Vattenparksrondellen nära köpcentrumet Kupolen – kanske Borlänges vackraste? Eller har du någon favorit i en annan stad? Rondellen är cirkeln i mitten där pilen ståtar, hela korsningen heter cirkulationsplats. Foto: Justina Öster
Close
Vattenparksrondellen nära köpcentrumet Kupolen – kanske Borlänges vackraste? Eller har du någon favorit i en annan stad? Rondellen är cirkeln i mitten där pilen ståtar, hela korsningen heter cirkulationsplats.
Close
Kultur

Rondellsafari i Borlänge

Rondeller. I Borlänge duggar rondellerna tätt. Hösten 2022 invigde staden sin 46:e. Hur kommer det sig?

Vid invigningen gjorde lokalradion ett försök att utnämna Borlänge till Sveriges rondelltätaste. Eller spekulerade i alla fall i om det kunde vara så när trafiken släpptes på i den senaste cirkulationsplatsen på riksväg 50 mot Ludvika. Trafikverkets projektledare visste inte, men sa att ”vi nog ligger ganska högt upp på den skalan”.

Joakim Hejenstedt. Foto: Justina Öster
Joakim Hejenstedt. Foto: Justina Öster

Regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt på Transports Dalaavdelning i Borlänge skämtar: De många rondellerna beror så klart på att Vägverket flyttade dit 1978–1980.

– Mina föräldrar jobbade båda på Vägverket i Stockholm. De är från Falun men följde med när myndigheten flyttade hit, säger han.

”Rondellmaraton”

För det tackar Joakim sin lyckliga stjärna. Visst är Stockholm fint någon dag, men sedan längtar han från stressen och hem. Han guidar på en rondellsafari och vi har redan passerat den första på Röda vägen när Joakim nickar mot nummer två:

– Du ser, ett rent rondellmaraton fram till Trafikverkets huvudkontor! (Vägverkets nuvarande namn.) Vi har nästan inga trafikljus i Borlänge, de flesta har bytts ut mot rondeller.

Syftet med rondeller är att öka trafiksäkerheten och förbättra framkomligheten. De första lär ha dykt upp i Sverige i början av 1900-talet. Under 1900-talets senare del tog rondellbyggena fart och i oktober 2013 beskrev Teknikens Värld hur de ”ploppar upp som svampar ur jorden lite varstans”.

Landad rymling skimrar tio meter mot skyn med fladdrande stelnat papper från en vals i det gamla pappersbruksområdet Kvarnsveden. Foto: Justina Öster

Landad rymling skimrar tio meter mot skyn med fladdrande stelnat papper från en vals i det gamla pappersbruksområdet Kvarnsveden. Foto: Justina Öster

Kraftig ökning

Då visade SCB-statistik att antalet cirkulationsplatser ökat drastiskt från omkring 1 500 år 2005 till drygt 2 600 år 2010. Göteborg drog ifrån med 130, följt av Malmö med 76, uppstickaren Eskilstuna med 51 och Stockholm strax efter med 49. Färskare statistik tycks inte gå att få efter kontakter med Trafikverket, Transportstyrelsen och SCB.

Våra lokala medier ståtar gärna med många rondeller. 2013 rapporterar P4 Sörmland att Eskilstuna brukar kallas ”rondellernas stad”. Växjö beskrivs av Smålandsposten som ett ”rondellmecka” som ”kryllar av rondeller”.

Joakim Hejenstedt har grubblat över den finaste och fulaste rondellen i Borlänge, men föreslår i stället den minsta vid köpcentrumet Kupolen.

– Man åker igenom utan att märka det, den är bara som en liten upphöjning.

Silverglänsande skulptur

Mikael Boström. Foto: Justina Öster
Mikael Boström. Foto: Justina Öster

Den tio meter höga silverglänsande skulpturen Landad rymling av skulptören Gösta Backlund syns desto mer. Den ståtar i stadsdelen Kvarnsveden och utgår från ”en uttjänt vals från en pappersmaskin”, förklarar skulptören i Dala-Demokraten.

– Hela Borlänge är uppbyggt kring Kvarnsvedens pappersbruk och stålverket SSAB. Det här är gamla bruksområdet, guidar Joakim.

Pensionerade Mikael Boström står ett stycke bort och tankar. Han har jobbat på SSAB och är knappast någon ”rondellfantast”.

– Man tänker inte på dem, bara åker igenom.

Satsar på utsmyckning

Plymen vakar över den täta trafiken i Backarondellen vid riksväg 60 mot Ludvika. Foto: Justina Öster
Plymen vakar över den täta trafiken i Backarondellen vid riksväg 60 mot Ludvika. Foto: Justina Öster

Några bråk kring borlängsk rondellkonst känner Joakim inte till. Den tycks inte få känslorna att svalla så som skulpturer i stadsmiljö. 2018 röstades Borlänge fram som Sveriges fulaste stad, ändå har kommunen satsat på att smycka sina rondeller.

Den högresta Plymen, skapad av konstnären Jörg Jeschke i rostfritt stål, pryder Backarondellen vid riksväg 60 mot Ludvika. Han står också bakom konstverket Svish i cirkulationsplatsen vid Tjärnavägen/Röda vägen.

Sportintresserade kan knappast missa den stora grönvita fotbollen i Tjärnarondellen, men Joakim Hejenstedt har upptäckt något han inte tänkt på tidigare:

– Träd verkar vara grejen i Borlänge. Det är ta mig tusan träd i nästan alla rondeller!

Den stora grönvita fotbollen i Tjärnarondellen skulle ha varit svartvit, men sedan ändrade sig kommunen till fotbollsklubben IK Brages färger. Foto: Justina Öster
Den stora grönvita fotbollen i Tjärnarondellen skulle ha varit svartvit, men sedan ändrade sig kommunen till fotbollsklubben IK Brages färger. Foto: Justina Öster

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Privata lösningar för statliga vägar?

Vägtrafik. Regeringen har tillsatt en utredare som ska se över ”alternativa modeller för finansiering av infrastrukturprojekt”. Transport har uttryckt kritik mot att privata intressen ska vara med och bestämma om satsningar på statliga vägar.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.