DHL inför långtgående övervakning och kontroller av de anställda. Bland åtgärderna finns hemgångskontroller där väskor och jackfickor ska granskas. Flera anställda är kritiska. Utpasseringskontrollerna uppfattas som kränkande och saknar dessutom stöd i lag. – Vad händer om man vägrar visa upp väskan? Har företaget rätt att sparka mig, undrar en DHL-chaufför.
Vägkrogskedjan Rasta inför nu bevakade uppställningsplatser för lastbilar på sju ställen i Sverige. Säkerheten bygger på kameror och personal som övervakar parkeringen. Kostnaden blir 100 kronor per dygn, varav en femtiolapp går tillbaka till föraren i form av en värdecheck.
Efter Panaxia- skandalen har regeringen tillsatt en utredning för att se över regelverket för kontanthantering i Sverige. En av de frågor utredningen ska ta ställning till, är om privata företag ska fråntas hanteringen.
Snart blir det rättegång mot Tornado Transport i Helsingborg, som Transportarbetaren skrev om i nummer 6. Två lastbilschaufförer kräver vardera drygt 50 000 kronor i innestående lön, samt skadestånd för brott mot las med mera.
I går gled hon in i Göteborgs hamn, världens största containerfartyg, Maersk Mc-Kinney Møller. Uppståndelsen var stor bland göteborgare, pr- och mediafolk, men hamnarbetarna tog jungfruresan med ro. – Det är väl inget märkvärdigare med denna än andra båtar vi haft, tyckte Lasse Abrahamsson och Christian Sjösten, som bytte av varandra i hamnkranen.
Krönika.
Under sommaren har jag tillbringat en del tid ute på de Europeiska vägarna. I länder som Tyskland, Danmark, Holland och Frankrike håller vägnätet en mycket hög standard, generellt sett. Man åker fram på nästan ljudlös asfalt och bara njuter av varje minut. Som bekant måste man då och då stanna för att tanka och få något i sig. Jag rastade på några så kallade vägkrogar och blev faktiskt ganska imponerad av kvaliteten på desamma. Maten var god. Toaletterna var rena och hela. Förvisso kostade besöket där fem spänn, men det var det utan tvekan värt.
Förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för hamnarbetarna har börjat. I dag, tisdag, träffade Transports avtalsdelegation motparten, Sveriges hamnar, för en första överläggning.
Ledare.
Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven vill skrota PPM-systemet, med motiveringen att det blivit en "dyr flopp". Frågan är bara vad han egentligen vill skrota? PPM, alltså premiepensionen, var det stora dragplåstret när det gamla pensionssystemet med ATP skulle "reformeras".