Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade
Close
Årets löneökning är en av de högre sedan industriavtalet tecknades i slutet av 1990-talet.
Close
Avtal 2025

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Inför avtalsrörelsen valde Transport att ställa sig utanför LO-samordningen och att stå utanför industrins lönemärke (industrins norm för löneökningar). Transport krävde något högre löneökningar än övriga LO-förbund. Enligt Transports ordförande Tommy Wreeth resulterade det i att vissa yrkesgrupper med lång erfarenhet fick lite högre än märket, och vissa andra grupper fick märket.

Tommy Wreeth. Foto: Emil Flisbäck
Tommy Wreeth. Foto: Emil Flisbäck

Transport krävde också något högre löneökningar än övriga LO-förbund. Vissa yrkesgrupper med lång erfarenhet fick lite högre än märket, och vissa andra grupper fick märket.

– Så länge delegationerna är hyfsat nöjda är jag hyfsat nöjd, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Arbetsgivarparten sammanfattar avtalen som prick på märket.

Hanna Alsén, chef för arbetsrättsfrågor på Transportföretagen, sammanfattar avtalsrörelsen så här:

”Landade på märket”

– Vi konstaterar att vi landade alla avtalen på märket, som vi i och för sig tycker är högt. Samtidigt är det tufft för företagen att bära upp avtalen.

En som tycker att utfallet inte var tillräckligt är Hans C Nilsson, lastbilschaufför i Skåne och Transportombud på sin arbetsplats.

Hans C Nilsson är lastbilschaufför och Transportombud. Foto: John Antonsson
Hans C Nilsson är lastbilschaufför och Transportombud. Foto: John Antonsson

– Nu är det tusentals människor som kom under flyktingkrisen som inte får vara kvar i Sverige för att de tjänar lägre än 90 procent av medianlönen (33 390). Hur tusan ska en ung kille från Afghanistan kunna göra det när jag som lastbilschaufför med 19 år i yrket inte gör det? frågar sig Hans C Nilsson.

Han brinner för högre löner och vill se en kraftig ökning av det högsta steget.

– I nästa avtalsrörelse vill jag att vi kraftsamlar, varslar och visar arbetsgivarna att vi är beredda att strejka om de inte anpassar sig. Vissa är kanske rädda att det blir ökad kostnad för åkaren och arbetsgivaren. Men det ska de ta ut på sina kunder som tjänar mycket pengar på oss. Då kan vi få fler medlemmar och visa hur starka Transportarbetareförbundet är, för det är vi – vi är äldre än LO, för guds skull.

Förberedde sig på konflikt

Den här avtalsrörelsen varslade Transport om konflikt i förhandlingarna om hamn- och stuveriavtalet samt kabinavtalet. Men förbundet förberedde sig för konflikt i alla avtalsförhandlingar.

– Det är ett sätt för oss att skapa tryck i avtalsförhandlingarna, säger Tommy Wreeth.

Inför kommande avtalsrörelser ser Tommy Wreeth kompetenstillägg som en möjlig väg mot ökade löner.

– Till exempel om en väktare är drönarpilot eller vapenbärare, eller om en chaufför har särskilda kompetenser som ADR (farligt gods), är det generellt saker som företagen tjänar pengar på, men som våra medlemmar inte får ta del av. Om våra medlemmar ser till att utveckla branschen och öka produktiviteten ska de ha bra betalt för det också.

– Vi kan se att företagen, oavsett bransch, glatt säljer erfarenheten och kompetensen våra medlemmar har, men vi är inte i närheten av att få betalt för det vi tillför, säger Wreeth.

Hanna Alsén, chef för arbetsrättsfrågor på Transportföretagen, och Linda Räfsbäck, förhandlingschef på Biltrafikens Arbetsgivareförbund. Foto: John Antonsson
Hanna Alsén, chef för arbetsrättsfrågor på Transportföretagen, och Linda Räfsbäck, förhandlingschef på Biltrafikens Arbetsgivareförbund. Foto: John Antonsson

”Får inte tappa helheten”

Frågan om hur lönerna ska kunna öka mer skickas också vidare till arbetsgivarparten och Linda Räfsbäck, ny förhandlingschef på Biltrafikens Arbetsgivareförbund.

– änslan att man önskar en högre lön tror jag att många kan känna igen sig i. Men man får inte tappa helheten. Det som påverkar den personliga ekonomin mest är en god reallöneutveckling och att hålla nere inflationen. Det är en parameter som man måste ha med sig. Och också att det ska finnas förutsättningar för företagen att bedriva en lönsam verksamhet. Det är de bolagen som finns kvar, som kan erbjuda arbete och betala löner.

Anders Olsson, ordförande i Stockholmsavdelningens åkerisektion, har ett nytt förslag till nästa avtalsrörelse: ”Jag vill att vi ska få premiekompensation för avlönad tid i stället för arbetad tid.” Foto: John Antonsson
Anders Olsson, ordförande i Stockholmsavdelningens åkerisektion. Foto: John Antonsson

Anders Olsson kör betong i Stockholm och är ordförande för åkerisektionen i Transports avdelning 5:

– Ökningen som vi fick i våras var välkommen, men det blev inte lika mycket som jag och kollegorna hade önskat. Tyvärr har lönerna inte ökat lika mycket som matpriserna.

Med i avtalsrådet

Den här avtalsrörelsen var Anders Olsson med i det avtalsråd som formulerade Transports krav i förhandlingarna. Och till nästa gång kommer han att komma med ett nytt förslag.

– Jag vill att vi ska få premiekompensation för avlönad tid i stället för arbetad tid. Som det är nu förlorar vi som har förhandlat upp vår premiekompensation ganska mycket när det är röda dagar och vi inte jobbar, säger Anders Olsson.

Årets löner – avtal för avtal

Avtalat. Alla avtal finns inte med på vår lista. Avtal med lönepotter är till exempel inte jämförbara. Hamn- och stuveriavtalet har företagsspecifika löner. Och i kabinavtalet regleras det mesta genom företagets lokala avtal. Därför har vi inte tagit med dem här.

Bensin- och garageavtalet

Ingångslön servicebiträde:

  • Lön 2024: 25 652 kr
  • Ny lön 2025: 26 581 kr
  • Ny lön 2026: 27 400 kr

Serviceman åtta år i yrket, ett år på företaget:

  • Lön 2024: 31 003 kr
  • Ny lön 2025: 32 009 kr
  • Ny lön 2026: 33 065 kr

Bevaknings- och säkerhetsavtalet

Transport lyckades i år få med ett påslag på 200 kronor för den som har fem år eller mer branscherfarenhet. Nu blir det alltså sammanlagt 300 kronor extra under avtalsperiodens andra år.

Nyanställd:

  • Lön 2024: 25 380 kr
  • Ny lön 2025: 26 243 kr
  • Ny lön 2026: 27 004 kr

Lönegrupp A (väktare med flera efter sex månader):

  • Lön 2024: 26 594 kr
  • Ny lön 2025: 27 498 kr
  • Ny lön 2026: 28 296 kr

Lönegrupp B (väktare med flera efter 15 månader):

  • Lön 2024: 30 408 kr
  • Ny lön 2025: 31 442 kr
  • Ny lön 2026: 32 354 kr

Lönegrupp C (ordningsvakter med flera):

  • Lön 2024: 30 805 kr
  • Ny lön 2025: 31 907 kr
  • Ny lön 2026: 32 889 kr

Bilvårdare på biluthyrningsföretag

Ingångslön:

  • Lön 2024: 26 021 kr
  • Ny lön 2025: 26 906 kr
  • Ny lön 2026: 27 713 kr

Efter åtta år i yrket:

  • Lön 2024: 30 415 kr
  • Ny lön 2025: 31 449 kr
  • Ny lön 2026: 32 393 kr

Bilvårdsanläggningar, Fremia

Ingångslön biträde:

  • Lön 2024: 25 652 kr
  • Ny lön 2025: 26 581 kr
  • Ny lön 2026: 27 400 kr

Bilvårdsman åtta år i yrket, ett år på företaget:

  • Lön 2024: 31 003 kr
  • Ny lön 2025: 32 099 kr
  • Ny lön 2026: 33 065 kr

B-kortschaufför, transportavtalet

Premiekompensation 2–5 kronor per arbetad timme tillkommer.

Ingångslön:

  • Lön 2024: 27 346 kr
  • Ny lön 2025: 28 306 kr
  • Ny lön 2026: 29 156 kr

Efter sex år i yrket:

  • Lön 2024: 30 494 kr
  • Ny lön 2025: 31 634 kr
  • Ny lön 2026: 32 660 kr

Bussförare

Lönegrupp 1:

  • Lön 2024: 29 013 kr
  • Ny lön 2025: 29 912 kr
  • Ny lön 2026: 30 810 kr

Lönegrupp 5:

  • Lön 2024: 32 013 kr
  • Ny lön 2025: 33 005 kr
  • Ny lön 2026: 33 996 kr

Bärgningsarbetare, transportavtalet

Ingångslön:

  • Lön 2024: 30 624 kr
  • Ny lön 2025: 31 681 kr
  • Ny lön 2026: 32 642 kr

Efter fyra år i yrket:

  • Lön 2024: 31 216 kr
  • Ny lön 2025: 32 273 kr
  • Ny lön 2026: 33 234 kr

Flygarbetare inom civilflyget

Garanterad grundlön för nyanställd:

  • Lön 2024: 27 342 kr
  • Ny lön 2025: 28 272 kr
  • Pottsystem 2026

Garanterad grundlön tre års yrkeserfarenhet:

  • Lön 2024: 29 274 kr
  • Ny lön 2025: 30 269 kr
  • Pottsystem 2026

Flygmekaniker

Ingångslön treårig yrkesutbildning:

  • Lön 2024: 29 139 kr
  • Ny lön 2025: 29 867 kr
  • Ny lön 2026: 30 703 kr

Tio års erfarenhet:

  • Lön 2024: 31 704 kr
  • Ny lön 2025: 33 054 kr
  • Ny lön 2026: 33 980 kr

Flygtankning, tankningsman

Nyanställd:

  • Lön 2024: 26 273 kr
  • Ny lön 2025: 27 407 kr
  • Ny lön 2026: 28 408 kr

Åtta år i yrket, ett år på företaget:

  • Lön 2024: 33 847 kr
  • Ny lön 2025: 35 184 kr
  • Ny lön 2026: 36 363 kr

Gummiverkstadsarbetare

Ingångslön över 18 år:

  • Lön 2024: 27 532 kr
  • Ny lön 2025: 28 408 kr
  • Ny lön 2026: 28 821 kr

Efter sex år i yrket:

  • Lön 2024: 31 491 kr
  • Ny lön 2025: 32 691 kr
  • Ny lön 2026: 33 701 kr

Lastbilschaufför, transportavtalet

Premiekompensation 2–5 kronor per arbetad timme tillkommer.

Ingångslön:

  • Lön 2024: 30 163 kr
  • Ny lön 2025: 31 037 kr
  • Ny lön 2026: 31 807 kr

Efter sex år i yrket:

  • Lön 2024: 31 046 kr
  • Ny lön 2025: 32 170 kr
  • Ny lön 2026: 33 198 kr

Miljöarbetare med C-kort, miljöarbetareavtalet

Ingångslön:

  • Lön 2024: 30 749 kr
  • Ny lön 2025: 31 819 kr
  • Ny lön 2026: 32 804 kr

Efter sex år i yrket:

  • Lön 2024: 31 420 kr
  • Ny lön 2025: 32 556 kr
  • Ny lön 2026: 33 541 kr

Miljöarbetare, medåkare utan C-kort

Anställd från och med 1 juni 2023.

Ingångslön:

  • Lön 2024: 29 853 kr
  • Ny lön 2025: 30 956 kr
  • Ny lön 2026: 31 941 kr

Efter åtta år i yrket:

  • Lön 2024: 31 420 kr
  • Ny lön 2025: 32 556 kr
  • Ny lön 2026: 33 541 kr

Taxiförare, månadslön

Ingångslön:

  • Lön 2024: 26 984 kr
  • Ny lön 2025: 27 753 kr
  • Ny lön 2026: 28 353 kr

Efter sex år i yrket:

  • Lön 2024: 28 084 kr
  • Ny lön 2025: 29 171 kr
  • Ny lön 2026: 30 191 kr

Taxiförare, garantilön vid provision

  • Lön 2024: 23 337 kr
  • Ny lön 2025: 24 130 kr
  • Ny lön 2026: 24 830 kr

Terminalarbetare, Transportavtalet

Premiekompensation 2–5 kronor per arbetad timme tillkommer.

Ingångslön:

  • Lön 2024: 29 274 kr
  • Ny lön 2025: 30 268 kr
  • Ny lön 2026: 31 144 kr

Åtta års branschvana:

  • Lön 2024: 30 643 kr
  • Ny lön 2025: 31 799 kr
  • Ny lön 2026: 32 827 kr

Tidningsdistributörsavtalet

Ingångslön:

  • Lön 2024: 27 348 kr
  • Ny lön 2025: 28 278 kr
  • Ny lön 2026: 29 126 kr

Efter 120 månader:

  • Lön 2024: 32 438 kr
  • Ny lön 2025: 33 541 kr
  • Ny lön 2026: 34 547 kr

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. johan haglund:
    20 november, 2025

    Mycket bra , fint att se avtalet för dom olika avtalsområdena 😊👍

  2. Jenny:
    20 november, 2025

    Urusel lön. Som skrivet ovan, lönen följer inte ens med matvarupriserna.

    Dessutom inom bevakning så de som bär vapen får inte ens en spänn extra och det är otroligt dåligt.

    En vapenbärare går ofta långa pass uppemot över 12h med extra utrustning som är både otymplig och några kilo extra. Sen dessutom ur säkerhetssynpunkt är vapenbärare mest utsatt för div risker och har mycket mer ansvar och inte en spänn extra för jobbet.

  3. Stefan Nilsson:
    20 november, 2025

    Var finns utlandsavtalet????

  4. John Antonsson:
    21 november, 2025

    En ärlig miss av mig. Jag får bättra mig till nästa gång.
    Jag uppdaterar artikeln så fort jag får lite tid över.
    /John, reporter.

Lästips:

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.

Kultur
Vattenparksrondellen nära köpcentrumet Kupolen – kanske Borlänges vackraste? Eller har du någon favorit i en annan stad? Rondellen är cirkeln i mitten där pilen ståtar, hela korsningen heter cirkulationsplats. Foto: Justina Öster

Rondellsafari i Borlänge

Rondeller. I Borlänge duggar rondellerna tätt. Hösten 2022 invigde staden sin 46:e. Hur kommer det sig?