Demonstranter krräver schysta vilkor
Close
Demonstranter kräver schysta vilkor för transportarbetare i Europa.
Close

Tusentals tågar för schysta villkor

Facket. Omkring 5 000 demonstranter från stora delar av Europa samlades vid lunchtid på onsdagen i Bryssel för att protestera mot social dumpning i transportsektorn. Med visselpipor och plakat i händerna uppmanade de kandidaterna i EU-valet att ställa upp i kampen för schysta transporter.

Demonstrationen är avslutningen på en årslång kampanj av Europeiska Transportarbetarfederationen (ETF) som kräver kraftfulla åtgärder mot usla löner och villkor, och fler jobb i transportbranscherna.

När tåget startar strax utanför ETF:s kontor i Bryssel går polska arbetare med plakat mot Ryanairs utnyttjande av personal, sida vid sida med brittiska järnvägsarbetare som kräver säkerhet framför vinst till ägarna.

Frank Moreels. Foto: Calle von Scheele

I täten går bland andra ETF:s ordförande Frank Moreels med en banderoll som kräver schysta transporter i hela Europa.

─ Vi vill ge en tydlig signal till kandidaterna i EU-valet. Något är ruttet i transportsektorn. Vi ber dem förena sig med oss i kampen mot social dumpning, säger han till Transportarbetaren.

Ett av kraven är att den europeiska myndigheten för arbetsmarknadsfrågor, European labour athority (ELA) ska få mer muskler och kunna slå ner mot arbetsgivare och länder som inte följer de gemensamma reglerna i EU.

─ Vi kan ha bra regler för transportsektorn på Europanivå. Men vad hjälper det om bolagen inte följer dem? Därför vill vi ha fler kontroller och inspektioner. ELA är en papperstiger i dag. Den måste få möjlighet att bekämpa social dumpning.

I demonstrationen deltar också tankbilschauffören Lucy Majson och bussföraren Jane Peacock. De båda brittiskorna kan tänka sig att arbetsgivare som inte följer reglerna och ägnar sig åt social dumping ställs inför rätta.

─ Vi är här för att visa solidaritet och protestera mot de skrupelfria arbetsgivarna som utnyttjar lagstiftningen för att försämra villkoren på vägarna, säger de båda.

De båda brittiskorna kräver att villkoren förbättras och jämnas ut inom EU. Det vill inte se fler öststatsförare som tvingas sova i sina bilar.

─ Att vara chaufför ska vara ett arbete med framtidsutsikter. Något som jag som kvinna kan göra under hela min karriär med glädje, inte något som är en ständig kamp, säger Lucy Majson.

Ett av ETF:s krav i den årslånga kampanjen som mynnade ut i dagens demonstration är att få slut på våldet mot dem som jobbar med transporter. Särskilt kvinnor råkar illa ut.

─ Som busschaufför möter jag våld dagligen, framför allt förolämpningar från passagerare. Och vi har inte 100-procentigt stöd av våra arbetsgivare för att komma tillrätta med detta, säger Jane Peacock.

Dennis Lauwers, långtradarchaufför från Belgien, är en av många belgare i demonstrationståget.

─ Jag kör internationella transporter. Den sociala dumpningen ökar för varje dag. Vi förlorar allt fler jobb i Belgien. Det är ett modernt slaveri. Vi tycker att det undergräver våra rättigheter.

Bland de svenska deltagarna går Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

─ Det duger inte att ha vilda västern på vägarna, varken i Sverige eller resten av Europa. Nu måste vi få någon ordning på det här. Vi måste ha ett regelverk som följs i transportsektorn och som är konkurrensneutralt, säger han.

Bredvid honom går LO-utredaren Johan Danielsson, Socialdemokraternas andranamn och LO:s huvudkandidat till EU-parlamentet:

─ Nu gäller det att täppa till alla de hål som finns i den europeiska lagstiftningen och som de fuskande företagen utnyttjar när de exploaterar arbetare.

Hur ska ni få en majoritet i EU-parlamentet för detta?

─ Det spelar faktiskt roll hur svenska folket röstar i det här valet. Man kan rösta på politiker som står för ordningen och reda eller fortsätta skicka borgerliga politiker som öppnar upp för osund konkurrens med löner och arbetsvillkor, säger Johan Danielsson.

I den årslånga ETF-kampanjen har över 100 olika aktiviteter genomförts för att uppmärksamma allmänhet och politiker på problemen i ett 20-tal länder.

Det överordnade kravet är att få bort dumpningen av löner och villkor i transportbranschen. Framför allt chaufförer från EU:s medlemsländer i gamla Östeuropa och förare från länder utanför unionen drabbas hårt av de usla villkor som de erbjuds.

När östeuropéer lyckas förbättra sina villkor något rekryterar de värsta företagen i branschen chaufförer från bland annat Filippinerna, Ukraina och Vitryssland för att få uppseendeväckande billig arbetskraft.

Bland de åtta punkterna i manifestet för schysta transporter finns också kravet att stoppa det könsbaserade våldet i transportsektorn. En stor majoritet av kvinnorna, 63 procent, har utsatts för våld på senare tid, visar en kartläggning av ETF.

De europeiska transportarbetarna kräver också att stor hänsyn tas till de anställda när verksamheter automatiseras och färre anställda behövs på just sådana arbetsuppgifter. Ordentlig kompetensutveckling är en åtgärd som arbetsgivarna måste ställa upp med, enligt ETF.

Men utveckling för de omkring 10 miljoner anställda i transportbranschen är inte nattsvart. ETF anser att arbetsgivarna skulle kunna skapa 250 000 nya jobb på våra vägar, till havs och i luften under de närmaste åren.

Dessutom säger det europeiska facket att alla invånare i EU ska ha tillgång till kollektiva transporter som är pålitliga och prisvärda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportfacket i EU kräver skydd för chaufförerna

Chaufförer. Vid sidan av sjukvårdspersonal är transportarbetarna en nyckelgrupp för att samhället ska fungera under corona-krisen. Det europeiska transportfacket skärpte tonen mot EU under torsdagskvällen eftersom chaufförerna inte skyddas tillräckliga mot coronaviruset.

”Samordning saknas”

EU. – Avsaknaden av en samordning inom EU är grunden till problemen med gods som fastnar i gränskontrollerna, säger Johan Danielsson, socialdemokratisk EU-parlamentariker.

”Hjälp flyget nu!”

Flyg. Inom det europeiska civilflyget riskerar ett par miljoner anställda sina jobb på grund av coronakrisen. I maj är de flesta bolagen konkursmässiga. Branschen måste få hjälp på både kort och lång sikt, kräver europeiska transportfacket.

Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.

Tre värdetransporter rånades i fjol

Bevakning. Värdetransportrånens tid är förbi. I början på 2000-talet begicks uppåt 60 rån på ett år. Siffran för förra året är 3.

Corona

Över 3 700 varslade i transportbranschen

Arbetsmarknad. Aldrig förr har så många varslats om uppsägning som under denna coronasmittade mars. Över 3 700 i transportbranschen är drabbade. Det motsvarar 1,6 procent av de anställda.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Corona
Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

Corona

Tusen nya medlemmar i Transports a-kassa

A-kassa. Krisen i coronavirusets spår får allt fler att gå med i a-kassan. Transports a-kassa har fått över 1 300 nya medlemmar under mars. Än så länge har inte utbetalningarna börjat öka.

Corona

Distribution har det tuffast bland åkerierna

Chaufförer. Hårdast drabbade av coronakrisen är distributionsåkerier – och därmed distributionschaufförerna. I hela åkeribranschen har de företagen hittills tappat flest uppdrag.

corona

Åkerier drabbas hårt när Volvo stänger ner

Åkeri. På torsdagsmorgonen stängde Volvo ner de stora bilfabrikerna i Göteborg. Bland de drabbade finns flera åkerier som kör Volvogods. På Lundby åkeri står ett 30-tal chaufförer utan jobb.

Corona

Transport säger nej till permitteringslön för uppsagda

Facket. Önskemål om permittering strömmar i till Transport. I första hand är det företag inom taxi och flyg som tillfälligt vill skicka hem personal. Transport har i dag satt ner foten – och nekar arbetsgivare som vill ha statliga pengar till permittering för anställda som de samtidigt säger upp.

Corona

Lastbilsmässan Elmia gör paus i år

Lastbilar. 35 000 personer får vänta. Årets upplaga av lastbilsmässan Elmia skjuts fram till 2021. Ännu ett evenemang som coronaviruset stoppar.

Hallå där!
Sofia Södergren Poikulainen 6

Sofia Södergren Poikulainen

... ordförande i Transports Stockholmsavdelning, som i går höll sitt årsmöte digitalt. Annars skulle coronaviruset ha tvingat dem att skjuta fram det.

corona

Full ruljans på Lysekils återvinningscentral

Miljöarbete. – Här är en jäkla ruljans! Det har definitivt inte blivit mindre att göra. Folk har väl mer tid att slänga skräp nu. Och så fort de kört in genom grindarna försvinner allt sunt förnuft.