En av fem taxichaufförer har blivit utsatt för hot i arbetet. En av tio för våld. Och taxiförarnas sjukfrånvaro på grund av hot eller våld är i nivå med polisens. Ändå brister många åkerier när det gäller arbetsmiljöarbetet.
Debatt.
Varför räknas inte trafikdöd som otrygghet? Varför bedöms det inte som otryggt att bli skadad i trafiken? Polisen genomgår som bekant sin största omorganisation sedan förstatligandet. I sin iver att skapa trygghet för medborgarna, vilket i sig är bra, strävar man efter att minst 50 procent av poliserna ska arbeta i lokalpolisområdena. Vissa regioner klarar detta, en del inte.
Mikael Fernholm, teknikchef på elektronikföretaget C-Track i Västerås, har uppfunnit dubbar som fälls ut ur däcket när det är isigt – och in när det är barmark. Han kommer att få patent på tekniken under våren.
Tecknaren Robert Nyberg,
mångårig medarbetare i Transportarbetaren, får föreningen Liv i Sveriges trampcykelpris. Så här lyder motiveringen: ”Robert Nyberg är en värdig pristagare eftersom han i ord och bild ständigt berättar om och arbetar för samhällets utsatta, de som inte syns, som ingen lyssnar på. Med sin satir som biter underifrån, med humor, finess och fingertoppskänsla levererar han välbehövlig kritik mot dumhet och översitteri.”
Tre transportföretag har överklagat de domar som slog fast att de ska betala arbetsgivaravgift för sina polska chaufförer. Andreassons åkeri hoppas på att få många miljoner kronor tillbaka från Skatteverket. Men det är inte säkert att domstolen tar upp fallen.
Huset ska rivas, där finns ingen återvändo. Men hos dem som vill bevara muralmålningarna med motiv från hamnarbetarnas vardag har det väckts ett litet hopp igen.
Visst har en myndighet stora friheter att ställa krav när en tjänst ska upphandlas. Men att kräva ett undertecknat kollektivavtal är att gå för långt, enligt Konkurrensverket. Inom ett par veckor ska en helt ny myndighet ta hand om frågor kring upphandling.
Nya och nygamla direktörer är på gång i arbetsgivarnas organisationer. Vem som tar över i Transportföretagen är en öppen fråga. Rekryteringen tar fart i början av september.
Resväskorna samlas i drivor. Bakom kaoset i ankomsthallen på Arlanda ligger alltför få som lastar och lossar planen. Och medan resenärerna får åka hem utan sitt bagage blir de anställda allt mer stressade och slutkörda.