Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund
Lars Sjölund vid ”Gula raden” där hans farföräldrar en gång bott, på en annan plats – huslängan är nu flyttad till ny plats. Foto: Lilly Hallberg
Slukhålet blir allt djupare. Gruvbolaget vidgade sprickzonen i slutet av augusti, vilket betyder att ytterligare 6 000 personer måste flytta på grund av påverkan från gruvan. Foto: Lars Sjölund

Hallå där!

Anneli Gomér, väktare på Securitas i Södertälje, är en av 16 konstnärer som ställer ut på Runös vintersalong i januari och februari. Det blir andra året i rad och den här gången är hon enda transportaren bland utställarna.

Flyttfirmor närmar sig Almega

S3F – en av flyttfirmornas organisationer – byter namn och närmar sig Almega. Samarbetet handlar om att påverka politiken. Så om företagens flyttgubbar har kollektivavtal kommer det även i fortsättningen vara underskrivet av Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund.

Facken vann – chaufförer får fast lön

Efter mer än ett års påtryckningar lyssnar Region Dalarna på facket. De prestationsbaserade lönerna för chaufförer kommer att förbjudas när den samhällsbetalda trafiken ska handlas upp med ett tio år långt kontrakt.

Transportare möts i riskkapitalets hotell

Riskkapitalisterna – ett massförstörelsevapen. Transports Lars Lindgren skräder inte orden när han beskriver hur riskkapitalet köper upp företag, suger ut dem – och sedan gör sig av med dem.

Transport återtar uppsägning av hamnarbetarnas avtal

Transport har tagit tillbaka uppsägningen av stuveriavtalet. Förbundet ville bryta uppgörelsen i förtid, på grund av oenighet om premiebetalningarna till den stiftelse som gör det möjligt för äldre hamnarbetare att gå i förtida pension. I dag enades parterna. Premien höjs och stuveriavtalet löper nu planenligt vidare till den 31 mars 2016.

Max är inte rädd att säga vad han tycker

Satirtecknaren Max Gustafson häcklar den nyliberala samhällsutvecklingen och allt han anser att den för med sig: Växande ojämlikhet, galopperande miljöförstöring, hårdare socialt klimat och ökande rasism. Så hur kunde en av hans antirasistiska teckningar plötsligt dyka upp i Sverigedemokraternas propaganda?

Unga hamnarbetare deltar i kampen mot prostatacancer

Varje dag får omkring 25 män i Sverige diagnosen prostatacancer. För att stödja forskningen har ett gäng unga killar i truckverkstan i Göteborgs hamn engagerat sig i en insamlingskampanj. En global variant av den uppmärksammade Mustaschkampen. Redan innan tävlingen formellt startar har hamnarbetarna hyllats för sin insats.

Ensamseglaren som inte gillar ensamhet

En vårdag kastade Sebastian Näslund loss från Göteborg. I en egenhändigt byggd båt på fyra meter skulle han korsa Atlanten. Ensam. På resan hoppades han finna harmoni. Det blev inte så. Ombord fanns en person till. En som inte lämnade Sebastian någon ro.

Sopor ska hämtas till 22

Från och med nu på måndag är det tvåskift som gäller för en av sopbilarna i Söderhamn. Transports ombudsman Christina Mattisson beklagar att ett av de få kvarvarande sju till fyrajobben försvinner.

Transport kräver betalt för inhyrda som väntar på jobb

Den sista april nästa år löper avtalet ut för omkring 120 000 bemanningsanställda. När det förnyas vill Transport bland annat ändra på arbetsvillkoren så det blir lättare att kombinera bemanningsjobb med familjeliv och fritid.

El på väg

Allt fler batteridrivna elbilar rullar på vägarna. Fast inte i tung fjärrtrafik. För att klara resan Stockholm-Göteborg skulle det krävas ett batteripack på 40 ton! Lösningen kan i stället bli elvägar, med trådlastbilar. Att elektrifiera triangeln Stockholm-Malmö-Göteborg kostar omkring 15 miljarder kronor. – Billigt, säger anhängarna.

Första etappen redan påbörjad

Inom ett par år ska Sverige ha två testanläggningar där lastbilar eller bussar körs på el på allmän väg. Det är målet för Trafikverket, Vinnova och Energimyndigheten, som dragit i gång ett gemensamt projekt. – Elvägar är den enda lösning vi ser för att få ner utsläppen från den tunga trafiken, säger Anders Berndtsson på Trafikverket.

Scania tror på hybrider

Vad är Scanias huvudspår när Sveriges fordonsflotta ska bli fossil-oberoende om bara 16 år? – Elvägar är en fantastisk vision. Fast den traditionella förbränningsmotorn kommer att finnas kvar länge. Frågan är bara vad man stoppar i den, säger Nils-Gunnar Vågstedt, forskningschef på Scania.

Volvo: Det krävs flera olika energikällor för att ersätta oljan

El, gas eller biodiesel. Vad blir framtidslösningen för Volvo, som numera är världens största lastbilstillverkare? – 96 procent av allt bränsle som används vid transporter kommer fortfarande från oljan. Ett stort fokus ligger på energieffektivitet, säger miljöchef Lars Mårtensson.