Henrik Sternberg
Close
Henrik Sternberg redovisar sina forskningsresultat på lastbilsmässan i Jönköping.
Close

Sternberg drar i gång ny granskning av cabotagetrafiken

Åkeri. Logistikforskaren Henrik Sternberg startar en ny stor cabotagestudie i Sverige. Även den här gången är tanken att allmänheten ska rapportera in utländska lastbilar. Transport bidrar med drygt en miljon kronor.

– Studien kommer att starta under 2019. De tidigare studierna fick väldigt stor uppmärksamhet. Förhoppningen är att kunna visa hur lastbilstrafiken har utvecklats. Men också hur man kan engagera människor för socialt utsatta yrkesgrupper, säger Henrik Sternberg.

Sedan ett par år tillbaka är den tidigare Chalmersforskaren anställd som professor vid Iowa State University i USA. Därifrån har han fortsatt granska logistik och godstransporter i EU.

Den första cabotagestudien gjordes 2013. Greppet var nytt. Tusentals chaufförer och andra som rörde sig utmed de svenska vägarna nappade på uppmaningen att rapportera in registreringsnumret på utländska lastbilar.

Det gjorde att Sternberg och hans forskarteam kunde se hur bilarna rörde sig. Resultatet visade att tusentals lastbilar körde systematiskt cabotage och att hundratals av dem med stor sannolikhet körde illegalt i Sverige.

Efter cabotagestudierna 2013 och 2015 har Henrik Sternberg fortsatt att granska godstransporter. Bland annat visade han att av de priser som vanliga konsumenter betalar för varor, exempelvis möbler och livsmedel, så står transporterna – i alla led – för en mycket liten del av kostnaden.

En slutsats blev att förbättrade villkor för Europas lastbilschaufförer skulle få marginell påverkan på slutpriserna.

I en annan, mer kontroversiell granskning, jämförde Sternbergs team om det fanns något samband mellan platser med omfattande lastbilsrelaterad kriminalitet, som dieselstölder, och hög närvaro av socialt utsatta lastbilschaufförer.

Ett klart samband fanns, även om det i slutänden sällan gått att slå fast vem eller vilka som begått brotten.

I Österrike startade Wiens handelshögskola 2016 en egen cabotagestudie, efter Henrik Sternbergs modell. Men den fick läggas ner på grund av bristande gensvar från allmänheten.

– Den som leder cabotagestudien kan inte sitta på sitt kontor och hoppas på att andra drar det tunga lasset att tagga. Jag själv gör minst tusen taggningar i varje runda, säger Sternberg.

Nu satsar han alltså på en ny cabotagestudie inriktad på trafik i Sverige och i våra närmaste grannländer. Genom Elin och Charles Lindleys stiftelse bidrar Transport med 1 018 000 kronor.

– Vi håller på och utvecklar nya appar och it-system. De tidigare är föråldrade, så allt måste göras om från början. Pengarna från Transports stiftelse går helt och hållet till teknikarbetet, säger Sternberg.

Han är mycket nöjd med det gensvar som de tidigare studierna fick i Sverige. I flera år har forskarna jobbat vidare med att analysera all data som flöt in.

Förra gången fick forskningen viss kritik. För att vara oventenskaplig. Har de kritiska rösterna tystnat?

– Hela syftet med forskning är att man ska kunna kritisera den. Målet är att få fram sanningen om vad som händer på vägarna. Kritik är bra och har gjort att studien hela tiden har blivit bättre.

Sternberg förklarar att målet inte bara är att kartlägga lastbilar, godsströmmar och fusk. En angelägen fråga är hur man kan väcka opinion i samhällssektorer som präglas av lönedumpning och exploatering av människor.

Han säger:

­– Hur gör vi för att skapa hållbar förändring i en bransch genom att engagera branschen själv? Det är en viktig fråga som är giltig inte bara för godstransporter, utan också inom exempelvis bygg- och resturangbranscherna. Hur skapar man transparens och goda villkor? Just transparensen är nyckeln.

I USA har Sternberg börjat titta på hur konsumenter påverkas av att en vara är producerad under schysta villkor. Forskningen befinner sig i sin linda, men han ser ändå tendenser:

– Det vi har sett hittills är inte att kunder köper mer av en vara för att den är socialt hållbar, men de är mycket mer benägna att köpa även andra saker i samma butik. Det totala värdet på kundvagnen blir högre, om den första varan är en schysst produkt.

Den nya cabotagestudien sker i regi av Iowa State University. Sternberg säger:

– Min lön är helt finansierad av Iowa State University. Det är bara tekniken som Transport hjälper till med. Överlag har cabotagestudien nu betydligt mer resurser än tidigare.

– Jag är jättetaggad. Vi startar under året och när vi fått in tillräckligt med data avbryter vi. Förra gången fick vi ett fantastiskt gensvar från branschen och redan efter två och en halv vecka hade vi fått in tillräckligt mycket data.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Tomas Eneroth på presskonferens.

Ökad kontroll av yrkestrafiken ska utredas

Politik. Regeringen tillsätter en utredning som ska ta fram förslag för effektivare kontroll av yrkestrafiken. Ett mål är att fler fuskare ska drabbas av sanktionsavgifter.

Transportarbetarens logga

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.

Rättegång mot man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Rättegång pågår mot den man som åtalats för att ha utsatt ett tidningsbud för kidnappning och tortyrliknande misshandel. ”Jag hade extrem smärta under lång tid”, säger tidningsbudet. Den åtalade erkänner att han har knivskurit honom, men hävdar att det var en ”nödsituation”.

Nya lagar – men inget stärkt skydd för vakter

Bevakning. Poliser, brandmän och ambulanspersonal får förstärkt skydd från årsskiftet. Våld, hot och sabotage mot blåljusanställda ska straffas med långa fängelsestraff. Lagändringen gäller inte ordningsvakter, väktare, skyddsvakter eller andra transportgrupper inom bevakning.

Illustration med in- och utflöde av medlemmar

Fler går med i Transport

Facket. Fler in än ut. Transports medlemsstatistik har visat svarta siffror under hela hösten. 2019 ser ut att bli ett år då facket inte längre tappar medlemmar.

Mats Gajmark, Petrolia, Loudden

Slutet för oljan på Loudden

Olja. I närmare 90 år har arbetare i blåställ tillverkat smörjoljor på Loudden i Stockholm. Nu är det slut. Oljebolagen sparkas ut och fabriken ska rivas. Planen är att sanera den attraktiva marken och bygga bostäder intill Saltsjön.

Hamnen åtalas för dödsolycka i Oxelösund

Hamn. Oxelösunds Hamn och två chefer på bolaget åtalas för vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Åklagaren anser att de bär ansvaret för en ung hamnarbetares död för snart två år sedan.

Förhandlingar om avskedat skyddsombud avbrutna

Hamn. Södertälje Hamn tar i nuläget inte tillbaka avskedet av skyddsombudet Patrick Hörstam. Fast den centrala förhandlingen är inte avslutad, utan återupptas efter årsskiftet. På ett fackligt möte på torsdagskvällen vittnade anställda om hur bolaget systematiskt trakasserar medlemmar i Transport.

Surrningen bärgad tillbaka till hamnarbetare

Hamn. Transport vann striden – rederiet Unifeeder släpper säkringen av containergods till stuveriarbetarna. Det betyder att surrningsarbetet på fartygen är på väg tillbaka in i hamn.

Man åtalad för tortyr av tidningsbud

Tidningsbud. Den 25-årige man som sedan tidigare suttit häktad, misstänkt för att ha kidnappat och utsatt ett tidningsbud i Kristianstad för tortyrliknande misshandel, har åtalats. Åklagaren betraktar brottet som synnerligen grovt.

Taxibolag får köra vidare trots skatteskulder

Taxi. Salimovicägda bolaget Taxi 201 201 får leva vidare. Trots skatteskulder, uppsagt färdtjänstuppdrag och att taxitillstånd saknas räknar tingsrätten med att företaget ska komma på fötter igen.

Paus i förhandlingarna om las

Facket. ”Parterna har hittills inte kommit överens om någonting i sak, det vill säga ingen fråga är slutförhandlad.” Med den gemensamma förklaringen tar nu LO, PTK och Svenskt Näringsliv, paus i förhandlingarna om nya lasregler till efter avtalsrörelsen.

Ryanairplan i luften

Fortfarande ovisst vid Skavsta

Flygplats. Transports ombudsmän har träffat arbetsgivarparterna från Skavsta flygplats. Men fortfarande veckan före jul är det oklart hur många jobb som hotas då Ryanair lägger ned sin bas vid flygplatsen utanför Nyköping.

Ombudsman tillbaka i tjänst efter inhopp i lönetvist på flyttfirma

Flytt. I höstas skrev Borås Tidning en serie artiklar om företaget Kvalitetsflytt, som uppges ha kopplingar till Hells Angels. Transport drev samtidigt en lönetvist mot bolaget. En tvist som ledde till att en central ombudsman stängdes av. Ombudsmannen återgår nu i tjänst på Transports förbundskontor.