I vår jakt på historier om övernaturliga händelser på jobbet har vi fått höra flera mystiska berättelser. Vi har också kommit i kontakt med väktare som säger att de vägrar gå till vissa ställen, men varför vill de inte säga. Andra i branschen säger att rädsla för spöken inte rimmar med bilden av den stabila väktaren, därför är det något man helst håller tyst om. Här följer tre vittnesmål från verkligheten som vi fått ta del av. Övernaturliga ting kan vara känsligt. Vi håller därför både väktare och platser anonyma.
Spöken, finns de? Ja, åtminstone om man får tro många väktare som upplevt den ena konstigheten efter den andra. Vi hängde med Rocky Fuentes på jobbet som väktare på Armémuseum i Stockholm. Hon hade en del att berätta…
Försäljningen av fordonsgas ökar kraftigt och är det drivmedel som ökar mest i Sverige just nu. Det visar ny statistik från Statistiska centralbyrån. Nu säljs det mer fordonsgas än E85.
Bränsleförbrukningen kan minskas rejält om virkesbilar utrustas med detaljer som minskar luftmotståndet. Det visar studier i vindtunnel som gjorts av Skogforsk och Linköpings universitet.
Pensionen för en typisk Transportare blir låg. Ingen politiker vill säga vad som är en rimlig nivå. Och prognoserna från Pensionsmyndigheten är inte att lita på. – Om fem år kommer det bli ett jäkla liv när folk ser hur låga pensionerna blir, säger ekonomijournalisten Joel Dahlberg som skrivit boken ”Pensionsbluffen”.
Det gamla ATP-systemet fick skrotas eftersom det blev för dyrt och riskerade att slå sönder statens finanser. Det nya pensionssystemet bromsar automatiskt när tiderna är dåliga. Bra för statens finanser, men det skapar en stor osäkerhet för den blivande pensionären.
Pensionerna är skrämmande låga och osäkerheten är alltför stor. Dessutom är det fel att pensionärer ska betala högre skatt än löntagare. De fyra männen från Transports pensionärsklubb, som vi träffar i Västerås, är överens om att det krävs en förändring.
Ökad handel, bättre ekonomi, fler jobb, billigare varor och mer i plånboken, lovar förespråkarna. Hemlighetsmakeri, antidemokrati och storbolag som styr och stämmer stater, varnar motståndarna. Det frihandelsavtal som EU och USA nu förhandlar om får känslorna att svalla.
Efter en olycka där två personer hamnade på intensiven med akuta förgiftningssymptom, mäts gashalten i varenda container på Clas Ohlson i Insjön. Vi åkte dit och kollade in hur det går till.
På DB Schenker i Jönköping är alla som hanterar utländska containrar numera mycket uppmärksamma på varningssignaler som till exempel tejprester och giftbehållare. Sedan februari i år gäller nya säkerhetsregler på arbetsplatsen.
Är din arbetsplats fri från farlig gas? Var inte alltför säker. Många containrar som importeras till Sverige är gasade med giftiga kemikalier. Men även containrar som inte har gasats kan vara farliga för hälsan.
Klockan sex på kvällen rullar Linda Pettersson i väg med första lasset. Hon är en av sex förare som ska bemanna Hultmans två timmerbilar. Linda har jobbat som yrkesförare sedan 2008.
Nu startar ännu ett försök med längre och tyngre lastbilar. Den här gången ska tre timmerbilar på närmare 30 meter och 90 ton rulla från SCA:s virkesterminal väster om Sundsvall till industrierna vid kusten. – Det allra bästa är faktiskt arbetsmiljön. De nya ”bankarna” gör att vi slipper använda kätting när lasten ska säkras, säger chauffören Linda Pettersson.
Hot, fusk med färdskrivarkort, fiffel med övertidsersättning och felaktiga löneutbetalningar. Beskrivningen av hur det går till på LE Kerttus Åkeri i Luleå är allt annat än smickrande. Åtta chaufförer har sagt upp sig inom loppet av några månader.
Strax före midsommar sa både fackförbundet Seko och arbetsgivarparten Almega ja till medlarnas bud. Alla stridsåtgärder avblåstes och tågkaoset uteblev.