Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock
Close
Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se.
Close
Har du pengar att hämta?

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog är sjukskriven för att hon har en tumör i magen. Snart har hon varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS hjälper också till. Försäkringen toppar upp pengarna från Försäkringskassan med tio procent av hennes lön.

– Jag visste om att den fanns, eftersom mitt skyddsombud som också var en nära kollega till mig berättade om försäkringen förra gången jag var sjukskriven.

Den kollektivavtalade sjukförsäkringen AGS betalar tio procent extra mellan dag 15 och 360 under sjukskrivningen samt ungefär 15 procent extra till den som har sjukersättning. Ersättningarna är ett komplement till socialförsäkringen. Det är en försäkring som just nu är helt kostnadsfri för arbetsgivarna under 2024 och har varit det i nästan två decennium.

Anders Jonsson, chefaktuarie på Afa Försäkring. Foto: Susanne Kronholm
Anders Jonsson, chefaktuarie på Afa Försäkring. Foto: Susanne Kronholm

Men varför är det så billigt? Det vet Anders Jonsson. Han är chefaktuarie på Afa Försäkring. Hans jobb är att se till att det finns tillräckligt med pengar i kassan för att täcka framtida kostnader till de försäkrade som har rätt till ersättning.

– Våra försäkringsvillkor säger att vi ska betala månadsersättning vid sjukersättning från Försäkringskassan, det betyder att försäkringarna är ett komplement till socialförsäkringssystemet och vi utgår alltid från Försäkringskassans beslut. Reglerna för rätten att få sjukersättning förändrades väsentligt 2008. Det innebar att bolagets åtagande minskade samtidigt som jag hade reservsatt utifrån de gamla reglerna, säger han.

Reglerna tuffades till

Reglerna som ändrades kom under den dåvarande alliansregeringen som ett svar på flera år av kraftigt stigande sjuktal. Reglerna tuffades till och antalet som fick sjukersättning, tidigare kallat sjukpension, minskade kraftigt. 2005 fick 540 000 personer sjukersättning, år 2001 var det 220 000 personer som fick det.

Minskade kostnader och goda börsår har gjort att Afa Försäkring har en hög konsolidering. Detta har gjort att det inte har funnits behov av att ta ut premier. Dessutom har, efter olika styrelsebeslut i Afa Försäkring som både LO och Svenskt Näringsliv stod bakom, arbetsgivarna fått tillbaka miljardbelopp för att de betalat för mycket i premier åren kring då de nya reglerna infördes. Den senaste utbetalningen kom 2022 och gav exempelvis Samhall och Ica 289 respektive 73 miljoner kronor i återbetalning från Afa Försäkring. Men då uppkommer frågan. Varför inte ge bättre försäkringsvillkor för de försäkrade i stället?

– Skälet är att det är arbetsmarknadens parter som äger försäkringsvillkoren och inte Afa Försäkring. Det innebär att det är parterna som har möjligheten att ändra försäkringarnas innehåll.

Om Afa Försäkring ska öka eller minska försäkringarnas omfattning så krävs det dessutom att LO och Svenskt Näringsliv kommer överens. Försäkringarna är frikopplade från kollektivavtalen och därför kan varken fack eller arbetsgivare baka in det som krav i en avtalsrörelse eller hota med stridsåtgärder för att ändra i försäkringsvillkoren.

Få vet att de finns

Ytterligare ett skäl till varför försäkringen är gratis för arbetsgivaren: få vet ens om att de finns. Elisabet hade turen att ha en kollega som tipsade. Men hon tror att många saknar den kunskapen.

– Vi som är med i facket får lite information. Jag blev ju själv påmind när jag läste en artikel i Transportarbetaren. Men de som inte är med i facket får inte ens tidningen och ingen från arbetsgivaren hör av sig och berättar om försäkringar då man är sjuk.

Vems ansvar tycker du att det ska vara att informera?

– På vårt jobb skulle det vara svårt. Många pratar inte svenska. Men det är klart arbetsgivaren kunde ju ringa till den som är sjuk, men de gör inte det. På VTD har de sparat bort så mycket så det finns knappt någon kvar som känner oss.

”Borde räcka längre”

Elisabet har snart varit sjukskriven i mer än 360 dagar. Det betyder att toppningen från AGS-försäkringen tagit slut och hon hade gärna sett att försäkringen skyddat i framtiden med.

– Pengarna skulle behövas. Jag har tio år kvar till pensionen och tvivlar på att jag kommer tillbaka. Jag kan tycka att försäkringen skulle räcka längre, det är inte ovanligt att folk är sjukskrivna i flera år, säger Elisabet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Illustration av Mattias Käll till Snabbkoll om Föräldraledighet.

Ska du vara föräldraledig? Tänk på det här!

Föräldraledighet. Väntar du barn? Grattis! Här kommer några tips på vägen om vad som kan vara bra att tänka på.

Tid att tänka på tidningsdistributören!

Tidningsbudens dag. Lördagen den 11 oktober är det dags att hylla alla tidningsbud världen över på yrkeskårens egen dag.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.