”Tarifflöner är jämställda löner – men…”

Forskarna Susanne Fransson och Eberhard Stüber har undersökt Transports kollektivavtal ur jämställdhetsperspektiv. I går i Almedalen berättade de vad de kommit fram till.

Susanne Fransson och Eberhard Stüber, forskare vid Göteborgs universitet, har undersökt Transports kollektivavtal ur jämställdhetsperspektiv. På ett av Transports seminarier i Almedalen i går, berättade de hur studien gått till och vad de kommit fram till: Att avtal med fasta tariffer ger mer jämställda löner än avtal med individualiserade lönesystem. Med vissa förbehåll.

Fransson och Stüber har undersökt fyra av förbundets avtalsområden: landtransporter, tidningsdistribution, bevakning och säkerhet, samt två olika kollektivavtal inom bensin och bilvård. De intervjuade 18 personer inom fack och arbetsgivarorganisationer, och sammanställde en omfattande enkät med svar från drygt 200 Transportmedlemmar som jobbar i de olika avtalsområdena. Forskarna samlade även in lönedata och jämförde mellan anställda med likartade arbetsuppgifter.

– Tillämpning av enbart tarifflönesystem ger inga, eller väldigt små, löneskillnader mellan kvinnor och män. Intressant är dock att när man hos samma arbetsgivare tittar på olika individuella premieringar – ny dator, resor och så vidare – som går utanför tarifflönerna. Då får männen mer sådant, sade Susanne Fransson.

– Alltså: Så länge man enbart tillämpar tarifflönesystemet så blir det inga skillnader, men så fort man börjar premiera individuella prestationer så gynnas männen. Detta kanske kan bli en väckarklocka för Transport: Att också hålla koll på vad som händer utanför tarifferna, fortsatte hon.

Detta gäller alltså vid jämförelser mellan män och kvinnor som har samma arbetsgivare och likvärdiga arbetsuppgifter.

– Däremot ser vi, inte minst inom avtalsområdet bensin och bilvård, att männen oftare än kvinnorna har arbetsuppgifter med helhetsansvar. Medan kvinnorna oftare arbetar på olika ”mellannivåer”.

Fransson och Stüber fann alltså vissa ojämlikheter trots tarifflönesystemen. Men att detta inte verkade vara någon stor fråga för vare sig arbetsgivare eller fackliga företrädare.

– I väldigt hög grad antog man, att eftersom vi har tarifflöner så har vi inga problem, sade Susanne Fransson.

När det gällde de anställdas egen syn på tarifflöner kontra individuell lönesättning, uppgav 44 procent av de svarande att de själva skulle vilja förhandla om sina löner.

– Fler män än kvinnor trodde att de skulle få högre lön på det sättet, sade Susanne Fransson.

Även bland arbetsgivarna i transportsektorn fann forskarna delade meningar om vilket lönesystem som är bäst.

– Mindre arbetsgivare ville ofta bevara tarifferna, de tyckte det var enkelt och översiktligt. Större centrala beslutsfattare var generellt mer intresserade av individuell lönesättning. Dels för att de ville kunna premiera individuella prestationer, och dels för att individualiserade löner förknippades med en sorts ”A-lag” på arbetsmarknaden, berättade Susanne Fransson.

Transports ordförande Lars Lindgren inflikade – med adress till åhöraren Anders Norberg från Arbetsgivarorganisationen Transportgruppen – att ”vi kommer fortsätta ha tarifflöner inom transportsektorn, så du behöver inte komma med några inpass om individuell lönesättning”.

– Men det finns en hel del annat i den här rapporten, som vi har all anledning att fundera över, sade Lars Lindgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.