Annons:
Annons:

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Olivera Pobra
Olivera Pobra. Foto: Lena Blomquist

– Ändå finns det ett stort mörkertal i bevakningsbranschen. Tyvärr sitter det i väggarna att vi ska tåla både hot och våld i jobbet, säger Olivera Pobra, regionalt skyddsombud på Transports Stockholmsavdelning.

I dag presenterade Afa Försäkring en rapport om hela arbetsmarknaden. Fackets och arbetsgivarnas försäkringsbolag kallar den Allvarliga olycksfall som orsakas av hot och våld, och det handlar till exempel om:

  • taxiförare som blir slagna av passagerare som inte vill betala,
  • restaurangbiträden som tvingas lämna över kontanter under pistolhot,
  • sjuksköterskor som blir attackerad av patienter som ska få sin medicin,
  • förskolelärare som blir bitna i armen av ilskna barn och
  • väktare som sitter i en bil och blir beskjutna från bilen intill.

Faktum är, visar rapporten, att bevakningsbranschen är en av de mest utsatta. Rapportförfattarna räknar antalet allvarliga olycksfall som beror på hot eller våld i förhållande till antalet anställda i branschen. Den statistiken visar att väktare och ordningsvakter ligger på femte plats efter lokförare, poliser, tågvärdar och kriminalvårdare.

Väktare och ordningsvakter utmärker sig dessutom genom att hot och våld är orsaken till en stor andel av alla arbetsolyckor i branschen. 44 procent av alla anmälda allvarliga arbetsolyckor har den bakgrunden. Det är den högsta siffran bland alla branscher.

Vi ringer Olivera Pobra, som har sin bakgrund i bevakningsbranschen, och det är som att öppna en kran:

– Mentaliteten i samhället måste ändras. Både väktare och ordningsvakter närmar sig i dag polisiära uppgifter, men två väktare kan inte skydda en skola där det kommer folk och skjuter. I stället borde samhället stänga den skola som har en hotbild mot sig.

Olivera Pobra har själv blivit både knuffad och slagen och utsatt för hot som fick henne att tro att hon skulle bli skjuten. Hon har svårt att se hur väktare och ordningsvakter ska bli mindre utsatta för hot och våld.

– Ett problem är mentaliteten hos chefer och bevakningspersonalen. Men också bland poliser, domare och advokater finns det många som tycker att vi ska tåla en del när vi har valt det här jobbet.

– För att får en förändring måste vi börja på väktarutbildningen, säger hon. Där ska eleverna få veta att de inte utbildar sig till superhjältar. I stället måste de få höra att de är vanliga arbetare som säljer sitt arbete.

Föraren styrde av vägen med skenande lastbil

Åkeri. En skenande lastbil har fått stor uppmärksamhet i medierna. Det var vid lunchtid på måndagen som bromsarna slutade fungera på Scanian som var på väg norrut på E 20. Föraren lyckades heller inte få ur 6:ans växel, trots telefonsupport från Scania.

SAS blir utan strejkstöd

Flyg. Svenskt Näringsliv kommer inte att betala ut konfliktersättning till SAS, efter den veckolånga pilotstrejken. Konflikten beräknas ha kostat flygbolaget 60-80 miljoner kronor per dag. Pengar som SAS nu får ta ur egen ficka.

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Veddigeåkeri försatt i konkurs

Åkeri. Lundåkra frakt är försatt i konkurs. Bolaget tog över körningar och lokaler efter det omdebatterade åkeriet Andreassons i Veddige. Paret Andreasson satt i ledningen för Lundåkra innan de försattes i personlig konkurs. De litauiska förare som bemannat Lundåkrabilarna är blåsta på lönen.

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.

Matbud från Yandex.eda i Moskva.

Matbud jobbade ihjäl sig

Ryssland. Den 16 april dog ett matbud, 21-årige Artyk Orozalijev, under ett arbetspass i Sankt Petersburg. Dödsorsaken var hjärtattack. Han föll omkull på sin cykel efter att ha arbetat tio timmar utan paus.

Fackligt samarbete över gränserna mot lönedumpning

Åkeri. Några gömde sig i lastbilshytten. Andra kom fram till tältet som svenska Transport slagit upp i hop med litauiska lastbilsfacket Solidarumas. Förutom grillkorv blev det mycket snack om löner och arbetsvillkor i Karlshamns hamn på lördagen.

Månadens klubb
Samtransklubbens styrelse, tre ledamöter saknas.

”Det har aldrig känts så här stabilt”

Samtransklubben i Solna. Ny ägare, ny vd och nya mellanchefer väcker hopp i styrelsen för taxitelefonisternas fackklubb. Det verkar som om ett bättre klimat och större förståelse för fackets roll är på gång inom Samtrans i Solna.

Arbetsmiljön brister på bensinmackar

Bensin. Tre mackar i samma kedja. Tre besök av Arbetsmiljöverket. Och tre inspektionsmeddelanden fyllda av kritik. De tre Circle K-mackarna saknar rutiner och kunskap om det mesta inom arbetsmiljö.