Förarlös truck i stor lagerlokal.
Close
Postnord TPL:s nya centrallager har drygt 90 000 kvadratmeter golvyta. Här sköts bland annat soptömning av självstyrande robottruckar.
Close
Digitalisering & AI

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Först ska sägas att hos tredjepartsaktören har det inget med klassisk postverksamhet och brevsortering att göra. Här hos Postnord TPL på Malmölandet i Norrköping hanteras i stället en stor del av volymen av varor som ska ut till Bauhaus varuhus i Sverige och Norge.

Och robotarna ska inte ersätta terminalarbetarna.

– Tvärtom, de sköter de arbetsuppgifter ingen egentligen vill göra. Det handlar om ganska tråkiga jobb som tar tid att göra manuellt, som att tömma sopkärlen med plast och wellpapp. I dag är soptömningen en knapptryckning bort, säger Patrik Jansson, chef för logistikenheten.

Ute på stora golvet. Logistikutvecklaren Johannes Algotsson och Christian Johansson, produktionschefen diskuterar med Transports ombudsman Nina Broman Costa från Linköpingsavdelningen. Foto: John Antonsson
Ute på stora golvet. Logistikutvecklaren Johannes Algotsson och Christian Johansson, produktionschefen diskuterar med Transports ombudsman Nina Broman Costa från Linköpingsavdelningen. Foto: John Antonsson

Förutom att köra sopor levererar robotarna också staplade stålburar till plockarna, som sedan kan påbörja sin runda direkt. Avsikten med den robotiserade hanteringen är både att förbättra ergonomiskt för personalen – burarna är i rätt höjd och arbetet blir mindre tungt, med färre vridmoment, och att påverka fyllnadsgraden i lastbilarna som går ut. Dessutom att minska användningen av emballage, vilket är ett plus för miljön.

– Det handlar om att underlätta för alla, säger Patrik Jansson.

– Men det har varit vissa utmaningar att få till det ska erkännas.

Mindre tillbud

I början när robotarna togs i bruk, för två och ett halvt år sedan, var det en del mindre tillbud. Bland annat ledde en felinställd sensor till att en robot körde in i en palltrave. Men några personskador har det automatiserade flödet inte lett till.

Redo att tippa. En robottruck har kört fram med sopkärl från motsatta sidan av lagret efter att ha fått order. Foto: John Antonsson
Redo att tippa. En robottruck har kört fram med sopkärl från motsatta sidan av lagret efter att ha fått order. Foto: John Antonsson

Utsikten över lagrets huvudgolv från entresolplanet, en utskjutande mellanvåning, svindlar. Där nere syns några som kör gaffeltruckar ut från gångarna, i snabb takt jämfört med en robot som långsamt rör sig i sin fil från parkeringen mot platsen där stålburar är staplade.

Trots att många arbetar i de höga gångarna ger arbetsplatsen ett lite öde intryck. Lokalen är stor som fem eller sex ordinära Bauhausvaruhus, en halv kilometer långt och med tolv meter i takhöjd. Med halvplanet, där bland annat mängder av olika julartiklar finns på hyllorna, är det 71 000 kvadratmeter. Och ytterligare 20 000 kvadrat om kallagret, ”ute på gården”, räknas in.

Här jobbar totalt närmare 90 anställda, samt ett antal bemanningsanställda, i treskift.

– I högsäsong är vi 160 personer i huset, förklarar logistikchefen Patrik.

Lång säsong

Högsäsong för Bauhauskedjan infaller från och med april när det är dags för folk att fixa i trädgården och kanske införskaffa nya trädgårdsmöbler. Säsong innebär en jämförelsevis lång period inte minst med tanke på att vi lever i ett avlångt land.

När Transportarbetaren besöker Postnord TPL är förutom Patrik Jansson också produktionschefen Christian Johansson och Johannes Algotsson, ingenjör och logistikutvecklare med. De förklarar teknik och företagets tankar kring automatisering. Med i mötesrummet är också Nina Broman Costa, ombudsman från Linköpingsavdelningen, med ansvar för terminaldelen i transportavtalet.

– När det gäller kravställning på robotar har olika kunder olika behov, det går inte att hitta en lösning som passar alla, säger Johannes Algotsson, som tidigare bland annat jobbat med logistikutveckling för Stadium.

Initialt är frågan vad som ska automatiseras och sedan lösa det så att det blir skräddarsytt för kunden, till exempel då det rör lagerhantering. I sitt arbete som logistikutvecklare tittade Johannes på olika lösningar, talade med ”en massa konsulter och olika typer av folk, som leverantörer”.

– Men framför allt med personalen när det gäller hur vi ska göra. Automatisering skapar också jobb, det kommer alltid finnas behov av arbetare som räcker upp handen för att ta ansvar för robotar. Och jag som ingenjör behöver någon att prata med som hjälp för att det ska fungera, säger han.

Postnord TPL:s produktionschef Christian Johansson och Patrik Jansson, chef för logistikenheten, framför gallret. Ordning på lagret är nödvändig – de automatiserade truckarna är tänkta att sköta monotona arbetsuppgifter som att köra fram burar och att tömma sopor. Foto: John Antonsson
Postnord TPL:s produktionschef Christian Johansson och Patrik Jansson, chef för logistikenheten, framför gallret. Ordning på lagret är nödvändig – de automatiserade truckarna är tänkta att sköta monotona arbetsuppgifter som att köra fram burar och att tömma sopor. Foto: John Antonsson

Feedback viktig

Målet för företaget är att involvera så många som möjligt i förändringsarbetet och att alla lagerarbetare ska vara med i två eller tre förbättringsprojekt varje år.

– Den feedback vi får där är jätteviktig för oss, säger Johannes Algotsson.

Produktionschefen Christian Johansson lyfter att det gör att förändringarna tar längre tid att genomföra i uppstartsfasen.

– Men sedan fungerar det bättre och riskerar inte att köra i diket efter två år.

I mitten av september pågår övergång från handdator till röststyrd plockning, ”pick by voice”, på lagret.

– Det är först de senaste veckorna vi har arbetat med det i större skala. För många är första intrycket att det är jobbigt, men efter några dagar upplever många det nya som positivt. Det gör ju att du har båda händerna fria, säger Christian Johansson.

Trots att tempot är högt är det trots allt lägre än på lager där varor som kläder och skor hanteras. Det tempot skulle helt enkelt inte fungera för att plocka exempelvis spabad.

”Hålla ett arbetsliv”

Patrik Jansson framhåller att det viktigaste är samspelet. Att kunna ge kunden det senaste och ligga i framkant när det gäller kvalitet och miljömål. Och att skapa den bästa arbetsmiljön, minska tunga lyft och vridmoment i arbetet – och få ned sjukskrivningarna. Vilket ser ut att vara på god väg, ”det ser jättebra ut”, säger Patrik när han talar om sjukskrivningstal och vad som kommer fram i medarbetarsamtal.

Varning för självkörande truck. Det har skett tillbud, men inga personskador, sedan robotarna infördes 2022. Foto: John Antonsson
Varning för självkörande truck. Det har skett tillbud, men inga personskador, sedan robotarna infördes 2022. Foto: John Antonsson

– Automatisering kan hjälpa för att hålla ett helt arbetsliv.

Postnord TPL i Norrköping använder sig också av en AI-baserad lösning, men i relativt liten skala. Det rör ett system för att artiklar ska få plockplatser som underlättar vid själva plockningen. Till exempel hålla rätt på även äldre sortiment, så att sådant som gräsklippare och trimrar hamnar ihop oavsett årsmodell.

För den som sällan är inne på lager ger besöket en wow-känsla. Det är så stort, strukturerat och förefaller kliniskt rent. Och lite påminner det om ett jätte-byggvaruhus där sakerna till största del är dolda i emballage. Vitvaror inom ett område, trädgårdsmöbler inom ett annat.

Flera robotar står still, på en särskild parkeringsplats där de också laddas. När de får signal att göra ett jobb styrs de efter reflektorer i taket, navigerad av laser. Robotarna har också koordinater som talar om var de exempelvis ska ställa metallburarna.

Under fordonen sitter sensorappar som känner av om något är i vägen och stannar vid risk för kollision. När de backar slår blåljus på för att göra dem som arbetar i närheten uppmärksamma.

Lite science fiction-aktigt framstår det allt med de förarlösa fordonen som i kurvor tycks tveka, sakta in och tänka. Men det är de som jobbar på golvet som sätter i gång färden genom att ge signal.

 

”Vi lägger mycket tid på småfel”

Arbetsmiljö. Införandet av självstyrande fordon på lagret har inte gått helt smärtfritt och än flyter det inte på utan störningar, enligt skyddsombudet Michael Fahlgren.

Michael Fahlgren. Foto: Privat
Michael Fahlgren. Foto: Privat

– När robotarna fungerar som de ska är det bra. När det krånglar krånglar det ibland ordentligt, säger han.

Vissa fel kräver åtgärder från tillverkaren och då kan det ta tid innan allt är i gång igen som det ska.

Enligt Transports skyddsombud har det varit sådana mer komplexa problem i omgångar. Fast oftare handlar det om småfel som gör att de som arbetar på golvet ändå måste sköta sådant som tömning av sopkärlen manuellt. Det är långt ifrån alltid som det ”bara är att trycka på en knapp” för att roboten ska komma farande och styra i väg mot tömning.

– Vi lägger mycket tid på det, på småfel, ibland en och en halv timme eller två om dagen, säger Michael Fahlgren.

Det kan till exempel handla om en robot som bara ”står och stampar” vid ett kärl och måste få ny signal om vad som ska utföras.

– Det har varit en del påkörningar också. Inga personskador, men truck mot robot så att gaffeln skadas, säger Michael Fahlgren.

Kollisioner har lett till skadade sensorer på truckarna.

– Det första vi säger till nya är att inte ha ut gafflarna i gången, då riskerar de att bli sönderkörda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Insänt logga

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Ulrich kör malmtransporter – belönas för säkerhetsarbete

Arbetsmiljö. Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.

Robert Savela och Ulf Karlander. Foto: Privat

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.