Demonstranter krräver schysta vilkor
Close
Demonstranter kräver schysta vilkor för transportarbetare i Europa.
Close

Tusentals tågar för schysta villkor

Facket. Omkring 5 000 demonstranter från stora delar av Europa samlades vid lunchtid på onsdagen i Bryssel för att protestera mot social dumpning i transportsektorn. Med visselpipor och plakat i händerna uppmanade de kandidaterna i EU-valet att ställa upp i kampen för schysta transporter.

Demonstrationen är avslutningen på en årslång kampanj av Europeiska Transportarbetarfederationen (ETF) som kräver kraftfulla åtgärder mot usla löner och villkor, och fler jobb i transportbranscherna.

När tåget startar strax utanför ETF:s kontor i Bryssel går polska arbetare med plakat mot Ryanairs utnyttjande av personal, sida vid sida med brittiska järnvägsarbetare som kräver säkerhet framför vinst till ägarna.

Frank Moreels. Foto: Calle von Scheele

I täten går bland andra ETF:s ordförande Frank Moreels med en banderoll som kräver schysta transporter i hela Europa.

─ Vi vill ge en tydlig signal till kandidaterna i EU-valet. Något är ruttet i transportsektorn. Vi ber dem förena sig med oss i kampen mot social dumpning, säger han till Transportarbetaren.

Ett av kraven är att den europeiska myndigheten för arbetsmarknadsfrågor, European labour athority (ELA) ska få mer muskler och kunna slå ner mot arbetsgivare och länder som inte följer de gemensamma reglerna i EU.

─ Vi kan ha bra regler för transportsektorn på Europanivå. Men vad hjälper det om bolagen inte följer dem? Därför vill vi ha fler kontroller och inspektioner. ELA är en papperstiger i dag. Den måste få möjlighet att bekämpa social dumpning.

I demonstrationen deltar också tankbilschauffören Lucy Majson och bussföraren Jane Peacock. De båda brittiskorna kan tänka sig att arbetsgivare som inte följer reglerna och ägnar sig åt social dumping ställs inför rätta.

─ Vi är här för att visa solidaritet och protestera mot de skrupelfria arbetsgivarna som utnyttjar lagstiftningen för att försämra villkoren på vägarna, säger de båda.

De båda brittiskorna kräver att villkoren förbättras och jämnas ut inom EU. Det vill inte se fler öststatsförare som tvingas sova i sina bilar.

─ Att vara chaufför ska vara ett arbete med framtidsutsikter. Något som jag som kvinna kan göra under hela min karriär med glädje, inte något som är en ständig kamp, säger Lucy Majson.

Ett av ETF:s krav i den årslånga kampanjen som mynnade ut i dagens demonstration är att få slut på våldet mot dem som jobbar med transporter. Särskilt kvinnor råkar illa ut.

─ Som busschaufför möter jag våld dagligen, framför allt förolämpningar från passagerare. Och vi har inte 100-procentigt stöd av våra arbetsgivare för att komma tillrätta med detta, säger Jane Peacock.

Dennis Lauwers, långtradarchaufför från Belgien, är en av många belgare i demonstrationståget.

─ Jag kör internationella transporter. Den sociala dumpningen ökar för varje dag. Vi förlorar allt fler jobb i Belgien. Det är ett modernt slaveri. Vi tycker att det undergräver våra rättigheter.

Bland de svenska deltagarna går Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

─ Det duger inte att ha vilda västern på vägarna, varken i Sverige eller resten av Europa. Nu måste vi få någon ordning på det här. Vi måste ha ett regelverk som följs i transportsektorn och som är konkurrensneutralt, säger han.

Bredvid honom går LO-utredaren Johan Danielsson, Socialdemokraternas andranamn och LO:s huvudkandidat till EU-parlamentet:

─ Nu gäller det att täppa till alla de hål som finns i den europeiska lagstiftningen och som de fuskande företagen utnyttjar när de exploaterar arbetare.

Hur ska ni få en majoritet i EU-parlamentet för detta?

─ Det spelar faktiskt roll hur svenska folket röstar i det här valet. Man kan rösta på politiker som står för ordningen och reda eller fortsätta skicka borgerliga politiker som öppnar upp för osund konkurrens med löner och arbetsvillkor, säger Johan Danielsson.

I den årslånga ETF-kampanjen har över 100 olika aktiviteter genomförts för att uppmärksamma allmänhet och politiker på problemen i ett 20-tal länder.

Det överordnade kravet är att få bort dumpningen av löner och villkor i transportbranschen. Framför allt chaufförer från EU:s medlemsländer i gamla Östeuropa och förare från länder utanför unionen drabbas hårt av de usla villkor som de erbjuds.

När östeuropéer lyckas förbättra sina villkor något rekryterar de värsta företagen i branschen chaufförer från bland annat Filippinerna, Ukraina och Vitryssland för att få uppseendeväckande billig arbetskraft.

Bland de åtta punkterna i manifestet för schysta transporter finns också kravet att stoppa det könsbaserade våldet i transportsektorn. En stor majoritet av kvinnorna, 63 procent, har utsatts för våld på senare tid, visar en kartläggning av ETF.

De europeiska transportarbetarna kräver också att stor hänsyn tas till de anställda när verksamheter automatiseras och färre anställda behövs på just sådana arbetsuppgifter. Ordentlig kompetensutveckling är en åtgärd som arbetsgivarna måste ställa upp med, enligt ETF.

Men utveckling för de omkring 10 miljoner anställda i transportbranschen är inte nattsvart. ETF anser att arbetsgivarna skulle kunna skapa 250 000 nya jobb på våra vägar, till havs och i luften under de närmaste åren.

Dessutom säger det europeiska facket att alla invånare i EU ska ha tillgång till kollektiva transporter som är pålitliga och prisvärda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Illustration med in- och utflöde av medlemmar

Fler går med i Transport

Facket. Fler in än ut. Transports medlemsstatistik har visat svarta siffror under hela hösten. 2019 ser ut att bli ett år då facket inte längre tappar medlemmar.

Johan Danielsson

”Nu får fusk och lönedumpning ett slut”

EU. Efter åratal av utredande och förhandlande är nya, skarpare EU-regler för lastbilstrafiken i hamn. Johan Danielsson (S) är glad när de tre tunga EU-instanserna har kommit överens om vägpaketet. En förändring är att alla som kör inrikestrafik i Sverige ska ha svenska löner och villkor.

Johan Danielsson

”Jag har bett om det här”

Mötet. Här kommer en europeisk makthavare gående med bestämda steg genom korridorerna i Europaparlamentet.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.