Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund
Lars Sjölund vid ”Gula raden” där hans farföräldrar en gång bott, på en annan plats – huslängan är nu flyttad till ny plats. Foto: Lilly Hallberg
Slukhålet blir allt djupare. Gruvbolaget vidgade sprickzonen i slutet av augusti, vilket betyder att ytterligare 6 000 personer måste flytta på grund av påverkan från gruvan. Foto: Lars Sjölund

Här slår lastbilschaufförer runt i värmländska Grums

Vet du hur det känns att sitta i en lastbil som välter? Det vet elva kursdeltagare som åkte till Värmland för att lära sig mer om vältrisker med lastbil. Kursen är sprillans ny och ska få både chaufförer och andra inom transportbranschen att minska antalet vältolyckor ute på vägarna.

Problemlösare på heltid

Hon lägger ner sin själ i arbetet som ombudsman för Transport i Västerås. Men för att inte bränna ut sig byter hon roll på väg hem från kontoret. Möt före detta väktaren Anna Ryding, nu ombudsman, djurägare, student, fru och förälder.

Facket släppte gasen i lönekampen

Han är arkitekten bakom Kommunals individuella löner. Han har kallats Transports fiende nummer ett och beskyllts för att vara statlig lönepolis. – Lönepolis, nä. Men jag är Sveriges snabbaste medlare, det lovar jag dig! Det säger Jan Sjölin som anser att försöket med personliga löner blev ett misslyckande. Kommunalarna fick inte bättre betalt.

Ella Andrews läser Kamratposten, i väntan på att mamma ska komma. ”Det är så tyst och skönt här. Jag lånar mest fantasy, böcker som är roliga och spännande”, säger hon.

Inte bara böcker och tystnad

På biblioteket. Läs din dagstidning på swahili vid datorn, gör en egen saga eller gå på babybokprat. Plugga ihop, sök bland filmerna eller häng med gubbarna i tidningshörnan. Biblioteken var inte bättre förr! Följ med till Hudiksvalls träffpunkt.

Trygga jobb viktigaste kravet för chaufförer och terminalare

Transport kräver trygga anställningar för chaufförer och terminalarbetare. Biltrafikens arbetsgivareförbund vill ha mer flexibilitet, bland annat förlängd provanställning. Det framkom när parterna utbytte krav inför vårens avtalsförhandlingar.

Taxikaos även i Borås

Vanliga taxikunder får vänta i 40 minuter. Chaufförerna kan inte få kontakt med beställningscentralen.

Misskött Taxi kurir vill köra mer färdtjänst

Med nya chefer hoppas Taxi kurir rädda sitt anseende i Göteborg. Gamla och sjuka har under hösten fått vänta i timmar på sin färdtjänstbil. Dessutom förlorade bolaget stort i upphandlingen av kommande färdtjänst.

Facket förlorade segdragen tvist om lönedumpning

Transportfacken förlorade den 14 år gamla tvisten om lönevillkoren ombord på det Panamaflaggade fartyget Sava Star. Båten lades i blockad i Sverige 2001 och 2003, och stridsåtgärderna hamnade sedan i Arbetsdomstolen.

Sopföretag sålt

Samtek säljs och sophämtningsföretaget kommer på sikt att söka sig bort från kommunala uppdrag. Den nya ägaren vill ha privata kunder – och tänker styra mer mot byggbranschen.

”Växelhäxan” Anita startade eget taxibolag

Att bli uppsagd var som att dra undan mattan för den gamla inbitna ”växelhäxan” Anita Storm på Taxi Jönköping. Men hon tog mark och startade taxibolag. Ihop med sin gamla chef.

”Anpassa barnomsorgen till verkligheten”

En tredjedel av svenskarna arbetar på obekväma tider. Men mycket av samhällsservicen är anpassad efter åtta-till-fem-jobb. – Systemen är helt osynkade. Från politiskt håll förutsätts man ha ett personligt nätverk som ska lösa det, säger Joa Bergold, utredare på LO.

Barn + obekväm arbetstid = en omöjlig ekvation?

Lisa måste ta med sonen i lastbilen varje måndagsmorgon för att hinna till jobbet i tid. Förutsättningarna för att klara ett jobb med obekväma arbetstider skiljer sig stort mellan Sveriges kommuner.