Jag sitter på tåget, andra klass till staden Râmnicu Vâlcea. Det är något särskilt med kvinnan i sätet intill, så jag böjer mig fram och visar henne en bild av Rumäniens president, Traian Basescu. Hon tar hela pappersbunden och slår näven rätt i hans ansikte.
I en artikel i Dagens Nyheter rankas Transports inkomstförsäkring som sämst bland en rad fackförbund. Försäkringsansvarige Sture Thorsell är kritisk: – Rankningen bygger bara på hur stora premierna är, men de styrs ju helt av hur hög arbetslösheten är i de olika förbunden.
Han var egenföretagare, butikschef, småbarnspappa och helnykterist. Och levde dubbelliv som värdetransportrånare i tio år. Det här är den före detta yrkesbrottslingen Anders Adalis historia.
Flygplanstillverkaren Boeing hävdar att efterfrågan på flygtekniker kommer att vara stor de kommande 20 åren. Transports Kenneth Grampe är skeptisk. Med konkurrensen från låglöneländerna blir det färre jobb och svårare att förhandla arbetsvillkoren.
Att få ansvaret för att skruva på en flygmaskin kräver mycket studier och en fallenhet för problemlösning. Transportarbetaren har besökt Hässlögymnasiet för att kolla hur det är att plugga till flygtekniker.
Den 2 och 3 december skulle Transport och Medieföretagen ha förhandlat om ett nytt löneavtal för tidningsbuden. Förhandlingarna ställdes in. – Det finns viktiga principfrågor som måste lösas innan vi kan starta, säger Transports förbundsjurist Marcel Carlstedt.
Transports fackklubb på bemanningsföretaget Logent i Norrköping har vunnit LO:s pris Årets fackliga hjältedåd 2013. Enligt juryn har de visat resten av fackföreningsrörelsen att det är möjligt att lyckas med det omöjliga.
George Mirel Utapan-Scorseze jobbar som ordningsvakt i Bukarests tunnelbana. Skiftarbetet dygnet om sliter, liksom de ilskna passagerarna. Hans fackliga företrädare beskylls för att vara ”kommunister” när de begär högre lön åt de anställda.
Gheorghe Petrica är kranförare i Constantas hamn. Han tänker rösta vid valet till EU-parlamentet nästa vår. – Självklart. Vi vill alla ha ett bättre liv. Ska vi bli europeiska medborgare är det vår plikt att gå till valurnorna, säger han.
Constantin Turloi arbetar i Rumäniens största hamn, Constanta, vid Svarta havet. När andra klagar över låga löner är han rätt nöjd med sin, cirka 5 500 kronor per månad. Det är bra, med rumänska mått.
Lastbilschauffören Nicolae Diacu kör bara inrikes. Månadslönen ligger kring 4000 kronor, plus lite övertidsersättning. Han spärrar upp ögonen när han får höra vad svenska förare tjänar och undrar: – Finns det något jobb till mig?
FNSP, Federatia Nationals a Sindicatelor Portuare, lyfter fram en positiv händelse efter EU-inträdet. 1997 startade hamnfederationen en skola med utbildning och fortbildning i alla upptänkliga hamnyrken. Både för anställda och arbetslösa.