Svårt att nå ut i Almedalen
Transports seminarier under Almdelsveckan är bara tre av över 2 300 evenemang och programpunkter. Enligt förbundssekreterare Markus Pettersson tjänar veckan mer till knyta kontakter än att sprida ett budskap.
Transports seminarier under Almdelsveckan är bara tre av över 2 300 evenemang och programpunkter. Enligt förbundssekreterare Markus Pettersson tjänar veckan mer till knyta kontakter än att sprida ett budskap.
Frågan om cabotagetransporter väckte stor uppmärksamhet i Almedalen. Under onsdagen hölls två seminarier om problemen med de illegala inrikestransporterna. Från alla håll fanns krav på förbättrade kontroller, utökat beställaransvar och hårdare straff för den som begår brott.
Minst 2 000 utländska dragbilar konkurrerar med 8 000 svenska bilar om transporterna i Sverige. Det visar de första resultaten från Cabotagestudien, som presenterades i Almedalen. Resultaten baseras på registreringar från 5 000 personer, som under våren har rapporterat in cabotagetransporter längs vägarna. Uppdaterad version.
Trafikutskottet och riksdagen är emot EU-kommissionens försök att avreglera hamnarna i Europa och tar ställning mot EU. Transport är försiktigt kritiskt då lasthanteringen inte berörs i förslaget.
Hotet mot klimatet växer, och det är inte självklart att ett fackförbund ska attackera frågan. Särskilt inte ett vars medlemmar huvudsakligen sysslar med transporter. För Transport har det ändå blivit en central fråga och i Almedalen passade förbundet på att se hur andra fack ställer sig till problematiken.
På ena sidan stigen, mjuka berghällar och vikar med klart skärgårdsvatten. På andra sidan – ett topphemligt fort från kalla kriget. Följ med Transportarbetaren till ett av våra 22 sommartips, Femöre utanför Oxelösund.
Trött på radioskvalet? Ladda ner en podd i stället. Då kan du lyssna på vad du vill, när du vill. Via dator, telefon eller musikspelare.
Krönika. Vardagsmorgon på Eriksdalsbadet i Stockholm. I omklädningsrummet står en grupp medelålders män och pratar träning och affärer. Av samtalen att döma är de chefer med arbetsveckor en bra bit över 40 timmar. Dessutom tränar de mer än tio timmar i veckan. Det är ingen slump. Träning och affärer hör ihop.
Det är bråttom att laga Sveriges dåliga vägar under sommarhalvåret. Något förarna får erfara. Asfaltschaufförerna är undantagna kör- och vilotidsreglerna och många arbetar långt mer än heltid varje dag. En stor säkerhetsrisk – menar föraren Håkan. – Det är synd om det ska behöva hända en olycka innan något ändras.
Anställda som jobbar på kommunala flygplatser och med kommunal renhållning har fått nya löneavtal. Uppgörelserna träffades i går, onsdag, mellan Transport och arbetsgivarlägret KFS. Avtalen gäller i 35 månader och ger 6,6 procent i lönelyft. Knäckfrågan var hur stor den så kallade individgarantin ska vara.