Schenker-lastbil fotad i farten på vägen.
Close
Danska DSV köper DB Schenker från tyska statliga tågbolaget Deutsche Bahn.
Close

DSV tar över Schenker – stor oro bland anställda

Åkeri/Terminal. Danska logistikjätten DSV tar över fraktbolaget Schenker från tyska tågbolaget Deutsche Bahn efter en lång tid av spekulationer. Bland svenska chaufförer och terminalarbetare väcker köpet både oro och frågor.

(UPPDATERAD 2024-09-30)

– Det har tisslats och tasslats i ett och ett halvt år om att DSV var intresserat av att ta över Schenker och att det vore förfärligt, säger en chaufför på Schenker åkeri som kör i södra Sverige och vill vara anonym.

Både förare, terminalarbetare och tjänstemän är oroliga för att DSV kan komma att skära ner personalstyrkan, berättar han.

– Vi är rädda att DSV ska gå in och röja och kanske flytta verksamheten. Företaget har ju inte ett jättebra rykte i branschen. Därför är folk mer oroliga än om någon annan hade tagit över rodret, säger han.

Föraren pekar på brister när det gäller hur bolaget hanterar personal och arbetsmiljöproblem.

Liksom flera andra efterlyser han mer information än ”ett litet A4-blad i facket på jobbet”.

– Där stod inget mer än det man kunde läsa sig till i tidningarna, säger han.

I mitten av september stod det klart att DSV köper Schenker för 14,3 miljarder euro, drygt 160 miljarder svenska kronor. Sett till omsättningen innebär det att DSV blir världens största transportföretag, uppger danska näringslivstidningen Børsen. Efter hopslagningen, som väntas bli klar under andra kvartalet 2025, beräknas logistikbjässen få omkring 147 000 anställda i 90 länder.

Oro bland personalen

I Tyskland har köpet också väckt oro bland personalen och lett till punktstrejker i en rad städer, rapporterar sajten järnvägsnyheter.se. I Sverige berörs cirka 4 000 medarbetare på Schenker, bland dem både chaufförer och terminalarbetare.

Björn Molin är ordförande i Transportklubben på Schenker i Karlstad och avdelningsordförande på Transport i Värmland.

– Jag tror inte att det är någon dramatisk fara för jobben på kort sikt, men det är väldigt dåligt med information från företaget. Det gäller nog för cheferna lokalt också, att de inte vet mer än oss, säger han.

I Karlstad finns både en DSV- och en Schenker-terminal, påpekar Björn Molin.

– Så det är inte konstigt att folk funderar på om bolaget kanske lägger ner Schenker-terminalen och kör på DSV. Nu kanske det inte blir så, men folk undrar ju, säger Björn Molin.

”Många frågor framöver”

En terminalarbetare som jobbar på Schenker i Stockholmsområdet kommenterar:

– De flesta tycker att det är en sämre variant, men i och för sig vet vi inte så mycket. DSV har ju rykte om sig att vara lite sämre, men så behöver det ju inte vara. En del undrar om jobben blir kvar och såna grejer. Det kommer säkert att komma många frågor framöver.

På Schenker i norra Sverige instämmer en terminalchef i kritiken av informationsbristen.

– Jag har inte märkt av någon oro varken på Unionens eller Transports sida bland personalen. Inte så att man är rädd att bli av med jobbet eller så. Här i norra delen av Sverige känner vi oss ganska säkra. Jag också.

– DSV är ju ett enormt stort bolag. Möjligen kan de komma att centralisera och det kan ju innebära försämringar, men jag tror inte det kommer att bli så jättemärkbart än på många år, spår han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders U Blomquist:
    3 oktober, 2024

    I Karlstad flyttade DSV till LBC Frakts lokaler i våras då de började sitt samarbete. Det finns alltså inge regelrätt DSV-terminal kvar i Karlstad, den lokalen är tom.

  2. Björn Molin:
    18 september, 2024

    Informationen kring hela den här försäljnings-processen för oss som är anställda, har varit och är i det närmaste obefintlig. Osäkerhet, ryktesspridning och allmänt spekulerande skapar naturligtvis stress och oro. Man förstår självklart att stora delar i processen är företagshemligheter, men det ursäktar inte att Schenker helt glömt bort både anställda och MBL

  3. Mikael klein:
    16 september, 2024

    Det här med Danska DSV ska ta över Schenker känns inte tryggt pga av allt man hör om DSV med betalningar till åkare etc. De lovar säkert att inga förändringar kommer att ske, men året efter ändrar de i hela organisationen. Känns tyvärr inte som att man kan lita på vårat sk broderfolk.

  4. Peter Jansson:
    16 september, 2024

    Arbetsmarknaden är ständigt i förändring så det gäller att man som enskild individ är attraktiv för arbetsgivare.Det är även viktigt att se över sin ekonomi så man klarar av att bli arbetslös utan att det blir problem innan man får tag i ett nytt arbete.Man måste ta eget ansvar och förstå att alla anställda inte alltid kan ha en och samma arbetsplats och samma arbetsgivare genom hela sitt arbetsliv.Det är alltid de som har kapitalet som är de som bestämmer så enkelt är det även på arbetsmarknaden att arbetstagare är utbytbara för företagsledningar och de som äger företagen bryr sig inte det minsta om enskilda arbetstagare särskilt inte om de har tusentals anställda som de inte ens känner eller vet vilka de är.

  5. Danny:
    13 september, 2024

    Kan bekräfta att oron är stor "nere på golvet" bland de anställda på Schenker. Har innan dagens förvärv, även hört högre chefer utrycka oro, ifall det var så att DSV skulle ta över rodret. Nu får tiden utvisa om det finns fog för känslorna.

Lästips:

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Riskkapitalbolaget CVC villigt höja budet på Schenker

Ekonomi. Globala riskkapitalbolaget CVC, med bas i Luxemburg, förlorade mot logistikbjässen DSV i budgivningen om transportbolaget DB Schenker. Men CVC:s företagsledning förklarar sig nu vara beredd att höja sitt bud.

”DSV har ju inte ett jättebra rykte”

Åkeri/Terminal. – Det har tisslats och tasslats i ett och ett halvt år om att DSV var intresserat av att ta över Schenker och att det vore förfärligt. Så säger en chaufför på Schenker åkeri efter beskedet att danska logistikbjässen DSV köper tyska jätten DB Schenker.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.