My Kök och Bar.

– Kungen tyckte att det var en så vackert här, hur byn ligger mellan två sjöar.

Däck på hög hos Däck Team i Heby. Foto: Lilly Hallberg
Däck på hög hos Däck Team i Heby. Foto: Lilly Hallberg

Kvinnan talar sedan med sin kollega på ett annat språk, de skrattar, och antagligen åt namnfrågan för de talar om ”Gåvan”. Det är så lokalbefolkningen kallar Morgongåva.

Wikipedia ger en delvis annan förklaring, mindre kunglig: Brukspatronen på närbelägna Molnebo gav ett torp i bröllopspresent till en dräng och en piga då de gift sig eftersom hon väntade barn (med den gifta patronen på bruket).

I Morgongåva ligger flera större nätbaserade företag, som Adlibris och Apotea.

Sedan den 1 januari 2007 tillhör tätorten Uppsala län, liksom hela Heby kommun.

Benny Hjelm i Heby kör sjukresor. Foto: Lilly Hallberg
Benny Hjelm i Heby kör sjukresor. Foto: Lilly Hallberg

Tegelbruk

Heby var tidigare Västmanlands läns östligaste utpost. Men efter en rådgivande folkomröstning övergick kommunen till Upplands län för 25 år sedan.

Historiskt var samhället ett centrum för tegelbruksindustrin i landet, och i tätorten finns i dag ett tegelbruksmuseum. Heby tätort växte efter att stambanan dragits fram på 1870-talet.

Lantmännens silo tornar upp sig över Heby. Foto: Lilly Hallberg
Lantmännens silo tornar upp sig över Heby. Foto: Lilly Hallberg

Landmärket framför andra är Lantmännens silo, som höjer sig över bygden. Dess framtid har diskuterats sedan förra årtusendet. Liksom möjligheten att använda silon som en gigantisk annonspelare för den närbelägna älgparken. I januari står silon kvar, med banderoll med en älg.

På en obemannad bensintapp, vid 72:an, väntar Benny Hjelm som kör sjukresor för Enköpingstaxi.

– Det är ett bra jobb. Fast om det blir något mer i dag vet jag inte.

Det är lunchtid. Han har haft en körning tidigare i dag, också här tycks det vara en typisk mellandag.

Strax utanför Sala ligger kaféet Rutiga huset. Det är inte rutigt längre, men skylten vid vägen lockar fortfarande med kiosk och grill.

Det visar sig att kaféverksamheten lade ned redan 2005, och den nuvarande ägaren tog över ett par år senare. Nu är det bostäder på gång i huset och 72:an ska bli 2+1-väg, med gång och cykelbana, på sträckan.

Benny Hjelm i Heby kör sjukresor. Foto: Lilly Hallberg
Benny Hjelm i Heby kör sjukresor. Foto: Lilly Hallberg

”Mellandag”

Sala silvergruva var under lång tid en av Sveriges viktigaste inkomstkällor. När den danske författaren HC Andersen besökte staden på 1800-talet ställde han i sin reseskildring frågan var alla människor i Sala höll hus.

– De flesta reste nog i går. Det är lite av en mellandag i dag, det är lugnt, säger Anina Nilverud på OKQ8-macken i en annan utkant av Sala.

Anina Nilverud och kollegan Tindra Marttila på OKQ8 utanför Sala. Foto: Lilly Hallberg
Anina Nilverud och kollegan Tindra Marttila på OKQ8 utanför Sala. Foto: Lilly Hallberg

Anina har jobbat sex år på bensinstationen och tycker att det fungerar bra.

– Det är varierat, olika uppgifter hela tiden. Det enda negativa är att vi jobbar ensamma när vi jobbar kväll.

En hel del kunder kommenterar det höga dieselpriset, men det är inga problem.

– De flesta skojar, en del frågar om de kan få rabatt eller hintar om att det är dyrt. Och det är ju dyrt. Absolut, säger hon.

Tankbilschauffören Jessica Vallimaa från Värmdö fyller på vid mack i Uppsal. Foto: Lilly Hallberg
Tankbilschauffören Jessica Vallimaa från Värmdö fyller på vid mack i Uppsal. Foto: Lilly Hallberg

På en annan bensinstation, i Uppsalas utkant, står Jessica Vallimaa vid sin tankbil. Det börjar skymma.

– Jag trivs bra med jobbet, det är självständigt. Det är ingen som flåsar dig i nacken, säger hon.

Jessica har kört tankbil i drygt fem år, och utgår från Nacka. Vart hon kör varierar.

Transportarbetaren kör sista kilometern på Salavägen ut till E4:an, och söderut: hem.

Riksväg 72: Salavägen

Rilsväg 72 Salavägen
Grafik: Christina Ahlund

Vägsträckan Uppsala–Sala, ”Salavägen”, är 62,9 km lång. Beräknad färdtid: cirka en timme.

Från Uppsala delar riksväg 72 först sträckning genom staden med riksväg 55, ”Enköpingsvägen”, från E4:an.

Från Sala delar riksväg 72 sträckning med riksväg 56, ”Räta linjen”, fram till en bit före Heby – då svänger riksvägen till Gävle från Norrköping av mot norr.

Riksväg 72 löper långa sträckor parallellt med järnvägen, Dalabanans sträcka mellan Uppsala och Sala, tidigare en del av Norra stambanan.

Passerar genom tätorterna Vänge, Järlåsa, Vittinge, Morgongåva, Heby och Heby kommun.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

OKQ8:s nya vätgasstation för tung trafik vid Falutorget i Göteborg. Den ska kunna leverera upp till 1 500 kilo grön vätgas per dygn, vilket uppges räcka till cirka 20 tunga lastbilar. Foto: Justina Öster

Ny vätgasmack i Göteborg – ett steg mot mindre utsläpp

Vätgas. I början av oktober klipptes bandet och en ny vätgasstation för tung trafik invigdes vid Falutorget i Göteborg. OKQ8:s första och Sveriges elfte vätgasmack, men fler är på väg.

Illustration sopbil: Ingrid Fröhlich. Martin Miljeteig. Foto: Martin Hörner Kloo. Temab-logga. Foto: Lilly Hallberg

Från storsäck till psykosocial stress

Arbetsplatsolyckor. Under senare år har flera svåra fallolyckor skett då miljöarbetare stått utanpå sopbilen i rullning. Yrket har blivit mindre tungt men ökad tidspress kan också innebära ökade risker.

Transportarbetarens logga

Avtal klara för alla bensinstationer

Bilvårdsanläggningar. Transport har kommit överens med arbetsgivarorganisationen Fremia om ett nytt kollektivavtal för anställda vid vissa bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och ger en sammanlagd löneökning för dem som får mest på 2 300 kronor, fördelat på två år.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.