Tjänstepensionen är en betydande del av den sammanlagda pensionsinkomsten. Men privatanställda arbetare slutar tjäna in tjänstepension efter att de fyllt 65. (Genrebild.) Foto: Shutterstock
Close
Tjänstepensionen är en betydande del av den sammanlagda pensionsinkomsten. Men privatanställda arbetare slutar tjäna in tjänstepension efter att de fyllt 65. (Genrebild.)
Close
Tema: Pensioner

Pensionsavsättningen sänks efter 65

Höjd riktålder. Vi ska jobba längre för att rädda pensionerna. Men tjänstepensionsinbetalningarna upphör vid 65 år för privatanställda arbetare.

Vi blir friskare och lever längre. Det beror på en sjukvård som blir allt bättre på att hålla oss vid liv och att arbetsmiljön är betydligt bättre, jämfört med för några årtionden sedan.

Baksidan av det är att politikerna därför ansett att pensionssystemet haft för lite pengar och lösningen på det har blivit att vi också ska jobba längre.

2017 kom partierna i den så kallade pensionsgruppen överens om hur våra pensioner ska förändras.

Den lägsta åldern man har rätt att ta pension ändrades så här:

  • 2020: från 61 till 62 år.
  • 2023: från 62 till 63 år.
  • 2026: från 63 till 64 år.

Hur länge man har rätt att kvarstå i anställningen enligt lagen om anställningsskydd ändrades så här:

  • 2020: från 67 till 68 år.
  • 2023: från 68 till 69 år.

Rätten att få garantipension ändrades så här:

  • 2023: från 65 till 66 år.
  • Från 2026 är rätten till garantipension kopplad till den så kallade riktåldern, som i sin tur är kopplad till medellivslängden.

Den nya riktåldern är 67 år från och med januari 2026. De som är födda på 1980-talet har i dagsläget en planerad riktålder på 69 år.

Illustration: Ingrid Fröhlich
Illustration: Ingrid Fröhlich

Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal får minst 4,5 procent av sin lön i så kallad tjänstepension. Det är en individuell pensionsavsättning som man själv delvis bestämmer när den tas ut och i vilken takt.

Inom LO börjar man tjäna in sin tjänstepension från att man är 22 år gammal om man är privatanställd (andra villkor i kommunala bolag, se faktaruta). Tjänstepension betalas in till 65 år. Det kom parterna överens om under en tid när pensionsåldern var 65 år.

Reallönesänkning

Så om man som lastbilschaufför eller flygplansmekaniker hörsammar branschens behov av arbetskraft och fortsätter att jobba efter 65 år innebär det en reallönesänkning, eftersom tjänstepension på 4,5 procent slutar att betalas in.

För en lastbilschaufför blir det 17 371 kronor mindre per år baserat på heltid och grundlön. Tjänstepensionsinbetalningarna är också baserade på premiekompensation, övertid, ob-ersättning, övriga lönetillägg och semesterersättning. Så i praktiken blir vinsten för arbetsgivaren och lönetappet för chauffören större.

Ända sedan pensionsöverenskommelsen har LO och Svenskt Näringsliv förhandlat om hur kollektivavtalen ska hantera den nya riktåldern.

TFA och AGS

Än så länge har man enbart kommit överens om de kollektivavtalade försäkringarna Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA) och sjukförsäkring (AGS).

Försäkringen AGB, som ger ett ekonomiskt bidrag vid uppsägning på grund av arbetsbrist, har inte justerats upp sedan pensionsöverenskommelsen och gäller bara till 64 år.

LO-facken har försökt få till en lösning och enligt uppgift pågår det diskussioner om såväl försäkringsskydd som tjänstepension. Men parterna är långt ifrån varandra.

Transportarbetaren har sökt arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv, men de tackar nej till intervju.

Det svenska pensionssystemet

GLasburk med etiketten "Pension" på.
Foto: Shutterstock

Tidigare fick vi i Sverige en pension som var baserad på de 15 bästa inkomståren. Men det ändrades med pensions­överens­kommelsen 1994, och började gälla vid millennieskiftet. Anledningen att man ändrade var att det gamla systemet ansågs för dyrt.

I det nya systemet ska de egna kostnaderna bäras och det ska baseras på livsinkomster. Vi ”sparar” till vår pension på två, eller egentligen tre, sätt. Vi har den tvådelade allmänna pensionen där merparten går in i den allmänna pensionen. Vi får så kallade pensionsrätter utifrån hur mycket pengar vi tjänat. Den andra delen i den allmänna pensionen är premiepensionen, som är en del som vi kan välja att placera i olika fonder.

Den andra betydande delen av pensionssystemet är vår tjänstepension. Det är ingen rättighet men alla som har kollektivavtal hos någon av de tre stora fackliga centralorganisationerna LO, TCO och Saco får det. Tjänstepensionen är inkomstbaserad och är minst 4,5 procent av lönen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Peter Winsén. Foto: Martin Hörner Kloo

Delpension från 62 – så går det till

Avtalat. Under avtalsrörelsen 2025, infördes möjlighet till delpension i flera av Transports avtal. Så här ska det fungera:

Efter två långa yrkesliv ska ramparbetarna Stefan Lindberg och Örjan Fägerblad gå i pension.

De efterlyser mer information inför pensionen

På tröskeln. Två av Arlandas mest erfarna ramparbetare närmar sig pensionen. Båda hade önskat sig bättre information om hur det blir med pensionen.

LO-borgen. Foto: Shutterstock

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Den svenska modellen
”En oproportionerligt stor andel av matbuden är migrantarbetare med låg ställning på arbetsmarknaden, inte bara rättsligt utan också socialt”, säger Transports utredare Pontus Blüme, som även är doktorand vid Stockholms universitet och aktiv i organisationen Gigwatch.

Utan motpart i en partsmodell

Plattformsarbete. Lagstiftningen bör anpassas till en ny verklighet, enligt Transports utredare: Facket saknar i dag makt att förhandla om rimliga villkor för dem som jobbar för gigföretag som på pappret inte är arbetsgivare.

Stoppet på E22 i början av 2024 ledde till dygnslånga köer. Sedan dess har Trafikverket nya rutiner. Foto: Johan Nilsson/TT

Snöröjning het fråga – i år igen

Vintervägar. Efter det stora stoppet på E22 under vintern 2023–2024 lärde sig det svenska folket något som landets yrkeschaufförer vetat länge: det är något som inte fungerar med de svenska vintervägarna.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.