Årets löneökning är en av de högre sedan industriavtalet tecknades i slutet av 1990-talet.
Foto: Shutterstock
Avtal 2025
Så blev de nya lönerna
Löner.
Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.
Inför avtalsrörelsen valde Transport att ställa sig utanför LO-samordningen och att stå utanför industrins lönemärke (industrins norm för löneökningar). Transport krävde något högre löneökningar än övriga LO-förbund. Enligt Transports ordförande Tommy Wreeth resulterade det i att vissa yrkesgrupper med lång erfarenhet fick lite högre än märket, och vissa andra grupper fick märket.
Tommy Wreeth. Foto: Emil Flisbäck
Transport krävde också något högre löneökningar än övriga LO-förbund. Vissa yrkesgrupper med lång erfarenhet fick lite högre än märket, och vissa andra grupper fick märket.
– Så länge delegationerna är hyfsat nöjda är jag hyfsat nöjd, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.
Arbetsgivarparten sammanfattar avtalen som prick på märket.
Hanna Alsén, chef för arbetsrättsfrågor på Transportföretagen, sammanfattar avtalsrörelsen så här:
”Landade på märket”
– Vi konstaterar att vi landade alla avtalen på märket, som vi i och för sig tycker är högt. Samtidigt är det tufft för företagen att bära upp avtalen.
En som tycker att utfallet inte var tillräckligt är Hans C Nilsson, lastbilschaufför i Skåne och Transportombud på sin arbetsplats.
Hans C Nilsson är lastbilschaufför och Transportombud. Foto: John Antonsson
– Nu är det tusentals människor som kom under flyktingkrisen som inte får vara kvar i Sverige för att de tjänar lägre än 90 procent av medianlönen (33 390). Hur tusan ska en ung kille från Afghanistan kunna göra det när jag som lastbilschaufför med 19 år i yrket inte gör det? frågar sig Hans C Nilsson.
Han brinner för högre löner och vill se en kraftig ökning av det högsta steget.
– I nästa avtalsrörelse vill jag att vi kraftsamlar, varslar och visar arbetsgivarna att vi är beredda att strejka om de inte anpassar sig. Vissa är kanske rädda att det blir ökad kostnad för åkaren och arbetsgivaren. Men det ska de ta ut på sina kunder som tjänar mycket pengar på oss. Då kan vi få fler medlemmar och visa hur starka Transportarbetareförbundet är, för det är vi – vi är äldre än LO, för guds skull.
Förberedde sig på konflikt
Den här avtalsrörelsen varslade Transport om konflikt i förhandlingarna om hamn- och stuveriavtalet samt kabinavtalet. Men förbundet förberedde sig för konflikt i alla avtalsförhandlingar.
– Det är ett sätt för oss att skapa tryck i avtalsförhandlingarna, säger Tommy Wreeth.
Inför kommande avtalsrörelser ser Tommy Wreeth kompetenstillägg som en möjlig väg mot ökade löner.
– Till exempel om en väktare är drönarpilot eller vapenbärare, eller om en chaufför har särskilda kompetenser som ADR (farligt gods), är det generellt saker som företagen tjänar pengar på, men som våra medlemmar inte får ta del av. Om våra medlemmar ser till att utveckla branschen och öka produktiviteten ska de ha bra betalt för det också.
– Vi kan se att företagen, oavsett bransch, glatt säljer erfarenheten och kompetensen våra medlemmar har, men vi är inte i närheten av att få betalt för det vi tillför, säger Wreeth.
Hanna Alsén, chef för arbetsrättsfrågor på Transportföretagen, och Linda Räfsbäck, förhandlingschef på Biltrafikens Arbetsgivareförbund. Foto: John Antonsson
”Får inte tappa helheten”
Frågan om hur lönerna ska kunna öka mer skickas också vidare till arbetsgivarparten och Linda Räfsbäck, ny förhandlingschef på Biltrafikens Arbetsgivareförbund.
– änslan att man önskar en högre lön tror jag att många kan känna igen sig i. Men man får inte tappa helheten. Det som påverkar den personliga ekonomin mest är en god reallöneutveckling och att hålla nere inflationen. Det är en parameter som man måste ha med sig. Och också att det ska finnas förutsättningar för företagen att bedriva en lönsam verksamhet. Det är de bolagen som finns kvar, som kan erbjuda arbete och betala löner.
Anders Olsson, ordförande i Stockholmsavdelningens åkerisektion. Foto: John Antonsson
Anders Olsson kör betong i Stockholm och är ordförande för åkerisektionen i Transports avdelning 5:
– Ökningen som vi fick i våras var välkommen, men det blev inte lika mycket som jag och kollegorna hade önskat. Tyvärr har lönerna inte ökat lika mycket som matpriserna.
Med i avtalsrådet
Den här avtalsrörelsen var Anders Olsson med i det avtalsråd som formulerade Transports krav i förhandlingarna. Och till nästa gång kommer han att komma med ett nytt förslag.
– Jag vill att vi ska få premiekompensation för avlönad tid i stället för arbetad tid. Som det är nu förlorar vi som har förhandlat upp vår premiekompensation ganska mycket när det är röda dagar och vi inte jobbar, säger Anders Olsson.
Årets löner – avtal för avtal
Avtalat. Alla avtal finns inte med på vår lista. Avtal med lönepotter är till exempel inte jämförbara. Hamn- och stuveriavtalet har företagsspecifika löner. Och i kabinavtalet regleras det mesta genom företagets lokala avtal. Därför har vi inte tagit med dem här.
Bensin- och garageavtalet
Ingångslön servicebiträde:
Lön 2024: 25 652 kr
Ny lön 2025: 26 581 kr
Ny lön 2026: 27 400 kr
Serviceman åtta år i yrket, ett år på företaget:
Lön 2024: 31 003 kr
Ny lön 2025: 32 009 kr
Ny lön 2026: 33 065 kr
Bevaknings- och säkerhetsavtalet
Transport lyckades i år få med ett påslag på 200 kronor för den som har fem år eller mer branscherfarenhet. Nu blir det alltså sammanlagt 300 kronor extra under avtalsperiodens andra år.
Nyanställd:
Lön 2024: 25 380 kr
Ny lön 2025: 26 243 kr
Ny lön 2026: 27 004 kr
Lönegrupp A (väktare med flera efter sex månader):
Lön 2024: 26 594 kr
Ny lön 2025: 27 498 kr
Ny lön 2026: 28 296 kr
Lönegrupp B (väktare med flera efter 15 månader):
Lön 2024: 30 408 kr
Ny lön 2025: 31 442 kr
Ny lön 2026: 32 354 kr
Lönegrupp C (ordningsvakter med flera):
Lön 2024: 30 805 kr
Ny lön 2025: 31 907 kr
Ny lön 2026: 32 889 kr
Bilvårdare på biluthyrningsföretag
Ingångslön:
Lön 2024: 26 021 kr
Ny lön 2025: 26 906 kr
Ny lön 2026: 27 713 kr
Efter åtta år i yrket:
Lön 2024: 30 415 kr
Ny lön 2025: 31 449 kr
Ny lön 2026: 32 393 kr
Bilvårdsanläggningar, Fremia
Ingångslön biträde:
Lön 2024: 25 652 kr
Ny lön 2025: 26 581 kr
Ny lön 2026: 27 400 kr
Bilvårdsman åtta år i yrket, ett år på företaget:
Lön 2024: 31 003 kr
Ny lön 2025: 32 099 kr
Ny lön 2026: 33 065 kr
B-kortschaufför, transportavtalet
Premiekompensation 2–5 kronor per arbetad timme tillkommer.
Ingångslön:
Lön 2024: 27 346 kr
Ny lön 2025: 28 306 kr
Ny lön 2026: 29 156 kr
Efter sex år i yrket:
Lön 2024: 30 494 kr
Ny lön 2025: 31 634 kr
Ny lön 2026: 32 660 kr
Bussförare
Lönegrupp 1:
Lön 2024: 29 013 kr
Ny lön 2025: 29 912 kr
Ny lön 2026: 30 810 kr
Lönegrupp 5:
Lön 2024: 32 013 kr
Ny lön 2025: 33 005 kr
Ny lön 2026: 33 996 kr
Bärgningsarbetare, transportavtalet
Ingångslön:
Lön 2024: 30 624 kr
Ny lön 2025: 31 681 kr
Ny lön 2026: 32 642 kr
Efter fyra år i yrket:
Lön 2024: 31 216 kr
Ny lön 2025: 32 273 kr
Ny lön 2026: 33 234 kr
Flygarbetare inom civilflyget
Garanterad grundlön för nyanställd:
Lön 2024: 27 342 kr
Ny lön 2025: 28 272 kr
Pottsystem 2026
Garanterad grundlön tre års yrkeserfarenhet:
Lön 2024: 29 274 kr
Ny lön 2025: 30 269 kr
Pottsystem 2026
Flygmekaniker
Ingångslön treårig yrkesutbildning:
Lön 2024: 29 139 kr
Ny lön 2025: 29 867 kr
Ny lön 2026: 30 703 kr
Tio års erfarenhet:
Lön 2024: 31 704 kr
Ny lön 2025: 33 054 kr
Ny lön 2026: 33 980 kr
Flygtankning, tankningsman
Nyanställd:
Lön 2024: 26 273 kr
Ny lön 2025: 27 407 kr
Ny lön 2026: 28 408 kr
Åtta år i yrket, ett år på företaget:
Lön 2024: 33 847 kr
Ny lön 2025: 35 184 kr
Ny lön 2026: 36 363 kr
Gummiverkstadsarbetare
Ingångslön över 18 år:
Lön 2024: 27 532 kr
Ny lön 2025: 28 408 kr
Ny lön 2026: 28 821 kr
Efter sex år i yrket:
Lön 2024: 31 491 kr
Ny lön 2025: 32 691 kr
Ny lön 2026: 33 701 kr
Lastbilschaufför, transportavtalet
Premiekompensation 2–5 kronor per arbetad timme tillkommer.
Ingångslön:
Lön 2024: 30 163 kr
Ny lön 2025: 31 037 kr
Ny lön 2026: 31 807 kr
Efter sex år i yrket:
Lön 2024: 31 046 kr
Ny lön 2025: 32 170 kr
Ny lön 2026: 33 198 kr
Miljöarbetare med C-kort, miljöarbetareavtalet
Ingångslön:
Lön 2024: 30 749 kr
Ny lön 2025: 31 819 kr
Ny lön 2026: 32 804 kr
Efter sex år i yrket:
Lön 2024: 31 420 kr
Ny lön 2025: 32 556 kr
Ny lön 2026: 33 541 kr
Miljöarbetare, medåkare utan C-kort
Anställd från och med 1 juni 2023.
Ingångslön:
Lön 2024: 29 853 kr
Ny lön 2025: 30 956 kr
Ny lön 2026: 31 941 kr
Efter åtta år i yrket:
Lön 2024: 31 420 kr
Ny lön 2025: 32 556 kr
Ny lön 2026: 33 541 kr
Taxiförare, månadslön
Ingångslön:
Lön 2024: 26 984 kr
Ny lön 2025: 27 753 kr
Ny lön 2026: 28 353 kr
Efter sex år i yrket:
Lön 2024: 28 084 kr
Ny lön 2025: 29 171 kr
Ny lön 2026: 30 191 kr
Taxiförare, garantilön vid provision
Lön 2024: 23 337 kr
Ny lön 2025: 24 130 kr
Ny lön 2026: 24 830 kr
Terminalarbetare, Transportavtalet
Premiekompensation 2–5 kronor per arbetad timme tillkommer.
Kiruna.
Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.
Transport.
Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.
E10 Luleå–Kiruna.
Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.
Servicetrafik.
Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.
Streamingtips.
Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo.
Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.
Miljö.
Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.
Miljö/Åkeri.
Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.
Miljö.
I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.
Transport.
Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.
Miljöarbetare.
Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.