Close
En specialbyggd ellastbil med trailer täckt av solceller har tagits fram i ett forskningsprojekt vid Uppsala universitet.
Close

Första lastbilen som går på solenergi på väg

Åkeri. Här rullar den första lastbilen som drivs av solenergi – i kommersiell drift på svensk väg. Den specialbyggda dragbilen och trailern täckt med solceller har tagits fram genom ett forskningsprojekt.

Projektet inleddes 2021 genom ett samarbete mellan bland annat Uppsala universitet, Scania, Ernst express åkeri i Avesta och solcellstillverkaren Midsummer. Syftet är att minska utsläppen av koldioxid, som transportsektorn till stor del bidrar till, och därmed den globala uppvärmningen. Liksom att testa möjligheten att driva en dragbil och trailer med el från solceller.

Scanias hybridlastbil som drivs av solceller – plus HVO och diesel när solenergin inte räcker till. Foto: Scania

Åtminstone delvis. Lastbilen är en hybrid och drivs även på diesel och HVO (hydrerad vegetabilisk olja, ett förnybart drivmedel för dieselmotorer) när det behövs.

– Projektet har förlängts i flera omgångar. Vi kände oss inte riktigt klara eftersom det kommer ny teknik hela tiden och vi så gärna ville få ut riktigt bra mätvärden. I det stora hela har det fungerat väldigt bra, det är det tekniska som krånglat lite, säger vd Johan Eriksson på åkeriet Steingruber/Ernst express.

Att solcellerna genererar energi till lastbilen är klart, men Eriksson syftar på att det hittills varit lite svårt att läsa av hur mycket per dag.

– Fast vi får ut ungefär 500 mil gratis på ett år.

Stort batteri i trailern

Ett mindre batteri finns i dragbilen och ett stort i trailern, som laddas under gång. Det laddas även när lastbilen står stilla och vid en enklare laddstation över natten. Tanken är att el ska föras över från det mindre batteriet i dragbilen till det större i trailern. Det har fungerat, men hittills inte riktigt så bra som man hoppats, berättar Johan Eriksson.

– Chauffören som kör bilen är extremt nöjd. Den går väldigt tyst, syns verkligen och väcker stort intresse eftersom trailern är helt klädd i solceller.

Varför deltar Ernst express i solbilsprojektet?

– Vi vill värna om miljön och göra det vi kan, hitta vägar för att minska utsläppen. För några år sedan var vi med i ett elvägsprojekt ihop med Scania. Det fungerade otroligt bra, men rent ekonomiskt kan det bli väldigt dyrt så det kanske inte är så hållbart.

– Men, tillägger Johan Eriksson, ska vi driva utvecklingen framåt så måste vi testa olika saker.

Kommer ni satsa på solcellslastbilar framöver?

– Försöket ska först utvärderas. Vi är öppna för solceller, men de måste vara effektiva. Det går inte att ha en lastbil som bara rullar 500 mil om året. Den vi testar nu går cirka 30 mil om dagen, men så mycket solkraft får vi inte ut utan vi får komplettera med HVO och diesel, säger Johan Eriksson.

Betydande minskning av utsläpp

Ellastbil med solceller på väg. Foto: Scania

Erik Johansson är professor på institutionen för kemi vid Uppsala universitet och leder projektet.

– Jag har hört talas om fler lastbilar med solceller som är under byggnation och testas, men vad vi vet så finns det ingen annan solcellslastbil som rullar i kommersiell drift. Några mindre lastbilar har exempelvis luftkonditionering som drivs med solceller, säger han.

Johansson beskriver sollastbilen som svår och komplex att bygga ihop.

– Allt har tagit lite längre tid än vi tänkt, men vi lyckades och nu har den varit ute på vägen i lite drygt ett år, säger han.

Än finns ingen uppgift om hur mycket mindre koldioxid solcellslastbilen släpper ut jämfört med en dieseldriven lastbil. Det är det som just nu mäts men beräkningar tyder, enligt Johansson, på att utsläppen kan minska med flera ton.

– En betydande minskning jämfört med utsläppen från en vanlig lastbil.

Limma fast solceller på trailern

Om det kommer gå att få ut tillräckligt mycket solenergi för att det ska bli ekonomiskt lönsamt för åkerierna är för tidigt att svara på.

– De solceller vi har nu är inte jätteproduktiva, men när vi får bättre solceller kommer vi att få ut mer och mer el. Nu jobbar vi på för att sätta fast solcellerna på ett bra sätt, säger Erik Johansson.

De har tidigare skruvats fast en och en på trailern, vilket tar tid. Men nu testas olika limmetoder för att solcellerna ska kunna fästas enklare och snabbare. Cellerna som används är gjorda av plast för att bli extra lätta och inte skaka sönder av vibrationerna i lastbilen, men är inte lika effektiva som vanliga celler av glas till hustak.

Tillverkning av solcellslastbilar ligger nog 10–15 år framåt i tiden, spår Johansson. Han gissar att de kan bli mer populära i soligare länder i södra Europa och ännu längre söderut.

– Det är jättekul att Scania och Ernst express vill vara med och prova på soldrift. Det kostar ju en del men är roligt att de ändå vågar, säger Erik Johansson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Den amerikanska drömmen

Krönika. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

flygplan som lyfter

Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Avtal 2025

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

Nya vd i ledningen för DSV efter hopslagningen

Åkeri. Efter fraktbjässens köp av Schenker anställer DSV nu Tomas Johansson som ny vd i DSV Road i Sverige. Nya verkställande direktörer tillsätts också i de svenska divisionerna DSV Air & Sea och DSV Contract Logistics (tidigare DSV Solutions).

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Avtal 2025
Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Kabinkonflikt framflyttad

Konflikt. Konfliktåtgärder. Övertids och inhyrningsblockaden för kabinpersonalen har flyttats fram till den 26 maj.

Avtal 2025

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

HF varslar om strejk

Konflikt. Hamnarbetarförbundet (HF), som liksom Transport förhandlar om nytt kollektivavtal för stuveriarbetare, har lagt ett varsel om strejk. Om ingen överenskommelse nås innan betyder det total nedläggning av arbetet nästa onsdag, den 21 maj.

Nya avtal för depå och flygtankning

Avtal 2025. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har enats om nya avtal för flygtankare och arbetare som går på depåavtalet.

Sista dagen i Think Pink-rättegång

Miljöbrott. På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.

Offentliga upphandlingar

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Kvinna dog efter fall från sopbil

Miljöarbete. En kvinna omkom under tisdagen av de skador hon fick sedan hon ramlat av bilen, och slagit huvudet i marken, under arbete med sophämtning i Tierps kommun.

Avtal 2025

Nytt avtal för anställda på bensinstationer

Bensin- och garageavtalet. På tisdagen den 29 april tecknade Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund ett nytt kollektivavtal för de flesta som jobbar vid bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och första året ger det löneökningar mellan 929 kronor och 1 225 kronor och för andra året 819 kronor och 1 080 kronor.