Snabbkoll om EU-valet 2024. Illustration: Mattias Käll
Snabbkoll

Så påverkar EU-valet dig och dina arbetsvillkor

Europaparlamentet. I juni går hela Europa till val. EU:s medborgare får då välja sitt parlament. Det som händer i Bryssel påverkar hur du har det på jobbet.

1. Så beslutar EU

Då EU fattar beslut är det många som ska vara överens. Förslag förbereds vanligtvis av EU-kommissionen. Kommissionen går att likna vid en EU-regering. Men det är inte riktigt samma sak, inte minst eftersom kommissionärerna kommer från alla partigrupper.

Kommissionen ska godkännas av EU-parlamentet och leds vanligtvis av en person från den största partigruppen. I parlamentet sitter de folkvalda.

Parlamentet kan godkänna eller neka förslag från kommissionen. En annan viktig funktion är att parlamentets utskott förhandlar om förslagen som EU beslutar om.

En ytterligare gren som är med i besluten är ländernas regeringar, som fattar beslut i EU:s ministerråd.

Då kommission, parlament och ministerråd förhandlar gemensamt kallas det för trialog.

Men nog med teknikaliteteter. Här är några typer av beslut som fattas där nere.

 

2. Gränsöverskridande arbete och arbetare

EU startades som ett fredsprojekt efter andra världskriget.

Vi skulle knytas tajtare till varandra och det är därför en grundidé bakom EU att varor, tjänster och människor ska få röra sig över gränserna.

Men exakt hur mycket och på vilka sätt, det förändras ständigt.

Rörlighet förutsätter transporter och därför fattas många beslut som påverkar hur chaufförer har det på jobbet nere i Bryssel.

Det kan röra allt från kör- och vilotider till vilka människor och företag som får utföra transporter i vilka länder – och vilka anställningsvillkor som de ska ha.

De senaste åren har reglerna skärpts. Men det är alltjämt så att det finns en stor grupp chaufförer från fattiga delar av Europa som ligger ute längre än tillåtet och som konkurrerar med löner som ligger långt under de vi vant oss vid i Sverige.

 

3. Vilka beslut ska vara EU-beslut?

Länderna inom EU är inte överens om hur mycket som ska bestämmas i Bryssel och Strasbourg.

I Sverige är alla politiska partier överens om att villkoren på jobbet ska bestämmas mellan arbetsgivarnas och arbetstagarnas organisationer, det som ibland kallas den svenska modellen.

Men i många länder bestäms allt från löner till detaljer i arbetsvillkor av politiker.

Det är därför EU beslutat om minimilöner och nu senast nya villkor för plattformsarbetare.

Vi kan räkna med att det inte var sista gången frågan om arbetsmarknadens villkor kommer upp på dagordningen i Bryssel. Också de svenska politikerna tycker olika i sådana frågor.

Så vilket parti du röstar på i EU-valet kan i slutändan förändra villkoren i ditt

yrke.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Illustration av Mattias Käll till Snabbkoll om Föräldraledighet.

Ska du vara föräldraledig? Tänk på det här!

Föräldraledighet. Väntar du barn? Grattis! Här kommer några tips på vägen om vad som kan vara bra att tänka på.

Skolskjutsar är en viktig del av den upphandlade trafiken.

Vägen till säkrare upphandlingar

Servicetrafik. Myndigheter riskerar att bidra till lönedumpning och dåliga arbetsvillkor genom att inte ställa arbetsrättsliga krav vid upphandling, visar Riksrevisionens granskning.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.