Husflytt Kiruna
Tunga transporter

Mot ny adress

Husflytt. När Kiruna äts upp underifrån är lösningen att flytta staden. En trailer lastad med ett mer än 100 år gammalt kulturhus rullar bort i gånghastighet. Totalvikt: 180 ton.

Gruvan växer i Kiruna. Många byggnader rivs när malmbrytningen hotar staden underifrån. Nytt centrum och nya bostäder byggs. I år flyttas dessutom åtta stora och gamla bostadshus till Luossavaara, ungefär tre kilometer bort.

För kirunabon Lars Sjölund, som till vardags kör sopbil i fjällvärlden, är husflytten och rivningarna en stor sorg. Han dokumenterar ändå förändringen med sin kamera, och har försett Transportarbetaren med bilder på de spektakulära hustransporterna.

– När de plockade ner klockstapeln för att flytta till nya stadshuset kändes det som om Kirunas själ försvann, säger han.

Jan-Erik Olovsson på Peab, företaget som har uppdraget att organisera husflytten, resonerar på ett helt annat sätt:

– Kiruna byggdes en gång på grund av gruvan, och nu flyttas stan på grund av gruvan. Alternativet hade varit att lägga ner och börja sälja bingolotter …

De åtta trähusen är byggda runt förra sekelskiftet. Hyresgästerna har möjlighet att flytta med, men inflyttningen dröjer till 2019.

Hälften av årets huslass har gått under sommaren och den tyngsta transporten ska ha skett i dagarna. Den gula Ingenjörsvillan är 25 meter lång och 16 meter bred.

Jan Alm är chaufför på Wallners specialtransporter i Falun och pendlar, tillsammans med chefen Mikael Wallner, upp till Kiruna när det är dags att rulla i väg med ett hus. Han berättar hur det går till.

– När vi kommer är mycket förberett, husen är lyfta och ligger på uppåt tio järnbalkar som är uppallade på 1,20 meters höjd. Vi backar in under huset med trailern som har hydraulisk fjädring.

Hydrauliken gör att trailern kan höjas och sänkas upp till 60 centimeter. Så när den står i exakt rätt läge lyfts huset upp och pallningen kan tas bort. Järnbalkarna sitter fast under huset och följer med. Sedan följer lastsäkringen – med grov kätting och vagnskruv – och skyltning av fordonet.

– Vägen är avstängd när vi ger oss i väg. Lyktstolpar, ledningar och trafikskyltar har plockats bort. När vi körde det gröna bäckhornshuset var bredden runt 15 meter totalt. Jag tror att balkarna under Ingenjörsvillan är 19 meter.

Runt tre kilometer färdas husen, längs Europaväg 10. Jan Alm går bredvid ekipaget när chefen kör, 14 000 steg.

– Vi pratar i telefon hela tiden. Om vägen lutar kan jag lyfta upp huset med hydrauliken så att det hela tiden står rakt. Jag håller koll med laser och lod.

På den nya platsen, vid foten av berget Luossavaara, finns en färdiggjuten platta där huset ska placeras på exakt rätt ställe.

Vi frågar Jan Alm om lite hårdfakta för den som är nyfiken på tunga specialtransporter:

Trailern har 14 axlar, bilen fyra. Det sitter fyra rejäla däck vid varje axel, jämnt utspridda över bilens bredd. Axeltrycket blir inte högre än för en vanlig grusbil när huset väger 120 ton och fordonet 60.

Men Jan Alm, hur blir man chaufför med uppgift att flytta stora hus?

– Tjaa, jag körde vanlig grusbil och sedan skogstraktor … Det var när skogstraktorn skulle flyttas med trailer som jag kom in på det här, och sedan fick jag jobbet på Wallners.

Kiruna-fakta

  • Kiruna började byggas i slutet av 1800-talet när järnmalmen var upptäckt och gruvföretaget LKAB hade bildats. Gruvbrytning är grunden för kommunens försörjning, och detsamma gäller för Malmberget i grannkommunen Gällivare.
  • Mer än en och en halv miljard ton järnmalm har utvunnits sedan 1890. I dag är LKAB:s kärnaffär att bryta och förädla den till stålindustrin.
  • Fortsatt gruvbrytning kräver att både Kiruna stad och Malmberget flyttas. Marken sjunker och husen kan rasa.
  • Hus rivs och nya byggs. Vissa hus flyttas, cirka 20 i Kiruna och 30 i Malmberget. Omkring 10 000 människor behöver flytta.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Kiruna Folkets hus när verksamheten var i gång. Foto: Lars Sjölund

Farväl till Folkets hus?

Organisering. En gång arbetarrörelsens egen mötesplats, blomstrande och med central roll för folkbildningen. I dag på väg att försvinna. De senaste tjugo åren har vart tredje Folkets hus lagts ned.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.