Express lastbil på väg
Close
På skärtorsdagen släppte Transportstyrelsen de nya bestämmelserna som gäller från onsdagen den 15 april till den sista maj.
Close
Corona

Fortsatt undantag från kör- och vilotidsregler

Åkeri. Tillåten körtid per dag blir 11 timmar när Transportstyrelsen förlänger sitt undantag från kör- och viloreglerna till den sista maj. Beslutet innebär en anpassning till EU-kommissionens riktlinjer för yrkesförarna under corona-pandemin.

Fram till den 15 april är det tillåtet att köra upp till 13,5 timmar per dag. Det är en betydligt längre körtid än vad EU-kommissionen har i sina riktlinjer för yrkestrafiken under corona-pandemin. Ett stort antal medlemsländer har anpassat sina undantag till dem.

På skärtorsdagen släppte Transportstyrelsen de nya bestämmelserna som gäller från onsdagen den 15 april till den sista maj. Då backar myndigheten och minskar den tillåtna körtiden per dag till 11 timmar.

– Vi har inte tidigare haft några ramar från EU-kommissionen, utan de beslut som Transportstyrelsen har fattat byggde på vårt mandat att under 30 dagar ge dispens. Vi har bara behövt meddela kommissionen vad vi har gjort, förklarar Maria Hed, utredare på Transportstyrelsen.

När 30 dagar har gått måste Sverige, men även andra medlemsländer som gör undantag, ha EU-kommissionens tillstånd och hålla sig inom de ramar som den satt upp.

Nu får yrkesförarna köra 11 timmar per dag och högst 60 timmar per vecka, men detta är också den maximala arbetstiden.

– Den totala arbetstiden, både körtid och annat arbete, kan uppgår till som mest 60 timmar. Du har lastning och lossning och annat arbete också. Ytterst få förare skulle kunna komma upp i den körtiden, säger Maria Hed.

Regler som gäller från den 15 april:

  • Den dagliga körtiden för vara högst 11 timmar.
  • Dygnsvilan får reduceras till 9 timmar.
  • Veckoarbetstiden, som är körtid och annat arbete, får vara maximalt 60 timmar.
  • På två veckor får den sammanlagda tiden uppgå till högst 120 timmar.
  • Under tiden av två veckor måste föraren minst ta en normal veckovila på 45 timmar och en förkortad veckovila på 24 timmar.
  • Inga undantag från raster medges.

Ett problem är att de nya reglerna införs mitt i en vecka och kan för en enskild förare innebära att dispensen ändras under en del av arbetsveckan. Det kan också innebära att de nya reglerna träder i kraft under en pågående tvåveckorsperiod för föraren.

Transportstyrelsen löser detta problem genom att inte beräkna sammanlagd körtid under vecka 15 (denna vecka) och 16 (veckan efter påsk).

EU-kommissionen har betonat hur viktig transportsektorn är under corona-pandemin.

– Låt oss se till att varor och viktiga tjänster fortsätter att flöda på vår inre marknad. Detta är det enda sättet att förhindra brist på medicinsk utrustning eller mat, sa EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen redan i mitten av mars när de första besluten om transportbranschen publicerades.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Viktor Andersson och Petri Perälä, avdelning 46. Foto: Justina Öster

”Våra förtroendevalda är vår styrka”

Flyget. Coronavåren var extrem med permitteringar, varsel och uppsägningar. På Transports flygavdelning 46 i Märsta har de anställdas arbetsdagar gått från panik­mycket att göra till mer hanterliga: massor av jobb.

Transportarbetarens logga

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Kaos på Gate gourmet

Nya förhandlingar på Gate gourmet

(UPPDATERAD) Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.