Högakustenbron. Foto: John Antonsson
Vägsträckan

Höga kusten fortsätter att skjuta i höjden

Ångermanland. Bland bensinstationer, vägkrogar och höga toppar. Transportarbetarens turné bland ikoniska vägsträckor har nått Höga kusten.

För 10 000 år sedan hade det mesta av inlandsisen smält bort. Det var ett stort uppdämt tryck underifrån efter alla år av tung is. Marken ville upp, resa sig mot skyarna. I början gick det fort och för 7 000 år sedan hade landet höjts med 200 meter.

För en dryg månad sedan hade landet höjt sig ungefär 286 meter från den tid då Höga kusten blev isfritt.

Det är faktiskt så att marken fortsätter att stiga. För den som planerar att bli övermänskligt seglivad, ja på gränsen till odödlig, hägrar en framtid där det går att fira sin 3 000-årsdag med att ta en dagstur på land mellan Umeå och Vasa. Men just nu ser det ju ut som det gör och det är vatten i viken ett bra tag till.

Priset för utsikten från Skuleberget är en dryg timmes vandring längs bergets leder.
Priset för utsikten från Skuleberget är en dryg timmes vandring längs bergets leder. Foto: John Antonsson

Höga kusten, var ligger den egentligen?

Kommer du norrifrån är resan upp på Höga kusten mer en känsla än en exakt geografisk punkt. Du har just kört 40 knyck genom Örnsköldsvik. Tagit höger i rondellen efter Paradisbadet och passerat vägkrogen Örnen, gasat förbi Bjästa och där någonstans känner du i hela kroppen att bilen är på väg uppåt.

Kullarna blir högre. Tallarna närmare solen och så kommer skylten som säger att du kört in i ett världsarv. Höga kusten utsågs till världsarv av FN-organet Unesco år 2000.

Kommer du söderifrån är det enklare. Härnösands kommun håller kanske inte med. Men för de flesta av oss är bron markören som säger att här börjar Höga kusten.

Paus på parkeringen.
Paus på parkeringen. Foto: John Antonsson

På parkeringen vid hotellet som finns på höger sida just efter att du kört över Höga kusten-bron står några färdtjänstchaufförer vid sina taxibussar. Solen skiner. Över barrträdens toppar, under bron, ser vi Ångermanälvens ständiga utflöde till Bottniska viken.

– Det är det finaste stället vi har, säger Erol Göransson som jobbar med att köra färdtjänstbuss för Byberg Nordin.

Jag frågar hans kollega Niklas Skåner om det finns många fina ställen att ta en lunchpaus på.

– Ja, men det är sällan vi står stilla så länge att vi hinner det.

Niklas Skåner ska alldeles strax rulla västerut, mot Kramfors.
Niklas Skåner ska alldeles strax rulla västerut, mot Kramfors. Foto: John Antonsson

De sätter sig i taxibussarna och kör vidare. De har kört anslutningstrafik. Nu drar den ena västerut och hem mot Kramfors. Den andra kör norrut, till Örnsköldsvik.

Jag tar ut på E4:an och fortsätter norrut. Jag kör förbi skyltarna vid E4 och försöker registrera vart omvägar hade kunnat ta mig. Den fina rastplatsen med utsikt över havet är helt tom. Ingen att surra med där. Så jag kör vidare. Förbi skylten som säger att du kan ta höger till campingen vid Norrfällsviken. Ännu ett guldkorn jag upplevt som barn och 30 år senare med mina egna. Men vi ska inte besöka rullstenarna (också ett minne från inlandsisen) utan kör vidare. Till ett annat viktigt stopp. OKQ8 i Ullånger. Inte det smidigaste stället att stanna på för en lastbilskusk. Men för bilburna som jag är det gott om plats på parkeringen och tomt runt picknickborden. Jag går in i bensinstationen och väntar lite med att prata med biträdet. Kön håller i sig och sist att gå ut genom dörren är en tankbilschaufför som dröjt kvar en stund och surrat efter att han köpt sina cigg.

Katrin Åsberg bor 250 meter från jobbet på macken i Ullånger.
Katrin Åsberg bor 250 meter från jobbet på macken i Ullånger. Foto: John Antonsson

Hon som jobbar den här dagen heter Katrin Åsberg och hon gillar jobbet.

– Det är olika varje dag. Det är det som är det roliga. På somrarna är det många turister och mycket jobb.

– Alla i byn och de som bor runt omkring kommer hit. Förr var det mycket spel, säger Katrin Åsberg och pekar åt sin högersida mot den gamla spelhörnan som nu är en så kallad loungedel.

I loungen finns en särskild lyx. Jag har som journalist jobbat i landets alla delar och stannat på många mackar. Att få sitta med ryggstöd i en vanlig mjuk plats är ovanlig lyx på en mack.

Men det är dags att rulla vidare. Den här journalisten har bara lite tid på varje plats. Måste vara i Piteå på kvällen.

Så jag sätter mig i bilen och kör fram till stoppskylten och slår på blinkersen mot vänster. Nästa stopp blir Docksta. Jag ska köpa köttbullar, inte tofflor.

Gunilla Hallin, Inga-lill Borgersen, Maria Öjdeby och Margareta Berglund tar en fika efter lunchserveringen på Dockstabaren.
Gunilla Hallin, Inga-lill Borgersen, Maria Öjdeby och Margareta Berglund tar en fika efter lunchserveringen på Dockstabaren. Foto: John Antonsson

Dockstabaren ligger på vänster sida i norrgående riktning. Den vilar i ett enplanshus med vägkrog i ena änden, Preem-mack i den andra. Ett stenkast bort tillverkas tofflor och lastbilar kan tankas.

Jag kliver in till en vägg av minnen från tidigare tidningsartiklar.

Maria Öjdeby är beredd på att ta en matbeställning, men när jag vill ställa frågor försvinner hon in genom köket och hämtar ägaren Jan-Åke Wallinder.

Det var hans föräldrar Olle och Greta som öppnade vägkrogen i Docksta 1951. Då gick vägen längre upp i samhället. Sedan nya E4 blev klar har Dockstabaren varit på samma plats.

– Morsan jobbade i köket och jag var med och tittade när de byggde upp det. Farsan var ju snickare i grunden och byggde mycket själv, säger han.

I slutet av 1980-talet tog Jan-Åke över krogen.

Dockstabaren serverar vad Jan-Åke kallar ”vanligt husman”. Dagens lunch kan vara bruna bönor med fläsk eller falukorv med stuvade makaroner. Nyaste rätten på à la carte-menyn är kebab, det var så många som hade bett om det.

Dockstabarens ägare Jan-Åke Wallinder. Foto: John Antonsson
Dockstabarens ägare Jan-Åke Wallinder. Foto: John Antonsson

Enkelt men inte simpelt, beskriver Jan-Åke maten.

Populärast är köttbullarna, de rullar de själva. När jag besöker Dockstabaren har sommaren inte kommit. Men kökspersonalen är i full rull med att rulla köttbullar till alla barn bland sommarturisterna. Turisterna blir fler och fler för varje år. Skuleberget med klättring och camping ligger på promenadavstånd bort. En liten sträcka till och där finns Skuleskogen med sina halvöar, slåtterstenar, grotta och skrevan från Ronja Rövardotter.

Köttfärslimpan, köttfärsbiffarna och köttbullarna är populära och kökspersonalen använder 100 kilo köttfärs i veckan. Allt kött kommer från Sverige.

– Jag brukar säga att det är som med chaufförerna. Det kanske är lite billigare om man köper från utlandet, men varför är det så? Förmodligen är det något som inte är riktigt rätt, säger Jan-Åke.

Sista åren har det varit bra med turister. Under pandemiåren var det många svenskar i södra Sverige som berövade på chansen att resa utomlands valde att köra norrut och utforska världsarvet. På ett sätt är det lite som det var förr.

Då hade Dockstabaren öppet dygnet runt. Chaufförer stannade och åt. Men också busslaster av människor på väg mot Stockholm eller vidare. Det var då. Innan flyget blev billigt.

Hela lokalen vittnar om en svunnen tid. Bardisken är platsbyggt av ett snickeri i Örnsköldsvik, sofforna har galonklädsel och stolarna kommer från svenska Gemla.

– Det går nästan inte att få slut på dem.

Stolarna står stadigt och närmar sig himlen med åtta millimeter om året. Vi får se hur högt de når innan det är dags att byta ut dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Chaufför med indraget körkort – stoppad två gånger

Miljö. Polisen stoppade samma berusade lastbilschaufför från Värnamo – två gånger – på nio dagar. Förutom att han körde rattfull hade hans körkort redan dragits in. Mannen, som är i 55-årsåldern, har gjort sig skyldig till ytterligare brott och döms till en månads fängelse.

Insänt logga

Trött på hänsynslösa förare!

Insändare. Jag bor efter vägen i Bergvik, en liten by i Gävleborg. Just nu leder de om E4 på en väg med bitvis 40 kilometer i timmen som hastighetsbegränsning. Tyvärr är det inte många lastbilar och personbilar som respekterar hastigheten.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.