Ledare.
Förhandlingarna om ett nytt löneavtal för taxiförarna går trögt och i skrivande stund är det oklart om det över huvud taget blir någon uppgörelse. Alternativet är att branschen blir helt utan kollektivavtal de närmaste åren.
Lastbilschauffören Lasse Sandstedt har hamnat i en sorts moment 22 eftersom det hittills inte gått att fastställa varför han tuppade av vid ratten. – Det hade varit lättare om man kunnat säga vad han drabbades av, säger Transportstyrelsens chefsläkare Lars Englund.
Drygt 4 000 personer per år överklagar att deras körkort återkallats. Några uppgifter om vilka sjukdomar, som leder till flest indragna körkort finns inte. Det sätter personuppgiftslagen, PUL, stopp för.
Den 16 juli förra året svartnade det för ögonen på Lasse Sandstedt. Han förlorade medvetandet, körde av vägen och lastbilen blev skrot. I dag mår Lasse bra igen och har tagit upp kampen med Transportstyrelsen för att få tillbaka sitt lastbilskort. Och levebröd.
Transport försatte containerfartyget Alva Rickmers i blockad i Göteborgs hamn, sedan det visat sig att fartyget saknade ITF-godkänt kollektivavtal. I går kväll gav rederiet med sig, och blockaden hävdes.
Över en natt gick taxibranschen i Sverige från hårt reglerad till en av världens mest oreglerade. Mycket av dagens problem går att koppla till avregleringen. Men också till procentlönen som fördes in i kollektivavtalet 1993 efter en period utan avtal.
Låga löner, långa arbetsdagar och en ständig stress är verkligheten för många av landets taxichaufförer. Procentlön i kombination med att städerna svämmar över av lediga bilar gör att det krävs många timmar för att komma upp i en rimlig lönenivå. Hur blev det så här? Följ med Transportarbetaren på en resa från avregleringen 1990 till i dag.
Krönika.
För att kunna föreställa sig framtiden måste man ibland tänka på det förflutna. Och fastän det är länge sedan min mormor gick bort, tänker jag ofta på henne. Hon hörde till de första i Sverige som gick i demonstrationer mot atomvapen och ”kalla kriget” på sextiotalet.
Alkolåsbommarna i Stena Lines Tysklandsterminal i Göteborg har hejdat sin första rattfyllerist. En lastbilschaufför stoppades med 1,12 promille, över gränsen för grovt rattfylleri.
Parterna har undertecknat det nya kollektivavtalet för bilvårdare anställda i biluthyrningsföretag. Den första löneförhöjningen gäller retroaktivt från den 1 april i år.