Säkerhetsvakten Mikael Hen och instruktören Ulf Sahlin pratar, medan Christoffer Hammarlöf filmar en scen där en väktarbil rullar in på området.
Close
Säkerhetsvakten Mikael Hen och instruktören Ulf Sahlin pratar, medan Christoffer Hammarlöf filmar en scen där en väktarbil rullar in på området.
Close
Säkerhetsvakter

Filmar för säkerhets skull

Räddningsarbete. Säkerhetsvakter som Mikael Hen och hans kollegor på Prevent ska släcka bränder, upptäcka livsfarlig gas och se till att alla har rätt skyddsutrustning. I vanliga fall är bevakningspersonal inte med på film, men den här dagen är de det.

Trettontiden en fredag i Stenungsund. Väktaren Kim Hansson backar ut på parkeringen och kör ut på vägen vid Bränningen. Rakt framför sig ser han Borealis-fabrikens gigantiska stålkonstruktion. Han kör några meter, gör en U-sväng med väktarbilen och kör tillbaka en gång till.

På parkeringen står filmaren Christoffer Hammarlöf med en filmkamera i händerna. Han står på huk under ett svart paraply som Greta Helleblad håller i. Ingen hade beställt regn men på västkusten kommer det i alla fall.

Ny tagning och sedan får Kim Hansson vända och köra ut flera gånger till.

Det är bara fortsättningen på en annorlunda arbetsdag.

Väktaren Kim Hansson sitter oftast i porten på industrierna.
Väktaren Kim Hansson sitter oftast i porten på industrierna. Foto: John Antonsson

Filmklipp

På förmiddagen träffades kollegor från säkerhetsföretaget Prevent Safety hemma hos Andreas Henriksson, som till vardags jobbar som tjänsteområdeschef med ansvar för utbildning och Bränningen.

Anledningen till att de filmar är att Prevent håller på att uppdatera sina tjänsteområden och har valt att göra filmklipp för respektive område.

Kim Hansson fick låtsas vakna på morgonen i en främmande säng.

– En gång skulle vi filma en scen som symboliserar att jag kommit hem säkert från jobbet. Jag fick stå ute i regnet och tända grillen!

De dagar Kim Hansson inte skådespelar är hans viktigaste jobb att se till att de som kommer in på industrierna han vaktar har alla behörigheter och utbildningar som krävs för att vistas i potentiellt farliga miljöer.

– Jag sitter mest i porten men kör väl rondbil ungefär vid varje fullmåne.

Mikael Hen och Andreas Henriksson agerar framför kameran. Foto: John Antonsson
Mikael Hen och Andreas Henriksson agerar framför kameran. Foto: John Antonsson
Gnistorna yr när Andreas Henriksson kapar ett rör. Foto: John Antonsson
Gnistorna yr när Andreas Henriksson kapar ett rör. Foto: John Antonsson

Tillbaka vid Bränningen. Träningsanläggningen där tusentals utbildas i säkerhet varje år. De flesta som går utbildningarna kommer från industrin i närområdet. En mindre del jobbar som säkerhetsvakter på Prevent safety. I området finns en uttänkt infrastruktur med vattenledningar, byggnader och gasolrör. I ett hus finns lejdare som simulerar insidan av ett fartyg. På en tågvagn vilar en rostig oljetank med Statoil-loggan på.

Andreas Henriksson drar fram en vinkelslip och börjar kapa ett rör. Kameramannen ropar ”tryck hårdare” så att gnistorna ska bli större.

– Bryt!

Ny scen

Dags för en ny scen. Säkerhetsvakten Mikael Hen kommer gående med två brandsläckare mot den plats där Andreas Henriksson kapat. Men i den färdigklippta filmen kommer det att se tvärtom ut. För själva vitsen är att säkerhetsvakten ska finnas på plats för att se till att ingenting händer eller om någonting händer snabbt kunna larma.

Under en tidigare inspelningsdag filmades släckningsarbete. Anläggningen Bränningen har gasolbrännare för att träna släckning vid flera olika scenarier. Foto: Foto: Christoffer Hammarlöf
Under en tidigare inspelningsdag filmades släckningsarbete. Anläggningen Bränningen har gasolbrännare för att träna släckning vid flera olika scenarier. Foto: Foto: Christoffer Hammarlöf

Den första inspelningsdagen för filmen, som produceras till företagets hemsida, var i somras. Då eldade de på ordentligt och visade hur släckningsarbetet går till. Men den här mulna dagen i september handlar det om en vanlig arbetsdag. Från att vakten går upp på morgonen, till dess att han eller hon kommer hem på kvällen.

– Det är det det handlar om, säger Mikael Hen.

– Jag brukar säga att jag står där för att se till att alla kan komma hem säkert i slutet av dagen.

Mikael Hen är säkerhetsvakt. Hans jobb går ut på att se till att olyckor inte sker – och rädda alla som jobbar på platsen ifall olyckan trots det skulle vara framme. Foto: John Antonsson
Mikael Hen är säkerhetsvakt. Hans jobb går ut på att se till att olyckor inte sker – och rädda alla som jobbar på platsen ifall olyckan trots det skulle vara framme. Foto: John Antonsson

Hetarbete

En vanlig arbetsdag kan Mikael Hen stå bredvid ett hetarbete, en svetsning eller någon annan situation där det finns risker för brand eller giftiga gaser. Han ska ha koll på allt som händer runtomkring och dessutom se till att alla som jobbar där använder sig av all nödvändig säkerhetsutrustning. Han beskriver att han alltid ska ha koll på det som händer i 360 graders vinkel.

Gänget som spelar in filmen snackar mellan tagningarna. Foto: John Antonsson
Gänget som spelar in filmen snackar mellan tagningarna. Foto: John Antonsson

På många företag kallas säkerhetsvaktens jobb för brandvakt. Men på Prevent har de valt att kalla det säkerhetshetsvakt eftersom vakterna gör mycket mer än att ”bara” vara en mänsklig brandvarnare vid underhåll och likande situationer på industrier då det automatiska brandskyddet kan ligga nere.

Om olyckan är framme finns ordningen inprogrammerad i ryggmärgen.

– Då är det larma, rädda, släck som gäller, säger Mikael Hen.

Men det är ytterst sällan sprinten behöver dras ur brandsläckaren. Det berättar instruktören Ulf Sahlin som inte är med i filmen, men jobbar på anläggningen. Han har jobbat med säkerhet och arbetsmiljö i över 20 år och har bara varit med om en handfull tillfällen som brandsläckarna behöver användas.

– Eller så har det brunnit så mycket att det inte går att göra något åt det, som när jag jobbade på oljan i Nynäshamn och lågorna var 60 meter höga.

Slutet utrymme

Gasmätaren upptäcker såväl brist på syre som flera brandfarliga gaser. Foto: John Antonsson
Gasmätaren upptäcker såväl brist på syre som flera brandfarliga gaser. Foto: John Antonsson

Ny scen. Mikael Hen hakar loss en orange dosa från skyddsjackan och drar ut en antennlikande grej. Apparaten är en gasmätare. Det har slutat regna så Greta Helleblad slipper hålla i paraplyet. Hon jobbar också som instruktör på Bränningen och förklarar:

– Han använder mätaren eftersom det är ett slutet utrymme där. Det ska arbetas intill och då ska han se till att det inte finns några brandfarliga gaser där som fattar eld eller gör att någon tuppar av.

Nu har Mikael Hen filmat klart scenen och visar upp gasmätaren.

– Teleskopet har jag på för att slippa sticka in armen eller komma ännu längre ner. Ofta när vi använder den här är vi inne i en djup tank. Har du inte mätt kan det finnas gaser där nere och i värsta fall kan du få i dig dem och tuppa av när du böjer dig ner.

Hur många gånger har du upptäckt farliga gaser där de inte ska vara?

– Oj, det är många gånger.

Mikael Hen visar upp räddningsutrustningen som han kan använda vid räddning i svåra utrymmen. Foto: John Antonsson
Mikael Hen visar upp räddningsutrustningen som han kan använda vid räddning i svåra utrymmen. Foto: John Antonsson

Mikael Hen är också en av tre säkerhetsvakter på företaget som har utbildat sig i räddning i slutna utrymmen. Under utbildningen har han lärt sig att använda särskild räddningsutrustning.

– Jag ska kunna inleda räddningen innan räddningstjänsten är på plats.

Har du behövt gå in någon gång?

– Nej. Men det var nära en gång. De var inne och skulle svetsa och han kände sig dåsig. Jag fick tag i honom från utsidan och kunde dra ut honom.

Mikael Hen har just visat upp ett andningsskydd, men nu är det dags att filma den sista scenen. I den är arbetsdagen slut och alla får gå hem säkert.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Alexandras krönika. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.