Stefan Looström
Close
”Den låga lönen gör att många ser taxitelefonist som ett genomgångsjobb”, säger Stefan Looström, ordförande i taxitelefonisternas fackklubb på Samtrans i Stockholm.
Close
Avtalsrörelsen

Taxitelefonist – ett låglönejobb

Taxitelefonister. Högre lön. Fler lediga helger. Bättre ob. Det handlar om avtalskrav från taxitelefonisterna. En yrkesgrupp som ofta hamnar i skymundan när allt ljus riktas mot förarnas omdebatterade villkor.

– Lönenivån är det som diskuteras mest bland mina medlemmar. 25 000 till 26 000 kronor för heltid gör att många ser telefonist som ett genomgångsjobb, säger Stefan Looström. Han är ordförande i Transports fackklubb på Samtrans beställningscentral i Stockholm.

Efter tre år i yrket har taxitelefonister mindre än 25 000 kronor i grundlön. Jämfört med andra Transportgrupper är de lågavlönade. Får LO-förbunden igenom de gemensamma avtalskraven kan telefonisterna se fram mot en låglönesatsning. I praktiken ett påslag i kronor som ger lite mer i plånboken än de vanliga ”procenten”.

Stefan Looström berättar att Samtrans i huvudsak kör upphandlade samhällsbetalda resor, plus en och annan ”privat” resa. Exempelvis rullstolsburna turister på Stockholmsbesök.

Till växeln kommer två huvudkategorier av beställningar. Den ena är färdtjänst, den andra skol- och arbetsresor. Telefonister som tar båda får ett tillägg – något som gjort att merparten av de anställda ligger en bit över avtalets lägstalön.

– Fast lönen är ändå en jätteviktig fråga för många, särskilt de som jobbar deltid. De försöker ofta ta extrapass på helgerna och då blir höjd ob-ersättning extra viktigt, säger Looström.

Precis som många andra beställningscentraler har Samtrans inga egna förare eller bilar. De finns i stället hos anslutna åkare. Telefonisterna får in beställningar både digitalt och via telefon.

Stefan Looström säger:

– Skolskjuts och skolresor ska alltid beställas via nätet. Men en stor majoritet av färdtjänstkunderna ringer fortfarande. Servicen och det personliga bemötandet blir väldigt viktigt.

Samtrans bil
Samtrans växel ligger i Solna. Foto: Jan Lindkvist

På Samtrans ser klubben hur digitaliseringen ökar. Utvecklingen, förklarar han, går mot att alla anställda ska kunna allt.

Samtrans är numera uppköpt av trafikföretaget Nobina. Med nya ägare kom också nya affärsidéer.

– En hel del av dem är bra, säger Stefan Looström, som ändå ser en del problem som klubben måste jobba med.

– För telefonister finns alltid hotet om outsourcing. Att beställningscentralen flyttas någonstans där lönerna är lägre. Det är inget Samtrans pratar om nu, men det finns ändå i mitt bakhuvud. Så blir det i en bransch som helt bygger på lägsta pris.

Fackklubben satsar på rekrytering och utbildning för medlemmar och de förtroendevalda i styrelsen. På dagordningen finns små stridsfrågor – som att arbetsgivaren tog bort havremjölken ur kylskåpet. (Samtrans backade efter påstötningar från klubben.) Bland de större som medlemmarna vill lyfta i avtalsrörelsen finns själva portalparagrafen i kollektivavtalet. Arbetsgivarens ensidiga rätt att leda och fördela arbetet.

– Många medlemmar har svårt att acceptera att arbetsgivarna i praktiken bestämmer allting, säger Stefan Looström.

Ökad anställningstrygghet finns också på fackklubbens kravlista. Exempelvis genom kortare provanställning och slopande av den kritiserade anställningsformen allmän visstid.

Helena Gullmarstam
Helena Gullerstam  Foto: Justina Öster

Helena Gullmarstam är taxitelefonist i Norrtälje. Hon jobbar numera mest med administration, men hoppar även in i växeln.

– Digitaliseringen och datoriseringen ökar hela tiden. Min bild är att renodlade taxitelefonister bara finns kvar i storstäderna. På landsorten blir man trafikledare, med fler arbetsuppgifter. Bland annat att se till att det finns tillräckligt många bilar.

– När det gäller avtalet skulle jag säga att det viktigaste är ob-ersättningen. Den måste höjas.

I Lycksele har taxianställda ett udda problem, berättar taxiföraren Simon Johansson. Han ingår i Transports förhandlingsdelegation.

På natten finns inga telefonister i tjänst. Då ska kundsamtal och trafikdirigering skötas av den förare som bemannar nattbilen. Kommer det in många uppdrag är det nattförarens ansvar att ringa in fler chaufförer.

– Det kan bli jäkligt stressigt om det kommer samtal när man har kund i bilen. Passageraren blir inte alltid glad när jag måste stanna för att göra noteringar, samtidigt som taxametern tickar på.

– Sekretessen blir också ett bekymmer. Det kan komma färdtjänst- eller sjukresor med känsliga personuppgifter. Hela upplägget är tveksamt, men vi borde åtminstone ha telefonistlön på nätterna. Den är högre än chaufförslönen.

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Sommar i Sverige
Hjo hamn, Smultronstället i Söderköping och ingången till gruvgången Tilas Stoll på Högbergsfältet.

Bästa hemestertipsen

Semestertider. Borta bra men hemma (nästan) bäst – i sommar är det läge att upptäcka de egna markerna. Här kommer tips på nära pärlor från Transports avdelningar, från norr till söder, och Transportarbetarens medarbetare.

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

Maick Jespersen, UPD Sturup

Facklig kamp i motvind på UPS-terminal

Arbetsmiljö. Kyla och drag. Brister i brandskyddet. Stress och tunga manuella lyft. Både facket och Arbetsmiljöverket kräver åtgärder. I stället har paketjätten UPS kortat ner arbetspassen. Terminalarna som fått sänkt lön vänder sig nu mot de egna skyddsombuden.

Ekonomi i kristider
Illustration till Snabbkoll om ekonomi i kristider.

5 tips när pengarna tryter

Snabbkoll. Uppsagd? Permitterad? Oändliga sjuk- och vab-dagar? Många får lönespecifikationer som är tunnare än vanligt. Här är några tips som kan hjälpa ekonomin att gå runt.

Nattsvart i flyg och taxi
Arlanda, flygplan, regngrå ruta

Så hårt slår krisen

Flyg. Resandet har störtdykt. Flyg och taxi är i kris. Permitteringar, varsel och uppsägningar följer i coronans spår. Men några ljusglimtar finns – och en strimma hopp.

Skyddsombudet Thomas Belvén och kollegan slog redan i januari larm om planen från Italien och Kina. Foto: Justina Öster

Thomas rustar kök under permitteringen

Flyg. – Vart tar det här vägen? Med jobb? Och inkomster? Tankarna snurrade i huvudet på Thomas Belvén när han permitterades på flygcateringbolaget Gate gourmet. Nu har han fullt upp med köksrenovering och har köpt husvagn.

Saied Tagavi

Taxibranschen nere för räkning

Taxi. Åkerierna är på fallrepet och de allra flesta ser konkursen närma sig. Taxichaufförerna har svårt att få ut sina garantilöner. –  Det är många som ligger illa till, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Coronapatrullen
Mohammed Aden, taxiförare, Göteborg

På resa genom corona-Sverige

Ingen karantän. Taxiförare med slocknade blickar. Motorvägar tömda på trafik. En högtalarröst som ekar ödsligt i flygets avgångshall. Men också åkerier som jobbar för högtryck. Och en fackförening där hoppet tänts om ett mer solidariskt samhälle.

Taxiförares rättigheter på engelska

Taxi drivers!

Taxi. In brief about your rights. Kort om dina rättigheter som taxiförare - på engelska.