Ligger de bruna matavfallspåsarna kvar i soptunnan? När temperaturen kryper en bra bit under noll kan kompostpåsarna frysa fast och bli kvar i kärlet. Enligt Britta Moutakis, rådgivare på branschorganisationen Avfall Sverige, är problemet som störst när temperaturerna pendlar.
Tre tunga betongklumpar med motiv från hamnarbetarnas vardag har bevarats. En tar Stadsmuseet i Stockholm hand om. Två ligger hos en rivningsfirma i Länna, söder om Stockholm.
Det kommunala bolaget Mälarhamnar driver nu igenom kraftiga försämringar av hamnarbetarnas lönevillkor. När Transport kallat företaget till förhandlingsbordet hävdade vd:n, Carola Alzén, plötsligt att hon saknar mandat att förhandla med facket. – Det är ren cirkus, säger Transports ombudsman Per-Olof Norgren.
En av de chaufförer vi träffade har kört gods åt både Ikea, Scania och AB Volvo. Har dessa företag något ansvar för chaufförernas arbetsvillkor? När vi frågar blir svaret ja – men med många underleverantörer involverade är det lätt att tappa kontrollen.
Varför finns det så många makedonska lastbilschaufförer på svenska vägar? Hur kan de jobba för skitlöner och på usla arbetsvillkor? Möt Mihailo och Aleksandar som båda kört lastbil i Sverige. Och nej, det här är inget snyftreportage.
Just när avslöjandena om Kommunaltopparnas affärer spreds i alla medier hade Seko en ungdomskonferens. Fem unga aktiva bestämde sig för att bilden av den fackliga rörelsen måste breddas. Ett par veckor senare har #fackligvardag-rörelsen samlat 3 000 aktiva som facebookar, twittrar och visar bilder på Instagram.
En riktig rosthög. Transports Göran Larsson kan inte säga något annat om fartyget han blev inringd till i fredags. Den som ringde var en sjuk besättningsman som blev hindrad att uppsöka läkare.
På en snöig parkeringsplats vid Ikea i Chimki, utanför Moskva, står åtta lastbilar. På dem sitter ryska flaggor och skyltar som säger ”Jag är emot avgiftsbelagda vägar”. Sedan mitten av november protesterar långtradarchaufförer över hela Ryssland mot platon – en ny vägavgift för långtradare.
Kommuner som använder Vita jobb-modellen bryter inte mot konkurrensreglerna. Malmö får grönt ljus för att använda fackliga ombudsmän när kommunen ska försäkra sig om att företag som levererar tjänster har schysta villkor för sina anställda.