
Första lastbilen som går på solenergi på väg
Åkeri. Här rullar den första lastbilen som drivs av solenergi – i kommersiell drift på svensk väg. Den specialbyggda dragbilen och trailern täckt med solceller har tagits fram genom ett forskningsprojekt.
Projektet inleddes 2021 genom ett samarbete mellan bland annat Uppsala universitet, Scania, Ernst express åkeri i Avesta och solcellstillverkaren Midsummer. Syftet är att minska utsläppen av koldioxid, som transportsektorn till stor del bidrar till, och därmed den globala uppvärmningen. Liksom att testa möjligheten att driva en dragbil och trailer med el från solceller.

Åtminstone delvis. Lastbilen är en hybrid och drivs även på diesel och HVO (hydrerad vegetabilisk olja, ett förnybart drivmedel för dieselmotorer) när det behövs.
– Projektet har förlängts i flera omgångar. Vi kände oss inte riktigt klara eftersom det kommer ny teknik hela tiden och vi så gärna ville få ut riktigt bra mätvärden. I det stora hela har det fungerat väldigt bra, det är det tekniska som krånglat lite, säger vd Johan Eriksson på åkeriet Steingruber/Ernst express.
Att solcellerna genererar energi till lastbilen är klart, men Eriksson syftar på att det hittills varit lite svårt att läsa av hur mycket per dag.
– Fast vi får ut ungefär 500 mil gratis på ett år.
Stort batteri i trailern
Ett mindre batteri finns i dragbilen och ett stort i trailern, som laddas under gång. Det laddas även när lastbilen står stilla och vid en enklare laddstation över natten. Tanken är att el ska föras över från det mindre batteriet i dragbilen till det större i trailern. Det har fungerat, men hittills inte riktigt så bra som man hoppats, berättar Johan Eriksson.
– Chauffören som kör bilen är extremt nöjd. Den går väldigt tyst, syns verkligen och väcker stort intresse eftersom trailern är helt klädd i solceller.
Varför deltar Ernst express i solbilsprojektet?
– Vi vill värna om miljön och göra det vi kan, hitta vägar för att minska utsläppen. För några år sedan var vi med i ett elvägsprojekt ihop med Scania. Det fungerade otroligt bra, men rent ekonomiskt kan det bli väldigt dyrt så det kanske inte är så hållbart.
– Men, tillägger Johan Eriksson, ska vi driva utvecklingen framåt så måste vi testa olika saker.
Kommer ni satsa på solcellslastbilar framöver?
– Försöket ska först utvärderas. Vi är öppna för solceller, men de måste vara effektiva. Det går inte att ha en lastbil som bara rullar 500 mil om året. Den vi testar nu går cirka 30 mil om dagen, men så mycket solkraft får vi inte ut utan vi får komplettera med HVO och diesel, säger Johan Eriksson.
Betydande minskning av utsläpp

Erik Johansson är professor på institutionen för kemi vid Uppsala universitet och leder projektet.
– Jag har hört talas om fler lastbilar med solceller som är under byggnation och testas, men vad vi vet så finns det ingen annan solcellslastbil som rullar i kommersiell drift. Några mindre lastbilar har exempelvis luftkonditionering som drivs med solceller, säger han.
Johansson beskriver sollastbilen som svår och komplex att bygga ihop.
– Allt har tagit lite längre tid än vi tänkt, men vi lyckades och nu har den varit ute på vägen i lite drygt ett år, säger han.
Än finns ingen uppgift om hur mycket mindre koldioxid solcellslastbilen släpper ut jämfört med en dieseldriven lastbil. Det är det som just nu mäts men beräkningar tyder, enligt Johansson, på att utsläppen kan minska med flera ton.
– En betydande minskning jämfört med utsläppen från en vanlig lastbil.
Limma fast solceller på trailern
Om det kommer gå att få ut tillräckligt mycket solenergi för att det ska bli ekonomiskt lönsamt för åkerierna är för tidigt att svara på.
– De solceller vi har nu är inte jätteproduktiva, men när vi får bättre solceller kommer vi att få ut mer och mer el. Nu jobbar vi på för att sätta fast solcellerna på ett bra sätt, säger Erik Johansson.
De har tidigare skruvats fast en och en på trailern, vilket tar tid. Men nu testas olika limmetoder för att solcellerna ska kunna fästas enklare och snabbare. Cellerna som används är gjorda av plast för att bli extra lätta och inte skaka sönder av vibrationerna i lastbilen, men är inte lika effektiva som vanliga celler av glas till hustak.
Tillverkning av solcellslastbilar ligger nog 10–15 år framåt i tiden, spår Johansson. Han gissar att de kan bli mer populära i soligare länder i södra Europa och ännu längre söderut.
– Det är jättekul att Scania och Ernst express vill vara med och prova på soldrift. Det kostar ju en del men är roligt att de ändå vågar, säger Erik Johansson