Man med keps och varselgul t-shirt som står framför förarhytten till en vit ellastbil.
Close
”Det riktigt drastiska vore att stänga av oljekranen i Europa. Det finns så pass mycket biobränsle och nere i Europa använder de vätgas via bränsleceller för att driva fordon”, säger Scaniaföraren Kenneth Ericsson.
Close
Elektrifiering av transportsektorn

”Att starta en ellastbil är en kick”

Åkeri. – Det är som att köra flygplan nästan, säger lastbilsföraren Kenneth Ericsson. Kollegan Pernilla Qvarnström nickar och fyller i: – Man bara flyter fram i ellastbilen!

Solenergin flödar från blå himmel när Transportarbetaren besöker Scanias transportlaboratorium i Södertälje för att träffa tre chaufförer som kör ellastbil. Transportlabbet är ett ”husåkeri” som kör Scanias eget gods. Här testas också nya tekniker, modeller och fordonskombinationer innan de kommer ut på marknaden.

– Det är spännande att vara med när helt nya fordon, motorer och grejer tas fram. Utveckling sker hela tiden. Ellastbilar ger körningen en ny dimension. Det är behagligt, skonsamt för föraren och man blir inte trött i öronen. Man bara susar fram, säger Kenneth Ericsson som jobbat här längst.

– Att starta en ellastbil är en kick. Elmotorn levererar direkt när du trycker ner pedalen.

Batteripaketen väger också ganska mycket och tynger och ner bakhjulen. Det gör att ellastbilar vintertid klarar hala uppförsbackar mycket bättre även om de saknar last, förklarar han.

– Dieselbilarna står kvar i backen med snurrande hjul när jag kör förbi.

Kenneth ler, ger ett blixtsnabbt svar på frågan om det inte finns någon nackdel med eldrift.

– Det finns inte ström! Köpte alla elbil skulle strömmen inte räcka till. I stort sett alla tillverkare står långt fram och är beredda att släppa ut ellastbilar. Nu är det politikerna det hänger på. Vi måste ha mer ström om transportsektorn ska elektrifieras.

Gråhårig medelålders kvinna med håret uppsatt i en hästsvans
Pernilla Qvarnström. Foto: Justina Öster

Pernilla Qvarnström

kör lokalt i Södertälje med en mindre elmotor i lastbilen.

– Vi har laddstolpar här på området och laddar de mindre bilarna på lunchen. Kör man längre sträckor har de försökt göra så att man kan ladda på 45-minutersrasten.

Största vinsten är att ellastbilen går så mjukt och tyst, tycker hon.

– Jag är inte trött i huvudet när jag kommer hem på kvällen och man kan smyga med den, verkligen krypköra. Det är klart jag tänker på klimatet och vill dra mitt strå till stacken. Om elbilarna vore mer utvecklade skulle säkert fler köra på el, säger Pernilla Qvarnström.

Siabend Amedi. Foto: Justina Öster

Siabend Amedi

har testat några dragbilar som han tycker är sköna att köra, stabila och kraftfulla under vintern.

– El är bra för stadsbilar men diesel fortfarande bättre för längre sträckor. Fast elbilarna är under utveckling, jag tror de kommer att bli bättre och bättre och att vi får tunga bilar som klarar längre transporter med både bil och trailer.

– Vi har lastbilar som klarar 30 mil på en laddning. Nackdelen nu är bristen på snabbladdningsstationer, när de blir fler kommer vi att komma vidare. Jag tror vi är på rätt väg, att vi kanske inte klarar klimatmålen till 100 procent men i alla fall till 50, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Första lastbilen som går på solenergi på väg

Åkeri. Här rullar den första lastbilen som drivs av solenergi – i kommersiell drift på svensk väg. Den specialbyggda dragbilen och trailern täckt med solceller har tagits fram genom ett forskningsprojekt.

Stress och osäkerhet bland yrkesförare

Debatt. Att planera en rast och dygnsvila utefter svenska vägar har blivit ett stressmoment för yrkesförare i vardagen. Trafikverket har under många år tagit bort många små parkeringar utefter många vägar, samtidigt som man begränsar lastbilsparkeringar på större rastplatser till gagn för personbilar.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.