Illustration till dikten Petrodollaz av Kristoffer Cras
Kultur

Petrodollaz

Dikt. Författaren Kristoffer Cras skrev den här texten om ett minne från när han jobbade på lager.

Klockan är sju stämplar in

Alltid svinkallt första timmen

Truckarna på laddning från föregående natt

 

På långgaffeltrucken genom stallagen

På balken ovan plockplatsen finns en checksiffra

Upprepar den i mikrofonen till mitt headset

 

Får då antalet enheter att plocka

I ett kortfattat kommando

med digital kvinnoröst i hörlurarna till mitt headset

 

Hon befaller mig hela dagarna

Det finns ingen jag pratar med mer än hon

Innan frukostrasten kommer ledningen ut på golvet och samlar alla

klagar mest på att det är stökigt på lagret

Att inte tomkartong slängs som det ska

 

Efter frukostrasten backar lastbilar till med nya containers

Proppade med lådor från China

Från fabriker i lastbilar kors och tvärs genom världen via nya lastbilar till butiker

lådor som ska lyftas på pall

Sen ska pallarna plastas och köras upp i stallagen med skjutstativstrucken

Sen ska pallarna ner igen och ställas på plockplats och vidare ut i handel

 

Lagret är bolagets hjärta som pumpar prylar till detaljhandeln

ser väggen i slutet på containern

Det är som ljuset i tunneln efter två-tre timmar i containern

 

På lagret är alla hundra procent macho

Men i containern kanske ibland nån öppnar sig

Om frihet i hemlandet eller frihet från frivården

Om galnaste sexet eller illuminati

SD:aren är inte det mest rasistiska på lagret

Alla nationaliteter verkar hata någon

alla vill bara polarisera

Och vända dem mot andra som behandlats illa

Och vända det mot andra som är aggressiva, känns som om alla är lika naiva

 

Nån surrar om petrodollaz

Att petrodollaz är den enda valutan som funkar överallt i världen

Många jobbar lager för att betala på bilen

 

Efter lunchen börjar ledningen skrika åt oss för att några dröjt kvar några minuter extra

Sen säger de att eftermiddagens jobb blir att kasta prylar som inte säljer

Så att vi får plats med nya prylar

Vi fyller hela containers med inköpares missräkningar

 

Vi kastar allt från lastkajen när solen gassar vårens varmaste dag

Lådor mellan tio och trettio kilo

Vissa har Ramadan och jobbar på utan mat eller vatten

De säger när kroppen skickar signaler till hjärnan att jag inte orkar

skickar jag bara signaler tillbaka till kroppen att jag orkar

 

klockan sexton stämplar ut

upp imorgon samma sak igen

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Klubbordförande Stellan Malmroos och Alexander Malmqvist, avdelningsordförande, utanför Frigoscandias terminal i Helsingborg. Foto: Lilly Hallberg

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.