Tre företag i transportbranschen döms att betala arbetsgivaravgifter för sina polska chaufförer, som de kallade för egenföretagare. Elva polska chaufförer döms att betala skatt i Sverige. Under förra veckan gick kammarrätten i Göteborg på Skatteverkets linje i fjorton olika fall. – Jättebra att domstolen delar vår syn i det här mångfacetterade problemet när svenska företag har anlitat utländsk arbetskraft, säger Pia Bergman, Skatteverkets rikssamordnare mot grov ekonomisk brottslighet.
Runt om i Sverige rullade i dag långa lastbilskaravaner i protest mot lönedumpning och brotten mot lagar och regler på vägarna. I Örebro var Transports avdelning på plats vid ett truckstop som också är samlingsplats för många lågavlönade utländska förare. – Situationen är katastrofal för svensk åkerinäring, säger förbundsordförande Lars Lindgren, som själv åkte lastbil i Helsingborg.
Den pågående cabotagestudien är framgångsrik – åtminstone i Sverige. En vanlig dag taggas i snitt 8 000 bilar vilket är 25 procent fler än när förra studien gjordes för två år sedan. – Svenska chaufförer har överträffat våra förväntningar, säger transportforskaren Henrik Sternberg vid Lunds universitet.
Speditören Greencarrier har anlitat ett turkiskt åkeri som stationerat ett 20-tal turkiskregistrerade dragbilar i Malmö och Göteborg. Bilarna har bemannats med turkiska förare som månader i sträck dragit trailrar till svenska kunder.
EU:s åkerimarknad har blivit som vilda västern. Det hävdade den svenska parlamentarikern Marita Ulvskog (S) i dag, torsdag, på en stor transportkonferens i Bryssel. Transports utredare Magnus Falk fanns också på plats. – För första gången använder de ansvariga kommissionärerna orden social dumpning. Det har varit bra diskussioner här nere, säger han.
EU vill veta hur åkeribranschen, transportindustrin och facken ser på hela regelverket kring vägtransporterna. Transport har svarat på enkäten och utredaren Magnus Falk har intervjuats om förbundets hållning. – Absolut inga fler avregleringar, är hans budskap.
Västtrafik häver sitt avtal med säkerhetsföretaget G4S efter händelsen i fredags då en busschaufför brottades ned vid en biljettkontroll. Delar av händelsen filmades, lades ut på nätet och har väckt starka känslor.
Transport vill i nuläget inte kommentera händelsen i Göteborg där en busschaufför hamnade i dispyt med personal från G4S. Samtidigt utsätts bevakningsföretag och deras anställda för repressalier. I natt fick Securitas väggen nedklottrad. Bolaget var tidigare i blåsväder, efter ett ingripande på Skatteverket.
Tidsgränsen då alla buss- och lastbilschaufförer måste ha yrkeskompetensbevis (YKB) kryper allt närmare. Saknas beviset riskerar både förare och åkeri kännbara böter.
21 kilometer motorväg väster om staden. Från Kungens kurva i söder till Häggvik i norr. Förbifart Stockholm har, med olika arbetsnamn, varit på tapeten i nästan 50 år. På Lovön, strax nordväst om Stockholm, är arbetet med en av världens längsta tunnlar i stadsmiljö i full gång.
OKQ8:s tidigare vd Göran Lindblå har fått ett pensionsavtal värt omkring 64 miljoner kronor, förutsatt att han lever till 85 år. Avslöjandet som kom i SVT väcker blandade reaktioner i Transport. – Avtalet är stötande, säger ombudsman Magnus Larsson. – Utslaget på 25 år är summan ganska liten, tycker skyddsombudet Johan Andersson.
De försöker fly från Sverige. De utsätter sig för livsfara inne på hamnområdet i Göteborg och på vägen dit. På vår och försommar ökar antalet obehöriga som avslöjas i de tre terminalerna i det yttre hamnområdet i Göteborg. Målet för de allra flesta är att ta sig över Atlanten.
I decennier har arbetsgivarna propagerat för individuella löner och större löneklyftor mellan anställda. Det är inte särskilt förvånande, tycker forskaren John Lapidus: – Frågan är i stället varför fackförbund som Kommunal hoppar på tåget.
Under helgen samlas lastbilschaufförerna på vägstumpar och grusplaner. Litauer i holländska bilar, makedonier i bulgariska, bulgarer i österrikiska, rumäner i danska eller svenska. Transportarbetaren har pratat med några av dem.