Elin Jonsson
Close
Klockan tio på kvällen låser macken i Nykvarn dörren. Nattlucka gäller för kvällens ensamarbetare fram till stängningen vid midnatt. Elin Jonsson gillar när tempot är högt.
Close
Avtalsrörelsen

Ensamarbete en het potatis

Bensin. Mackarna har blivit färre och de flesta är i dag obemannade. Men om bensinstationerna kapar åt sig elbilarna kan det vända och bli mer korv och kaffe sålt. I avtalsrörelsen lär arbetstiderna bli en het fråga.

– I avtalsdelegationen har vi har pratat om längden på passen och rätt till heltid, säger Magnus Thelander. Han är Transports centrala ombudsman inom bensin.

När lönekrav och avtalslängd följer LO-samordningen handlar branschförhandlingarna om andra krav. Och på bensinsidan förs en hel del resonemang kring arbetsmiljö, integritet på arbetsplatsen och automatisering.

I Nykvarn i Sörmland finns OKQ8-macken där Transportarbetaren vid ett snabbbesök bara träffar glada anställda.

– Bensinmack har alltid varit mitt drömjobb, säger Ia Weylandt. Hon berättar att hon häromdagen bytte till Transports a-kassa.

Ia Weylandt
Ia Weylandt. Foto: Lena Blomquist

Ia Weylandt älskade besöken på just den macken när hon åkte runt som säljare, och i höstas frågade hon om det fanns något jobb. Nu arbetar hon några kvällar i veckan, en perfekt kombination med den lilla gården där det finns hästar och hundar. Hon kan just inte komma på något som är dåligt med jobbet.

Macken har tolv anställda, heltidare, deltidare och behovsanställda. Drygt 1 000 kunder om dagen. Stationschefen Wiktoria Lundström är tveksam till branschens framtid när bensin och diesel ska vika sig för förnyelsebara bränslen.

Laddstationer

Men där ser Transports Magnus Thelander en möjlig väg för bensinmackarna att ta upp konkurrensen om laddstationer för de allt fler elbilarna. Vägkrogar och snabbmatsställen är ute efter dem, men de har börjat dyka upp på en del mackar. Då kan det bli mera fikaförsäljning också. Bensinstationerna har i dag större marginaler för korv, kaffe och godis än för drivmedlet.

Heltidaren Elin Jonsson i Nykvarn har erfarenheter från extrajobb på mack de senaste 16 åren. Hon gillar kombinationen att grilla korv, byta torkarblad och prata med kunderna. Men visst saknar hon de gamla biltillbehörsbutikerna. Om facket borde ta itu med något?

– Jag vet att många tycker att det är för stressigt jobb till för låg lön, säger Elin Jonsson.

– Själv gillar jag att jobba i högt tempo, men ibland kan jag också tycka att de lägger på oss saker som vi inte hinner med. Då får de öka bemanningen, för om det blir för mycket att göra spelar lönen ingen roll.

Ensamarbete

Exakt hur Transports krav kommer att se ut, eller vad arbetsgivarnas motdrag blir, avslöjar förhandlarna inte i förväg.

– Men vi har i flera avtalsrörelser pratat om ensamarbetet. Det är en viktig fråga för medlemmarna, fast hittills har vi haft svårt komma framåt och minska det, säger Magnus Thelander.

– Rätt till heltid kan också bli svårt. Men vi fortsätter diskussionen med motparten och ser om vi kan hitta gemensamma lösningar.

Ob-tillägget på bensinmackarna tycker många fackmedlemmar är orättvist. Under helgerna är det lika högt vare sig arbetspasset ligger på dagtid, kvällstid eller natt.

Nina Broman Costa
Nina Broman Costa. Foto: Privat

Nina Broman Costa jobbar natt på Circle K i Sollentuna och sitter i fackets avtalsdelegation:

– Ensamarbetet är en stor fråga. Det blir mer och mer vanligt och är både väldigt stressigt och otryggt. Rätt till heltid är också superviktigt, det skulle ge tryggare anställningar och minde personalomsättning på mackarna, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Låt inte industrin diktera villkoren

Ordförandeord. Hösten kommer smygande och det innebär nya utmaningar både för oss inom Transport och LO-familjen.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.