Tio lastbilar fick körförbud

Åkeri. Under en intensiv vecka kontrollerade polisen 1 200 lastbilar. Tio fordon fick omedelbart körförbud. 25 chaufförer fick inte köra vidare av andra skäl.

– Den årliga temaveckan då yrkestrafiken kollas lite extra samordnas med resten av Europa och har pågått i många år, säger poliskommissarie Erling Andersson som har koll på resultatet i hela landet.

Han berättar att hälften av de kontrollerade lastbilarna var utländska, de allra flesta av dem kom från resten av EU. Det finns inga siffror på om resultatet skiljer sig åt beroende på fordonets eller chaufförens hemland.

– Jag kan bara säga att det inte är någon skillnad mellan svenska och utländska fordon när vi rent slumpmässigt stoppar lastbilar. Men den här gången har poliser och bilinspektörer gått på magkänslan och stoppat bilar som de misstänker har något problem, och då kan det finnas en skillnad. Vi har inte fört någon statistik på det, säger Erling Andersson.

Rejält med annan statistik på de 1 200 fordon som granskades under förra veckan finns det i alla fall:

  • 300 fordon hade brister, 10 så allvarliga att de fick körförbud.
  • 550 brott mot kör- och vilotidsreglerna avslöjades, lite runt räknat var det drygt 150 förare som tillsammans stod för de brotten.
  • Överlast, dålig lastsäkring, saknade körkort eller yrkeskompetensbevis och brott mot föreskrifterna om farligt gods rapporteras från hela landet.
  • 25 fordon fick inte köras vidare på grund av sådana brister, två av dem låstes fast av polisen.

Helsingborgspolisen berättar att en förare som inte kommer från EU, och inte hade rätt att köra i Sverige, avslöjades. Transporten bröt mot cabotagereglerna (som begränsar antalet inrikeskörningar en utländsk lastbil får göra i Sverige) och åkeriet krävdes på en sanktionsavgift. Företaget betalde snabbt de 40 000 kronorna, skickade ut lastbilen ur landet och hämtade varorna med en annan chaufför i en annan bil.

– Jag är inte förvånad över resultatet, säger Erling Andersson. Det känns bra att vi lyckats rycka upp oss och kolla 300 fler lastbilar jämfört med samma vecka förra året.

Transports ordförande Tommy Wreeth har kritiserat polisens kontrollvecka – och i stället efterlyst mer kontroller året om.

– Vi har i år gjort fler flygande inspektioner, fler kontroller av kör- och vilotider och fler kontroller av fasligt gods än vad vi gjorde under samma period förra året, säger Erling Andersson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Transportarbetarens logga

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Transportarbetarens logga

Taxiförare skjutna och misshandlade

Taxi. En taxiförare skottskadades i Malmö i helgen. Två blev attackerade och hotade av en rånare.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.

Digitaliseringen gör att yrkesförare kan få nya roller

Yrkesförare. Eldrivna, uppkopplade och självkörande fordon är tre teknikområden som tillsammans kommer att förändra transportsektorn i grunden. Blir det färre jobb? Eller bara andra sorts arbeten? Vilka utbildningssatsningar behövs?