Förhandlingarna inom bevakning går vidare
Förhandlingarna om ett nytt avtal för anställda inom bevakning pågick till midnatt i går och återupptogs i morse. Än återstår några viktiga knutar att lösa kring bland annat arbetstider och schemaläggning.
Förhandlingarna om ett nytt avtal för anställda inom bevakning pågick till midnatt i går och återupptogs i morse. Än återstår några viktiga knutar att lösa kring bland annat arbetstider och schemaläggning.
Arbetslösa går färdtjänstutbildning utan lön – och måste betala tillbaka avgiften om de inte jobbar vidare på företaget. – De jobbar med slavkontrakt, säger Örjan Jakobsson, ombudsman på Transport, om hur Keolis förbereder övertagandet av färdtjänsten i Värmland.
Transport och Almega ajournerar förhandlingarna om ett nytt avtal för bevakningsanställda. Parterna står långt isär när det gäller hanteringen av arbetstid och kommer att ses igen på måndag för en ny hårdmangling i frågan.
Fackets viktigaste krav finns med i nya avtalet för bemanningsanställda. Strax efter midnatt skrev LO:s och Almegas förhandlare under på att den som sitter och väntar på att bli uppringd halva dagen ska få betalt även för väntetiden – om det blir kvällsjobb.
Månadens medlem. Hon gillar gamla människor. Och hon älskar hästar. Therese Saarinen är skyddsvakten som tar med sina hästar in på äldreboenden.
Avtalsförhandlingarna har precis startat för en av Transports mest stridbara yrkesgrupper, väktare och annan personal i bevakningsbranschen. Facket möter en motpart, Almega, som efterlyser radikala förändringar. – Arbetsgivarna vill montera ner hela kollektivavtalet, säger Stefan Andreasson, väktare som ingår i Transports förhandlingsdelegation.
Ihållande regn, arga taxichaufförer, kaffe från facket – och en partiledare på kryckor. Dagens manifestation för bättre villkor i färdtjänsten startade på en parkeringsplats i Älvsjö.
Tanken var ett jobb med hundar. Snart tävlar Lovisa Torstensson i stället i SM för unga lastbilschaufförer. Hunden Pajas brukar hon ta med sig i hytten.
I Göteborgs containerhamn har Transports konkurrerande fack, Hamnarbetarförbundet, varslat om punktstrejker under två dagar. Arbetet låg nere i går, tisdag, och i morgon planeras en ny strejk som berör omkring 180-190 stuveriarbetare.
Anställda på gummiverkstäderna fick ett nytt löneavtal vid lunchtid i dag, onsdag. Uppgörelsen gäller i ett år och ger 2,2 procent. Det innebär 591-592 kronor mer i månaden för alla som har mer än ett år i yrket.
Tystnad. Vinden drar ett första andetag, några fåglar kvittrar. Ramparbetaren Ulla Fägersten stillnar och ser bortom träden där solen sakta stiger under skiftet på Örebro flygplats. Världen vaknar sakta.
Varken anställda eller arbetsgivare som omfattas av avtalet får vidta stridsåtgärder. Men är det en olovlig stridsåtgärd om en grupp missnöjda elektriker sätter in en gemensam platsannons där man söker nya jobb?
Norviks hamn i Nynäshamn kan börja byggas i år. Planerna på Stockholmsområdets nya storhamn har överklagats – men Högsta domstolen tar inte upp dem. Dagens besked är det sista klartecknet för den omdiskuterade godshamnen.
Gäller kravet på yrkeskompetensbevis (YKB) för flygtankare som kör tunga fordon inne på landets flygplatser? Det undrar en grupp skyddsombud som försökt få besked från polisen, Transportstyrelsen och andra myndigheter. Svaret är att ingen vet.
Anställa på oljedepåer och i flygtankningsbolag fick nya löneavtal i dag, tisdag. De två uppgörelserna är ettåriga och ger 2,2 procent på snittlönerna. Det innebär 697 kronor som mest till flygtankarna och 647 kronor i snitt på depåerna.