Illustration av Mattias Käll
Snabbkoll

6 tips för bemanningsfolk

Bemanning. Vilka villkor gäller för bemanningsanställda? Hur långt måste man åka till jobbet? Och vad händer när man är mellan uppdrag? Svar på det och mycket mer finner du i Transportarbetarens snabbkoll.

1. Anställd

Om ett bemanningsföretag är med i Almega Kompetensföretagen så gäller bemanningsavtalet.

I det kollektivavtalet är tillsvidareanställning den vanligaste anställningsformen. Vissa undantag finns för personer med annan huvudsaklig sysselsättning, och för studenter och pensionärer.

 

2. Lön

Till skillnad från en ”vanlig” anställd har den bemanningsanställda oftast timlön. Så länge man är ute på uppdrag ska lön betalas enligt genomsnittligt förtjänstläge (GFL) på den inhyrande arbetsplatsen. Den innebär att den inhyrdas lön ska baseras på snittlönen bland jämförbara personer som jobbar på arbetsplatsen. Den inhyrdas ålder, kön eller erfarenhet ska inte spela någon roll. Det enda som avgör lönen är vilka arbetsuppgifter som ska utföras.

I lönen räknas grundlön, bonus, ackord, arbetstidsförkortning, skifttillägg och andra lönetillägg in, om sådana finns.

Det finns också möjlighet för facket att göra lokala uppgörelser om andra sätt att räkna ut GFL.

En bemanningsanställd har rätt till garantilön mellan uppdragen. Sedan 1 maj 2023 är den mellan 124,79 och 126,30 kronor i timmen.

 

3. Inhyrd ska erbjudas anställning

Den som varit inhyrd ska erbjudas fast anställning hos kunden efter 24 månader under en 36 månaders period på samma arbetsställe. Om företaget inte vill erbjuda tillsvidareanställning ska den inhyrda få två alternativt tre månadslöner i kompensation i stället.

Om den inhyrda tackar nej till anställning hos kundföretaget eller tar månadslönerna kan inhyrningen fortsätta under obegränsad tid.

 

4. Var ska den anställda jobba?

Det ska vara angivet i anställningsavtalet inom vilket område den anställda ska jobba, det kan vara kommun, postort eller annat specificerat område.

Tjänstgöringsområdet får inte vara större än 75 kilometer mellan bemanningsföretagets kontor och arbetsstället.

Facket har viss rätt att säga upp arbetsgivarens rätt att välja en individs tjänstgöringsområde om det missbrukas eller pendlingsavstånden blir orimliga.

 

5. Säga nej till uppdrag?

Huvudregeln är att arbetsgivaren bestämmer på vilken plats och tid den bemanningsanställda ska jobba.

Men kollektivavtalet ger viss rätt att säga nej till uppdrag och ändå behålla garantilönen. Det kan vara extremt lång restid, medicinska hinder eller att arbetstagaren utsatts för trakasserier hos en tidigare beställare.

 

6. EU-direktiv spelar också roll

Förutom kollektivavtalet finns också uthyrningslagen. Den är baserad på ett EU-direktiv. Främsta syftet är att skydda bemanningsanställda och garantera schysta villkor på jobbet.

I direktivet finns en likabehandlingsprincip som säger att inhyrda ska ha rätt till samma lön, arbetstid och semester som de som är anställda hos kundföretaget. Det garanteras också genom bemanningsavtalet. Men uthyrningslagen skyddar också anställda på bemanningsföretag utan kollektivavtal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Illustration av Mattias Käll till Snabbkoll om Föräldraledighet.

Ska du vara föräldraledig? Tänk på det här!

Föräldraledighet. Väntar du barn? Grattis! Här kommer några tips på vägen om vad som kan vara bra att tänka på.

Skolskjutsar är en viktig del av den upphandlade trafiken.

Vägen till säkrare upphandlingar

Servicetrafik. Myndigheter riskerar att bidra till lönedumpning och dåliga arbetsvillkor genom att inte ställa arbetsrättsliga krav vid upphandling, visar Riksrevisionens granskning.

Snabbkoll om arbetsgivarens disciplinära åtgärder. Illustration: Mattias Käll

Så här kan arbetsgivaren göra om du missköter dig

Arbetsrätt. Erinran, varning, muntlig varning. Transportarbetaren guidar dig i arbetsgivarens disciplinära påföljder.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.