Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.
Från 2028 görs fossila bränslen dyrare genom att vägtransporter inkluderas i EU:s nya utsläppshandelssystem (ETS 2).
Samtidigt kräver EU att 45 procent av alla nya lastbilar ska vara nollutsläppsfordon redan 2030 och 90 procent år 2040 vilket i praktiken innebär en utfasning av lastbilar med förbränningsmotorer.
Men innan åkeriföretagen kan ställa om krävs rätt förutsättningar. Det måste finnas tillräcklig laddinfrastruktur, ett elnät med kapacitet för depåladdning och fordon till rimliga priser. I dag saknas mycket av detta. Den så kallade AFIR-förordningen, som kräver ett visst antal laddstationer längs huvudvägnätet, är ett steg framåt, men långt ifrån tillräckligt.
För att omställningen ska lyckas krävs samarbete mellan eldistributörer, laddoperatörer, myndigheter, politiker och näringsliv.
Framför allt måste elnäten byggas ut så att företag kan ladda sina fordon på egen adress.
Det tar tid och kräver tillstånd, markarbeten och stora investeringar som åkeriföretagen inte kan bära ensamma.
Vi uppmanar därför de nordiska regeringarna att använda intäkterna från ETS 2 till att finansiera utbyggnaden av elnätet. Då kan inkomsterna från fossila bränslen användas för att finansiera den gröna omställningen.
Enligt beräkningar från Carbon market watch väntas ETS 2 generera omkring 3 000 miljarder kronor mellan 2027 och 2032.
Vägtransporter står för 1,4 procent av EU:s BNP och ännu mer i Norden. Genom att säkerställa goda konkurrensvillkor i åkeriföretagen kan vi skapa tillväxt och samtidigt minska utsläppen.
Åkeriföretagen är redo att bidra men för att lyckas krävs samarbeten för att skapa rätt förutsättningar för att bedriva verksamhet med nollutsläppsfordon.

