Demonstranter krräver schysta vilkor
Close
Demonstranter kräver schysta vilkor för transportarbetare i Europa.
Close

Tusentals tågar för schysta villkor

Facket. Omkring 5 000 demonstranter från stora delar av Europa samlades vid lunchtid på onsdagen i Bryssel för att protestera mot social dumpning i transportsektorn. Med visselpipor och plakat i händerna uppmanade de kandidaterna i EU-valet att ställa upp i kampen för schysta transporter.

Demonstrationen är avslutningen på en årslång kampanj av Europeiska Transportarbetarfederationen (ETF) som kräver kraftfulla åtgärder mot usla löner och villkor, och fler jobb i transportbranscherna.

När tåget startar strax utanför ETF:s kontor i Bryssel går polska arbetare med plakat mot Ryanairs utnyttjande av personal, sida vid sida med brittiska järnvägsarbetare som kräver säkerhet framför vinst till ägarna.

Frank Moreels. Foto: Calle von Scheele

I täten går bland andra ETF:s ordförande Frank Moreels med en banderoll som kräver schysta transporter i hela Europa.

─ Vi vill ge en tydlig signal till kandidaterna i EU-valet. Något är ruttet i transportsektorn. Vi ber dem förena sig med oss i kampen mot social dumpning, säger han till Transportarbetaren.

Ett av kraven är att den europeiska myndigheten för arbetsmarknadsfrågor, European labour athority (ELA) ska få mer muskler och kunna slå ner mot arbetsgivare och länder som inte följer de gemensamma reglerna i EU.

─ Vi kan ha bra regler för transportsektorn på Europanivå. Men vad hjälper det om bolagen inte följer dem? Därför vill vi ha fler kontroller och inspektioner. ELA är en papperstiger i dag. Den måste få möjlighet att bekämpa social dumpning.

I demonstrationen deltar också tankbilschauffören Lucy Majson och bussföraren Jane Peacock. De båda brittiskorna kan tänka sig att arbetsgivare som inte följer reglerna och ägnar sig åt social dumping ställs inför rätta.

─ Vi är här för att visa solidaritet och protestera mot de skrupelfria arbetsgivarna som utnyttjar lagstiftningen för att försämra villkoren på vägarna, säger de båda.

De båda brittiskorna kräver att villkoren förbättras och jämnas ut inom EU. Det vill inte se fler öststatsförare som tvingas sova i sina bilar.

─ Att vara chaufför ska vara ett arbete med framtidsutsikter. Något som jag som kvinna kan göra under hela min karriär med glädje, inte något som är en ständig kamp, säger Lucy Majson.

Ett av ETF:s krav i den årslånga kampanjen som mynnade ut i dagens demonstration är att få slut på våldet mot dem som jobbar med transporter. Särskilt kvinnor råkar illa ut.

─ Som busschaufför möter jag våld dagligen, framför allt förolämpningar från passagerare. Och vi har inte 100-procentigt stöd av våra arbetsgivare för att komma tillrätta med detta, säger Jane Peacock.

Dennis Lauwers, långtradarchaufför från Belgien, är en av många belgare i demonstrationståget.

─ Jag kör internationella transporter. Den sociala dumpningen ökar för varje dag. Vi förlorar allt fler jobb i Belgien. Det är ett modernt slaveri. Vi tycker att det undergräver våra rättigheter.

Bland de svenska deltagarna går Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

─ Det duger inte att ha vilda västern på vägarna, varken i Sverige eller resten av Europa. Nu måste vi få någon ordning på det här. Vi måste ha ett regelverk som följs i transportsektorn och som är konkurrensneutralt, säger han.

Bredvid honom går LO-utredaren Johan Danielsson, Socialdemokraternas andranamn och LO:s huvudkandidat till EU-parlamentet:

─ Nu gäller det att täppa till alla de hål som finns i den europeiska lagstiftningen och som de fuskande företagen utnyttjar när de exploaterar arbetare.

Hur ska ni få en majoritet i EU-parlamentet för detta?

─ Det spelar faktiskt roll hur svenska folket röstar i det här valet. Man kan rösta på politiker som står för ordningen och reda eller fortsätta skicka borgerliga politiker som öppnar upp för osund konkurrens med löner och arbetsvillkor, säger Johan Danielsson.

I den årslånga ETF-kampanjen har över 100 olika aktiviteter genomförts för att uppmärksamma allmänhet och politiker på problemen i ett 20-tal länder.

Det överordnade kravet är att få bort dumpningen av löner och villkor i transportbranschen. Framför allt chaufförer från EU:s medlemsländer i gamla Östeuropa och förare från länder utanför unionen drabbas hårt av de usla villkor som de erbjuds.

När östeuropéer lyckas förbättra sina villkor något rekryterar de värsta företagen i branschen chaufförer från bland annat Filippinerna, Ukraina och Vitryssland för att få uppseendeväckande billig arbetskraft.

Bland de åtta punkterna i manifestet för schysta transporter finns också kravet att stoppa det könsbaserade våldet i transportsektorn. En stor majoritet av kvinnorna, 63 procent, har utsatts för våld på senare tid, visar en kartläggning av ETF.

De europeiska transportarbetarna kräver också att stor hänsyn tas till de anställda när verksamheter automatiseras och färre anställda behövs på just sådana arbetsuppgifter. Ordentlig kompetensutveckling är en åtgärd som arbetsgivarna måste ställa upp med, enligt ETF.

Men utveckling för de omkring 10 miljoner anställda i transportbranschen är inte nattsvart. ETF anser att arbetsgivarna skulle kunna skapa 250 000 nya jobb på våra vägar, till havs och i luften under de närmaste åren.

Dessutom säger det europeiska facket att alla invånare i EU ska ha tillgång till kollektiva transporter som är pålitliga och prisvärda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport sätter stort hopp till Danielsson

Politik. Rekordhögt valdeltagande. Uppåt för högerpartierna, stillastående S och kräftgång för Liberalerna. Transports Lars Mikaelsson snabbanalyserar det svenska resultatet i gårdagens EU-val: ”Jag har jättehöga förväntningar på Johan Danielsson.”

6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i Europeiska transportarbetarefederationens demonstration för schysta villkor i Bryssel?

EU-demonstration Bryssel

Löneklyftan i EU måste bort

Löner. EU är ett enormt landområde med öppna gränser och fri handel. Löftet till oss var att friheten skulle skapa välstånd åt alla, och leda till ökad jämlikhet mellan ländernas medborgare. I politikens värld kallas det för konvergens, men den har ännu inte nått arbetarna i EU:s nya medlemsländer.

Fall för AD: Fick ryggproblem – sades upp

Arbetsdomstolen. Facket hävdar att chauffören var tillsvidareanställd. Arbetsgivaren hävdar att det rör sig om en tidsbegränsad anställning – och sade upp mannen efter att det stod klart att hans ryggproblem skulle innebära dyr anpassning av fordon. Nu har LO-TCO Rättsskydd stämt arbetsgivaren för Transports räkning.

Löneskillnaden krymper mellan män och kvinnor

Löner. Löneskillnaden minskar mellan män och kvinnor. Trenden med krympande gap har pågått de senaste elva åren. Men fortfarande finns en oförklarad skillnad på 4,4 procent.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.

Uppsägningar på lager i Örebro

Lager. DHL Supply chain i Örebro varslar 40 anställda om uppsägning. 36 av dem tillhör Transport. Enligt facket vill DHL frångå turordningsreglerna som säger först in – sist ut.

Ylva Johansson intervjuas

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Marcela Velarde

”Hej, jag heter Marcela”

Facket. Medlemsmöten var temat för veckans kurs på Transports förbundskontor. Ett gäng aktiva trimmades i att värva nya medlemmar. Plus möta dem som redan är med.