Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

– Problemen finns här, precis som överallt annars i samhället, säger Maria Arkeby, kommunikationschef på Transport och en av dem som hållit i en enkät som gått till samtliga anställda och förtroendevalda.

Omkring 500 av 2 200 tillfrågade svarade på frågorna om sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp. Förbundet ville veta om och i vilken utsträckning detta finns på arbetsplatsen och i samband med kurser och utbildningar. Företagshälsovården var med både och utformade frågorna och tolkade resultaten.

Ett första besked levererades till förbundsstyrelsen i går.

– Vi vill inte gå ut med siffror, säger Maria Arkeby. Det är ytterst allvarligt att det förekommer, och givetvis allvarligt för de människor som har upplevt saker som de berättat om i enkäten. Men sett till hela organisationen bedömer jag det inte som alarmerande, jämfört med många andra delar av samhället.

Hon berättar att arbetet för att komma vidare med problematiken fortsätter.

– Vi måste bli bättre på att prata om svåra frågor, säger hon. Folk måste få veta vem de ska gå till om de är utsatta.

En tydlig lista med de personerna, avdelning för avdelning, kan bli ett första resultat av enkäten.

Undersökningen sattes i gång i höstas när en rad metoo-upprop hade satt fart på debatten. Kvinnor i en rad branscher och sammanhang vittnade om trakasserier, övergrepp och kränkningar. Även inom fackförbundsrörelsen.

På senhösten skrev en grupp kvinnor, aktiva i Transport, en debattartikel i denna tidning. De ville anonymt berätta om kvinnoförnedring i både transportbranscher och facket, och skrev bland annat:

”Som kvinna inom fackföreningsrörelsen anses det att du ska ha skinn på näsan och kunna ta det mesta. Även när skämten haglar ska du sitta tyst eller skratta med, för det måste se ut som att vi håller ihop, det får inte bli dålig stämning.”

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.