Nyligen gick Transportstyrelsen ut med att man inte längre ger undantag från kör- och vilotidsreglerna vid snöröjning. Efter den senaste veckans snökaos backar myndigheten, och ska tills vidare inte besluta om några sanktionsavgifter i fråga om dygnsvila vid vinterväghållning.
Taxi Göteborg vill slippa ifrån chaufförernas kollektivavtal, åtminstone i dess nuvarande tappning. Första steget är taget för att bli av med den enhetsanslutning som gjort att alla åkerier i Taxi Göteborg automatiskt blir avtalsbundna. – Det är allvarligt om Taxi Göteborg fullföljer planerna, säger Transports förbundsordförande Lars Lindgren.
Många åkerichaufförer bryter mot EU:s regler för kör- och vilotider och kör för fort. Det visar den första delrapporten av regeringens utredning om hur reglerna följs inom åkerinäringen och hur regelverket och tillsynen kan förbättras.
Efterfrågan på vägtransporter av gods har minskat under det senaste kvartalet, och mer än vart tredje åkeri tror det kan bli aktuellt att dra ner på personal under de kommande tre månaderna.
Flera lastbilschaufförer har fått dryga böter för att de missat att varje dag knappa in start- och slutland på färdskrivaren. Bussföraren Magnus Grönvall är konfunderad. Han blev stoppad i Tyskland och bötfälld för att han tagit ur kortet ur färdskrivaren, när det var dags för dygnsvila.
En parlamentarisk utredning är nu klar och visar att den så kallade holländska modellen inom åkerinäringen fungerar väl och ska behållas. Ändå är den svenska infrastrukturministern lika kallsinnig till att införa systemet i Sverige.
Klockan 06.11 rullar en buss lastad med 17 blivande lastbilschaufförer och två lärare ut från en öde parkering. Inpackade i täcken och kuddar och fullastade med godis, frukt och drömmar styr de från arbetslöshetens Gävleborg. De ska pröva lyckan i gruvruschens Kiruna och Pajala.
Allt fler företag går i konkurs i Sverige. Transportbranscherna hör till de områden där antalet konkurser ökar mest, och som anställd är det viktigt att veta vad som gäller om arbetsgivaren riskerar att gå omkull. – A och O är att inte vara för snäll, säger Dan Holke, chefsjurist på LO-TCO Rättsskydd.
High Chaparral och prisdumpning. Långa arbetsdagar, stress och maktlöshet inför gamla och funktionshindrade som far illa när beställningscentraler hamnar utomlands. Så beskriver taxi- och färdtjänstförarna vid Ängelholms flygplats sin vardag.
För tio år sedan tjänade uthyrda arbetare och tjänstemän i stort sett lika mycket som kollegorna på kundföretagen. Men kring år 2005 hände något. Lönegapet växte och de bemanningsanställdas löner halkade efter de direktanställdas.
Många skogsåkerier har kört på ruinens brant i åratal, och nu slår lågkonjunkturen stenhårt mot deras kunder i skogsindustrin. Pappers- och massabruken har börjat varsla, samtidigt som sågverken hamnat i den värsta krisen på flera decennier. – Efter finanskrisen såg vi ändå en vändning. Det gör vi inte nu, säger Skogsindustriernas förhandlingschef Per Hidesten.
En rundringning till några ombudsmän i skogsrika trakter ger en samstämmig bild: Skogsåkerierna kläms mellan prispress från skogsbolagen och minskad efterfrågan från sågverken. Men än så länge verkar timmerbilschaufförerna ha en hyfsat stark ställning.
Sju av tio chaufförer har sagts upp. Sju timmerbilar har blivit tre. Välkommen till Bengt Söderstens skogsåkeri i Kolsva – bara ett av många företag som blöder, i skogstransporternas hårt pressade bransch.
På andra distributionsföretag är känslorna mera blandade när avtalet kommer på tal. – Här motar vi Olle i grind. Vi har fått till ett lokalt avtal som bland annat ger extra betalt när vikterna är höga på det som ska delas ut, säger Lars Jonasson på VTD.
Torkel Blom jobbar som jourbud på Premo, Pressens Morgontjänst, i Stockholm. Han har varit med ända sedan 1980-talet när tidningarna gick bra och distributionsföretaget skrek efter folk. – Lönen blev därefter. Buden kunde ha fyra, fem trakter, som på den tiden var väldigt små.