Bidhu Bhushan Das. Foto: Kamilla Kvarntorp
Close
Bidhu Bhushan Das jobbar som bud i Sverige. Han vet att han tjänar in pengar till pensionen, men tycker att det behövs mer information om hur han ska få ut pengarna om han inte bor i Sverige när han går i pension.
Close

”Många kollegor vet inget om svensk pension”

Pensioner. Flera utländska bud som Transportarbetaren har träffat har inga eller dåliga kunskaper om sin svenska pension. De som vet att de tjänar in till pensionen vet inte hur de ska göra för att få ut pengarna.

Bidhu Bhushan Das kom till Sverige från Bangladesh för tre år sedan.

– Jag planerar att stanna kvar, men ingen vet hur det blir i framtiden, säger han när vi ses på Odenplan i centrala Stockholm strax före lunch i slutet av november.

Bidhu Bhushan Das. Foto: Kamilla Kvarntorp
Pensionspengar från Sverige vore till stor nytta när man blir gammal, tycker Bidhu Bhushan Das. Foto: Kamilla Kvarntorp

Av en tidigare arbetsgivare har han fått information om att han tjänar in pengar till allmän pension i Sverige.

– Men jag vet inte hur jag ska göra för att få ut pengarna. Det finns ett informationsglapp, säger han.

Bidhu Bhushan Das talar bra engelska, men många av hans kollegor har svårt att kommunicera på svenska eller engelska.

Tror du att de känner till att de har rätt till pension om de skulle lämna landet?

– Många av mina kollegor vet inget om svensk pension. Vi är nya i Sverige och kan inte mycket om svenska lagar, säger han.

En person som har arbetat tre år i Sverige och haft en månadslön på 25 000 kronor har, enligt Pensionsmyndighetens förenklade beräkningar, tjänat ihop ungefär 700 kronor i månaden till sin allmänna pension – från pensionsåldern livet ut. Det är mycket pengar i Bangladesh, motsvarande nästan 7 000 kronor, säger Bidhu Bhushan Das.

– Det är till stor nytta när man blir gammal.

Sverige har inget så kallat konventionsavtal med Bangladesh. Om Bidhu Bhushan Das inte bor kvar i Sverige när det är dags för pension måste han därför själv ta kontakt med den svenska pensionsmyndigheten – alternativt se till att Skatteverket vet vilken adress det går att nå honom på.

Gaganderp Singh Dmillon. Foto: Kamilla Kvarntorp
För Gaganderp Singh Dmillon var det en nyhet att han har rätt till svenska pensionspengar om han flyttar ifrån Sverige. ”Det är användbara pengar”, säger han. Foto: Kamilla Kvarntorp

Gaganderp Singh Dmillon, som också jobbar som bud, kom från Indien för ett år sedan.

För honom var det en nyhet att han har rätt till svensk pension om han lämnar landet.

– Det är bra att jag får veta det nu. Och det är ju rimligt, varför skulle jag inte vara berättigad till svensk pension när jag jobbar här, säger han.

Sverige har konventionsavtal med Indien. Det betyder att han måste kontakta Indiens motsvarighet till Pensionsmyndigheten när han uppnår pensionsåldern. Den indiska myndigheten tar då kontakt med den svenska pensionsmyndigheten, som sedan betalar ut pensionen månadsvis livet ut.

– Det är användbara pengar, säger Gaganderp Singh Dmillon.

Vi träffar även tre bud från Pakistan som inte känner till att de har rätt till svenska pensionspengar om de har flyttat ifrån Sverige när de uppnår pensionsåldern.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Frida Fuentes. Foto: Privat

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Alexandra Einerstam

Fattigdom efter ett långt arbetsliv?

Krönika. För oss medlemmar inom Transport, vi som kört, ronderat, burit och slitit ett helt yrkesliv, väntar en pension som ofta bara motsvarar hälften av lönen.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.