Du har valt att läsa om:

Flygfoto Göteborgs Hamn, planerad ny godsterminal, som ska ligga i anslutning till befintliga terminaler i Arendal på Hisingen.

Storsatsning på ny hamnterminal i Göteborg

Göteborgs Hamn bygger en ny terminal på 220 000 kvadratmeter. Det motsvarar 30 fotbollsplaner och är den största hamnutbyggnaden sedan 1970-talet. Bygget beräknas vara klart efter 2020.

Hallå där!

Niclas Sandström är ombudsman på Transports avdelning 11. Han hoppas att många ska skriva på en namninsamling som har startats av Bessmerskolan i Sandviken.

Fackens kassor räcker längre

Facken står bättre rustade än arbetsgivarna inför vårens avtalsrörelse – när det gäller att klara en konflikt. Strejkkassorna är välfyllda, medan arbetsgivarnas konfliktfonder inte räcker lika långt.

YKB-kurser döms ut

Två företag har varnats för att deras YKB-kurser inte håller måttet. För ett tredje företag har tillståndet dragits in. Hundratals chaufförer har gått utbildningar som Transportstyrelsen sedan dömt ut.

Foto från Youtube-filmen om roboten Roar.

Robot med känsla för sopor

Roar har blivit filmstjärna. Vi talar om sopgubbsroboten som är resultatet av ett samarbete mellan tre högskolor. Roboten som ska ta över det tunga jobbet – enligt studenterna.

Fungerar krockdockan i lastbilshytten?

Hur skyddar man bäst bröstkorgen på chaufförer i tung trafik – vid frontalkollisioner? Forskningsassistent Kristian Holmqvist tar sig an frågan i en avhandling som i dag presenteras vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg.

Väktaren Elisabeth

”Jag vill provocera”

Mötet. Väktaren Elisabeth Sundström är en jävel på att tigga. Och hon vill dra fram infödda uteliggare ur flyktingkrisens skugga.

Minister vill ha tydligare EU-regler

Betydligt fler än 39 utländska lastbilschaufförer körde förra året på de svenska vägarna. Konstaterandet kommer från Anna Johansson som är infrastrukturminister. – Men hur många av alla dessa som måste anmälas enligt utstationeringslagen vill jag låta vara osagt, fortsätter Anna Johansson (S), som kräver tydligare regler från EU.

Grafik, polska chaufförernas löner.

Schysta löner het holländsk potatis

Det tog tid men till sist lyssnade det holländska företaget på fackets protester. Nu får de polska chaufförerna avtalsenliga löner – och holländska anställningskontrakt. Dyrt för kunderna? Javisst. Företaget hoppas på förståelse och respekt.