”Bidragen är förödande för taxi”
Taxibranschen har utretts gång efter gång. Leder utredningarna över huvud taget till någon förändring? Inte ett dugg, enligt Transport.
Taxibranschen har utretts gång efter gång. Leder utredningarna över huvud taget till någon förändring? Inte ett dugg, enligt Transport.
Det fuskas och fifflas som aldrig förr i taxibranschen. Missbruket av de statliga bidragsjobben har fått konkurrensvillkoren att fullständigt haverera. Tv pekade i höstas ut Malmö som det värsta tillhållet i taxis vilda västern. Så vi åkte dit – och träffade Stefan som efter 13 år bakom ratten har fått nog.
Vi har här på Landvetter det senaste året tyvärr förlorat två stora flygbolagskunder och snabbt tvingats reducera våra kostnader, vilket i inneburit uppsägningar. Detta har varit en påfrestande process som drabbat alla våra medarbetare både direkt och indirekt.
På Landvetters flygplats utanför Göteborg är relationen bottenfrusen mellan lastare och ledning på SAS marktjänstbolag, SGH. – SAS vill sminka grisen innan den skickas till slakt, säger en anställd.
En bransch som jagar nya intäkter. Och en yrkeskår som månar om sin försörjning. När morgontidningarnas pappersupplagor störtdyker måste tidningsbuden vara beredda på förändring.
Fackligt aktiva i Transport utsätts för hot. I Jönköping fick ombudsman Tommy Jonsson nyligen överfallslarm, efter en serie hotelser som också riktats mot hans anhöriga. – Det här är oerhört allvarligt. I Transports ögon är det inte enskilda personer som hotas, utan hela vår samhällsmodell, säger Transports ordförande Lars Lindgren.
Offentliga upphandlare fokuserar för mycket på lägsta pris! Det anser regeringen, som nu – två dagar före julafton – tillsätter en ny utredning. Uppdraget är att undersöka hur krav ska kunna ställas på arbetsmiljö och kollektivavtalsenliga villkor, när stat och kommuner köper varor och tjänster.
Arbetsgivarna skruvar upp tonläget i debatten om vilka krav som kan ställas i upphandlingar. ”Offentliga upphandlare ska inte ta rollen som arbetsgivare”, tycker Transportgruppen. Organisationen är beredd att gå till domstol för sin linje.
Klockan tio i dag startade den stora manifestation, som är finalen på protestaktionen Här stannar Sverige! Upprinnelsen är ett långvarigt missnöjde bland åkare och chaufför över lönedumpning och ojämlika villkor i åkerinäringen.
Över hela Sverige samlades i lördags lastbilschaufförer och åkare för att protestera mot lönedumpning, fusk och regelbrott, som i dag präglar hela åkeribranschen. I Stockholm var det uppåt 200 tunga lastbilar som körde tvärs igenom huvudstaden i en mäktig manifestation. – Vi kräver lika villkor för alla, sa åkaren Christian Hällsten, precis innan starten.
Den makedonska chauffören som stoppades utan giltigt körkort lämnade ingen adress efter sig. När den friande domen nu har överklagats finns det ingenstans att skicka kallelsen.
Godstrafik får lov att köras på svenska sjöar och kanaler. De nya reglerna kan leda till bättre miljö, säkrare vägar och fler jobbtillfällen i hamnarna. Det är fritt fram för pråmar att ta över trafik från vägarna – men några frågor återstår innan sjöfarten kommer i gång.
Ny dag – nytt besked från Region Dalarna. Färdtjänstchaufförerna ska återigen kunna lita på att de får månadslön även om ett och ett halvt år. Omsvängningen presenterades mitt under en demonstration.
Mer än 2 000 fackliga representanter från världens alla hörn samlades nyligen i Kapstaden. Det var den största fackliga sammankomsten någonsin i Afrika. Svenska Transport var på plats.
Drygt 40 taxichaufförer i Västerås har fortfarande inte fått någon lön. Transport har förmedlat en bankkontakt som ger nödlån till dem som inte klarar sig. Och ombudsman Anna Ryding har fått veta att ägarna har rest till Puerto Rico på Gran Canaria.