Cirkeldiagram räddade pengar
Transportarbetaren granskar

Miljonerna ni nästan missade

Försäkringspengar. Få vill tänka på att försäkringarna behövs. Och många vet inte sin rätt när något händer. Utan LO:s uppsökande arbete hade nästan en miljard kronor frusit inne förra året – en tiondel av ersättningen från avtalsförsäkringarna som totalt betalades ut 2018.

Björn Nilcrants och Oliver Pobra.
Framgångsrika försäkringsinformatörer. Björn Nilcrants och Olivera Pobra tror att det lyckade informationsarbetet bygger på form och tvärfackligt samarbete.
Foto: Lilly Hallberg

Obefintlig. Så beskriver Olivera Pobra kunskapen om försäkringsskyddet.

– De som vet är de som blivit sjuka eller skadade, säger hon.

Olivera Pobra är regionalt skyddsombud och försäkringsansvarig på Transports Stockholmsavdelning. Förra året registrerade avdelningen försäkringssamtal som ledde till 549 ärenden till ett värde av 10 702 317 kronor, pengar som betalats ut till transportare. För hela förbundet handlar det om 93,5 miljoner som räddats hem – till arbetare som drabbats av sjukdom eller olyckor, till deras anhöriga eller till föräldralediga.

– Vi lovar aldrig någon pengar, men vi hjälper till och informerar om rätt väg att söka. Och inte ens ett nej betyder att det är hopplöst. Det går att söka igen, säger Olivera Pobra.

Projekt

Hon och Björn Nilcrants har arbetat i flera projekt där man dels informerat på arbetsplatser, dels ringt upp medlemmar. Båda upplever projektformen som positiv – de som blir kontaktade uppfattar dem ”som en av oss” med fast förankring på en arbetsplats. Hon med bakgrund i bevakningsbranschen, han som chaufför.

– De som hör av sig själva gör det ofta när de är i knipa, har fått det jättedåligt ekonomiskt när de varit sjuka länge, säger Olivera Pobra.

– Informationen finns ju på webben men nätet talar inte, vi kan svara på hur det fungerar på ett annat vis.

Försäkringsarbetet har en positiv bieffekt: Folk ser vad facket gör.

– Avtalsförsäkringarna gäller alla på arbetsplatser med kollektivavtal, ja. Men hade inte gällt någon alls om det inte vore för facket.

Var femte missade pengar

Mer än var femte långtidssjukskriven utnyttjade inte avtalssjukförsäkringen under åren 2012–2014. Det visar en rapport från Inspektionen för socialförsäkringen. Siffrorna gäller för kommun- och landstingsanställda men det finns ingen anledning att tro att problemet är mindre inom andra sektorer på arbetsmarknaden, enligt författarna.

Sture Thorsell, Transports försäkringsombudsman, ser en stor risk att försäkringspengar fryser inne.

– Det är jätteviktigt att tala om. Bara hittills i år, till slutet av maj, har vi tack vare det uppsökande arbetet hämtat hem över 40 miljoner kronor, säger han.

– För den enskilde kan det handla om sexsiffriga belopp. Sjukförsäkringen AGS har ingen preskriptionstid, det går att söka ersättning för tid ända sedan avtalsförsäkringen infördes, på 1970-talet.

”Många har ingen aning”

De kollektivavtalade försäkringarna har fått allt större betydelse sedan 1990-talet.

– Men många har ingen aning om reglerna, säger Nermin Pudic, försäkringsinformatör för Transports avdelningar 9 (Örebro) och 6 (Värmland).

I jobbet som färdtjänstchaufför har han många kontakter med taxibranschen.

– Det är vanligt med invandrare som kör och ofta vet de inte vilka rättigheter kollektivavtalet ger – eller ens vad det är. Ofta när man börjar prata med dem på deras språk öppnar de sig, säger Nermin Pudic.

Han kom själv till Sverige från Bosnien för drygt 20 år sedan och talar förutom bosniska, serbiska och kroatiska även bulgariska. Nermin möter ofta personer som kan ha rätt till ersättning för arbetsskador. De kan ha råkat ut för en olycka, men också utsatts för hot och våld.

– Vi har inrättat en särskild jourtelefon för taxibranschen för att nå dem som drabbats, för att försöka reda ut vad som gäller. Det är inte lätt att veta för den enskilde, säger Nermin Pudic.

Anmäl alltid!

Även försäkringsbolaget Afa säger: Anmäl alltid.

– Mest oroande är de fall vi inte får in. Anmäl så prövar vi, hellre en gång för mycket än en gång för lite! säger Per Winberg, utbildningsledare på Afa försäkring.

Den största delen som betalas ut gäller AGS, avtalsgruppsjukförsäkringen. Av 117 000 nyanmälda AGS-ärenden 2018 kom 77 600 från arbetare inom LO:s och Kooperationens avtalsområden. Men de totala utbetalningarna minskar. Förklaringen är Försäkringskassans nya regler för den allmänna sjukförsäkringen som infördes 2008.

– Det finns en stark koppling mellan socialförsäkringen och AGS. Säger Försäkringskassan nej till sjukersättning så blir det ingen månadsersättning – vi ser fler och fler korta sjukdomsfall men allt färre beviljas sjukersättning, säger Per Winberg.

Hur lång handläggningstiden är varierar, ”mellan 15 minuter och ett par år”, enligt Per Winberg. Vid svåra, allvarliga olyckor, som kräver lång rehabilitering och omskolning, kan det i sällsynta fall ta upp till tio år eller längre.

– De allra flesta som kontaktar oss är i ett utsatt läge, något ofta tragiskt har hänt – föräldralediga undantagna – och det måste vi visa respekt för. Alla har rätt att få sitt ärende prövat.

Källa: Transport, LO, Inspektionen för socialförsäkringen: Rapport 2018:7 Försäkrad utan ersättning.

Tre fall

Timmerbilschaufför, Västernorrland:

Sjukskriven efter att ha huggit sig i handen då han klöv ved på fritiden. Kom i kontakt med försäkringsinformatören Johan Molin, från avdelning 32 i Östersund, som gjorde företagsbesök. Mannen sökte efter det ersättning från AGS-fonden hos Afa. Upptäckte en dag nu i våras att han fått in 86 000 kronor på sitt konto.

Avdelning 32, år 2018: Registrerade försäkringsärenden till ett värde av 17 miljoner kronor.

 

Chaufför åkeri, Stockholm:

Sjukskriven i ett års tid efter fall i en trappa på arbetsplatsen, drabbad av frakturer på båda armbågarna och på handlederna, senare opererad. Slapp helt ekonomisk förlust tack vare beviljad ersättning från Afa, både från TFA- försäkringen vid arbetsskada och från AGS för ersättning upp till 100 procent av lönen, utöver Försäkringskassans sjukpenning. Dessutom ersättning från Folksam som Transportmedlem med sjuk- och efterlevandeförsäkringen som tillval.

Avdelning 5, år 2018: Registrerade försäkringsärenden till ett värde av 10,7 miljoner kronor.

 

Taxichaufför, Örebro:

Man vars hustru avlidit, kände inte till att han hade livförsäkring hos Afa genom arbetsplatsens kollektivavtal. Fick ersättning som efterlevande och hjälp med begravningskostnader från TGL-fonden. Fick informationen från arbetskamraten, Transports försäkringsinformatör Nermin Pudic.

Avdelning 9, år 2018: Registrerade försäkringsärenden till ett värde 2,7 miljoner kronor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.