Henrik Sternberg
Close
Henrik Sternberg redovisar sina forskningsresultat på lastbilsmässan i Jönköping.
Close

Sternberg drar i gång ny granskning av cabotagetrafiken

Åkeri. Logistikforskaren Henrik Sternberg startar en ny stor cabotagestudie i Sverige. Även den här gången är tanken att allmänheten ska rapportera in utländska lastbilar. Transport bidrar med drygt en miljon kronor.

– Studien kommer att starta under 2019. De tidigare studierna fick väldigt stor uppmärksamhet. Förhoppningen är att kunna visa hur lastbilstrafiken har utvecklats. Men också hur man kan engagera människor för socialt utsatta yrkesgrupper, säger Henrik Sternberg.

Sedan ett par år tillbaka är den tidigare Chalmersforskaren anställd som professor vid Iowa State University i USA. Därifrån har han fortsatt granska logistik och godstransporter i EU.

Den första cabotagestudien gjordes 2013. Greppet var nytt. Tusentals chaufförer och andra som rörde sig utmed de svenska vägarna nappade på uppmaningen att rapportera in registreringsnumret på utländska lastbilar.

Det gjorde att Sternberg och hans forskarteam kunde se hur bilarna rörde sig. Resultatet visade att tusentals lastbilar körde systematiskt cabotage och att hundratals av dem med stor sannolikhet körde illegalt i Sverige.

Efter cabotagestudierna 2013 och 2015 har Henrik Sternberg fortsatt att granska godstransporter. Bland annat visade han att av de priser som vanliga konsumenter betalar för varor, exempelvis möbler och livsmedel, så står transporterna – i alla led – för en mycket liten del av kostnaden.

En slutsats blev att förbättrade villkor för Europas lastbilschaufförer skulle få marginell påverkan på slutpriserna.

I en annan, mer kontroversiell granskning, jämförde Sternbergs team om det fanns något samband mellan platser med omfattande lastbilsrelaterad kriminalitet, som dieselstölder, och hög närvaro av socialt utsatta lastbilschaufförer.

Ett klart samband fanns, även om det i slutänden sällan gått att slå fast vem eller vilka som begått brotten.

I Österrike startade Wiens handelshögskola 2016 en egen cabotagestudie, efter Henrik Sternbergs modell. Men den fick läggas ner på grund av bristande gensvar från allmänheten.

– Den som leder cabotagestudien kan inte sitta på sitt kontor och hoppas på att andra drar det tunga lasset att tagga. Jag själv gör minst tusen taggningar i varje runda, säger Sternberg.

Nu satsar han alltså på en ny cabotagestudie inriktad på trafik i Sverige och i våra närmaste grannländer. Genom Elin och Charles Lindleys stiftelse bidrar Transport med 1 018 000 kronor.

– Vi håller på och utvecklar nya appar och it-system. De tidigare är föråldrade, så allt måste göras om från början. Pengarna från Transports stiftelse går helt och hållet till teknikarbetet, säger Sternberg.

Han är mycket nöjd med det gensvar som de tidigare studierna fick i Sverige. I flera år har forskarna jobbat vidare med att analysera all data som flöt in.

Förra gången fick forskningen viss kritik. För att vara oventenskaplig. Har de kritiska rösterna tystnat?

– Hela syftet med forskning är att man ska kunna kritisera den. Målet är att få fram sanningen om vad som händer på vägarna. Kritik är bra och har gjort att studien hela tiden har blivit bättre.

Sternberg förklarar att målet inte bara är att kartlägga lastbilar, godsströmmar och fusk. En angelägen fråga är hur man kan väcka opinion i samhällssektorer som präglas av lönedumpning och exploatering av människor.

Han säger:

­– Hur gör vi för att skapa hållbar förändring i en bransch genom att engagera branschen själv? Det är en viktig fråga som är giltig inte bara för godstransporter, utan också inom exempelvis bygg- och resturangbranscherna. Hur skapar man transparens och goda villkor? Just transparensen är nyckeln.

I USA har Sternberg börjat titta på hur konsumenter påverkas av att en vara är producerad under schysta villkor. Forskningen befinner sig i sin linda, men han ser ändå tendenser:

– Det vi har sett hittills är inte att kunder köper mer av en vara för att den är socialt hållbar, men de är mycket mer benägna att köpa även andra saker i samma butik. Det totala värdet på kundvagnen blir högre, om den första varan är en schysst produkt.

Den nya cabotagestudien sker i regi av Iowa State University. Sternberg säger:

– Min lön är helt finansierad av Iowa State University. Det är bara tekniken som Transport hjälper till med. Överlag har cabotagestudien nu betydligt mer resurser än tidigare.

– Jag är jättetaggad. Vi startar under året och när vi fått in tillräckligt med data avbryter vi. Förra gången fick vi ett fantastiskt gensvar från branschen och redan efter två och en halv vecka hade vi fått in tillräckligt mycket data.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tomas Eneroth på presskonferens.

Ökad kontroll av yrkestrafiken ska utredas

Politik. Regeringen tillsätter en utredning som ska ta fram förslag för effektivare kontroll av yrkestrafiken. Ett mål är att fler fuskare ska drabbas av sanktionsavgifter.

Transportarbetarens logga

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Transportarbetarens logga

Ytterligare försök att stoppa omröstning om cabotage

EU-politik. På initiativ av nationalistgruppen ECR blir det en tredje omröstning om att stoppa EU-förslagen till strängare regler för den europeiska åkeribranschen.

Icas lagerarbetare vägrar lossa bilar med dubbla lastplan

Åkeri. På Icas centrallager i Helsingborg får lagerarbetarna inte gå in eller arbeta under upphissade lastplan på dubbeldäckare. Inte ens om planen är säkrade. Att chaufförerna som kör Ica-gods gör det är däremot okej för matjätten. Uppgifterna kommer från Icas egen personal.

Hård motvind för skyddsombuden på Tommy Nordberghs åkeri

Åkeri. Två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på bilar med dubbla lastplan. Företaget kontrade med omplacering, påtvingade hälsokontroller, hot och skriftliga varningar. Nu väntar centrala förhandlingar i en tvist som blivit allt mer inflammerad.

Kränkande bilder i bevakningsgrupp

Bevakning. Butikskontrollanter lade ut kränkande bilder och grova verbala påhopp på gripna i en grupp på Facebook. Norrländska Socialdemokraten berättar om den stängda chattgruppen för Securitas kontrollanter i Luleå och Boden.

DO stämmer alla LO-förbund

Bemanning. En kvinna nekades ett bemanningsjobb eftersom att hon får sjukersättning. Diskrimineringsombudsmannen (DO) anser att bemanningsavtalet missgynnar funktionsnedsatta och stämmer företaget samt alla LO-förbund.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.