Kvinnor tar sig långsamt i kapp manslönerna

3,1 procentenheter har kvinnorna knappat in på männens löner de senaste tio åren. Förra året var löneskillnaden mellan könen 13,2 procent. När sådant som yrke, utbildning, ålder och arbetstid räknas bort blir den löneskillnad som kallas oförklarad 5,0 procent.

Varje år när statliga Medlingsinstitutet släpper sin rapport om löneskillnader mellan män och kvinnor andas presentationerna en viss optimism. Samma sak i år när myndighetens fyra manliga experter, högsta chefen inräknad, beskriver utvecklingen.

På en fråga räknar statistikansvariga John Ekberg mycket motvilligt ut att det tar bortåt 30 år innan löneskillnaderna mellan män och kvinnor är utjämnade. Om takten är densamma som de senaste sju åren.

I vissa yrken gör en ändrad struktur att det kan gå snabbare. Och på så sätt påverka statistiken för hela arbetsmarknaden. Avgående generaldirektören Claes Stråth tar läkare som ett exempel: De senaste årtiondena har majoriteten av nya läkare varit kvinnor, till skillnad från tidigare.

– Och om kanske tio år kan många fler kvinnor ha gjort karriär och fått bättre avlönade läkarjobb, säger han. Medan männen med seniora, välavlönade positioner fasas ut från yrkeslivet.

Någon påverkan på löneläget eller löneskillnader mellan män och kvinnor ser han dock inte bland lastbilschaufförer, trots att situationen påminner om läkarnas. Där är kvinnorna i dag 5 procent, medan de bland nyanställda lastbilschaufförer är 12 procent – och på yrkesutbildningarna 18 procent.

– I yrken som chaufför som har en mer sammanpressad lönestruktur och inga direkta karriärvägar vågar jag inte säga något om utvecklingen, säger Claes Stråth.

Årets statistik visar att kvinnor på arbetarjobb i privat sektor är den grupp som i minst utsträckning har närmat sig manslönerna. Den största minskningen av könsgapet har skett på statens område.

Medlingsinstitutet har flera förklaringar till att lönegapet ändå fortsätter att krympa i alla sektorer…

– Stora grupper där kvinnor dominerar har fått avtal med större löneökning än industrin som brukar vara normen för löneutvecklingen, säger John Ekberg.

– En annan förändring som driver på är att könsfördelningen i har blivit lite mindre segregerad på arbetsmarknaden. Fler kvinnor jobbar i traditionella mansjobb och tvärs om.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Två döms för ekobrott i Think Pink-härvan

Dom. Think Pinks tidigare vd döms till fängelse i 1,5 år för grov ekonomisk brottslighet. En avfallskonsulent döms också till fängelse för medhjälp. Båda har tidigare fått längre fängelsestraff för miljöbrott som bolaget begått.

Långtradare på väg mot Göteborg. Foto: Justina Öster

”Okej att bara testa alkoholberoende chaufförer”

Trafik. Det är okej som Transportstyrelsen föreslår nu, att bara förare med alkoholproblem ska testas för alkoholberoende. Så reagerar en lastbilschaufför som kör i västra delen av Sverige och vill vara anonym. Innan förslaget kom var han fly förbannad.

Kollage med körkort och en skylt med Transportstyrelsens logga.

Transportstyrelsen backar om peth-tester för körkort

Trafik. (UPPDATERAD 25-10-29) De så kallade peth-testerna, blodprov för att mäta förares alkoholkonsumtion, vållade skarp kritik. Nu backar Transportstyrelsen och föreslår att de inte längre ska kunna användas allmänt, som grund för att återkalla körkort. Testerna kommer dock att finnas kvar för personer som fått diagnosen alkoholberoende.

Polisbil

Hårdare tag mot färdskrivarfusk

Trafik. Regeringen föreslår skärpta regler mot färdskrivarfusk. Högre böter, lättare att visitera chaufförer och fler fängelsestraff är några av förslagen.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

SD-uteslutning fall i Europadomstolen

Juridik. Europadomstolen har beslutat att Sverige ska svara på frågor om Transports uteslutning av en SD-politiker. Det gäller om staten agerat i strid med föreningsfriheten, genom domstolsbeslut som ogiltigförklarat uteslutningen.

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Postnord TPL har tagit över driften vid Zalandos terminal i Brunna, norr om Stockholm.

Zalandolager får ny regi – igen

Terminal. Den 1 oktober tog Postnord TPL officiellt över driften på Zalandos stora anläggning i Brunna, norr om Stockholm. Det är tredje arbetsgivaren på sex år för de anställda.

Jobb hos assistansprofil – mardröm för chaufför

Arbetsrätt. Blankt anställningsbevis, fel lön och utlägg av egna pengar. Att köra den prisbelönta företagsledaren tedde sig perfekt för rutinerade chauffören Marika Jausovec – men slutade med avsked i sms.

Farlig arbetsmiljö
Ståplatta på sopbil. Foto: Privat

Skyddsombud vill stoppa farliga ståplattor

Miljö. Ståplattorna bakpå sopbilarna är livsfarliga och måste bort innan ännu ett dödsfall eller en allvarlig olycka inträffar, anser skyddsombudet Manuel Gomez i Halmstad. Nu har han vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få stöd.