Månadens medlem.
”Sopkärringen” Therése Hedman jobbar som ensam tjej bland sex sopgubbar mitt i Stockholm. På sin blogg kallar hon sig Tuss, men som tvittrare ”BitterFittans”. Det är en myt att journalister och politiker twittrar mest, hävdar Therése.
Förra året samlade landets miljöarbetare in närmare 4,4 miljoner ton hushållsavfall. Det motsvarar 460 kilo per invånare. Avfallsmängden ökade med 1,1 procent jämfört med 2011.
Hur är läget i åkeribranschen? Vad kan politiker och myndigheter göra åt olaglig cabotagetrafik, milpeng, fusk kring kör- och vilotiderna och förlorade chaufförsjobb? Det vill Transports avdelningar i Malmö och Helsingborg veta. Tillsammans med Sveriges Åkeriföretag Syd bjuder de in till en konferens i höst.
Att de låga lönerna är ungefär samma för män som för kvinnor är ingen nyhet. Inte heller att löneskillnaderna ökar ju högre upp i hierarkin ett jobb är. Historieforskaren Christopher Pihl har bevis för att det såg likadant ut redan på 1500-talet.
Hela hjullastaren skakar när Patrik Bergkvist kör in den tunga skopan i Munsös mäktiga grusås. Brytningen i täkten har pågått i 140 år. Fast snart kan det vara slut. Statsmakterna har bestämt att det värdefulla naturgruset ska ersättas av krossat berg.
Ledare.
Häromdagen satte jag kaffet i halsen, det måste erkännas. Stockholms moderate toppolitiker, finansborgarrådet Sten Nordin, meddelade då att Stockholms stad omedelbart stoppar alla avknoppningar. Alltså alla affärer där kommunen säljer ut medborgarnas gemensamma egendom till hugade spekulanter som förväntas ta över och driva verksamheterna vidare.
I en artikel om den svenska flyttbranschen, ”Otillåtet prissamarbete utreds”, i Transportarbetaren nr 6 2013, citerades en anonym flyttföretagare enligt nedan: ”– Jag är nästan den enda flyttfirman i Stockholm som betalar lön enligt kollektivavtalet. Många är ju med i branschorganisationen, SMF, där man skriver under på att vara seriösa och betala avtalsenliga löner. Men i verkligheten ser det inte ut så.”
Krönika.
Det händer mycket märkligt här i världen. En chaufförskollega berättade att han träffade på en rumänsk chaufför strax efter stängning vid ett lager utanför Stockholm. Det var storhelg och fyra dagar innan lagret öppnade igen. Rumänen var förtvivlad och slog ut med armarna: ”No food, no money, no water!” En chef på företaget som var på väg till sin bil hörde mannens klagan. Han förbarmade sig och lovade honom skjuts till en affär. Där skulle han få allt han behövde för att klara helgen.
Marita Falkenklev, vd på Sture Nilssons åkeri i Malmö, är upprörd över anklagelser om att företaget medvetet skulle ha ratat fackligt aktiva när man tog över förare från Transportledets konkursbo. – Vi hade inte möjlighet att erbjuda jobb till alla. Men kritiken från Transport är orättvis. Vi kände över huvud taget inte till vilka som är med i facket eller inte.
SAS flygplansflotta ska utökas, med 12 nya plan. Det är de interkontinentala långlinjerna som ska få förstärkning om några år. Ordern är värd omkring 22 miljarder kronor.