Henrik Sternberg
Close
Henrik Sternberg redovisar sina forskningsresultat på lastbilsmässan i Jönköping.
Close

Sternberg drar i gång ny granskning av cabotagetrafiken

Åkeri. Logistikforskaren Henrik Sternberg startar en ny stor cabotagestudie i Sverige. Även den här gången är tanken att allmänheten ska rapportera in utländska lastbilar. Transport bidrar med drygt en miljon kronor.

– Studien kommer att starta under 2019. De tidigare studierna fick väldigt stor uppmärksamhet. Förhoppningen är att kunna visa hur lastbilstrafiken har utvecklats. Men också hur man kan engagera människor för socialt utsatta yrkesgrupper, säger Henrik Sternberg.

Sedan ett par år tillbaka är den tidigare Chalmersforskaren anställd som professor vid Iowa State University i USA. Därifrån har han fortsatt granska logistik och godstransporter i EU.

Den första cabotagestudien gjordes 2013. Greppet var nytt. Tusentals chaufförer och andra som rörde sig utmed de svenska vägarna nappade på uppmaningen att rapportera in registreringsnumret på utländska lastbilar.

Det gjorde att Sternberg och hans forskarteam kunde se hur bilarna rörde sig. Resultatet visade att tusentals lastbilar körde systematiskt cabotage och att hundratals av dem med stor sannolikhet körde illegalt i Sverige.

Efter cabotagestudierna 2013 och 2015 har Henrik Sternberg fortsatt att granska godstransporter. Bland annat visade han att av de priser som vanliga konsumenter betalar för varor, exempelvis möbler och livsmedel, så står transporterna – i alla led – för en mycket liten del av kostnaden.

En slutsats blev att förbättrade villkor för Europas lastbilschaufförer skulle få marginell påverkan på slutpriserna.

I en annan, mer kontroversiell granskning, jämförde Sternbergs team om det fanns något samband mellan platser med omfattande lastbilsrelaterad kriminalitet, som dieselstölder, och hög närvaro av socialt utsatta lastbilschaufförer.

Ett klart samband fanns, även om det i slutänden sällan gått att slå fast vem eller vilka som begått brotten.

I Österrike startade Wiens handelshögskola 2016 en egen cabotagestudie, efter Henrik Sternbergs modell. Men den fick läggas ner på grund av bristande gensvar från allmänheten.

– Den som leder cabotagestudien kan inte sitta på sitt kontor och hoppas på att andra drar det tunga lasset att tagga. Jag själv gör minst tusen taggningar i varje runda, säger Sternberg.

Nu satsar han alltså på en ny cabotagestudie inriktad på trafik i Sverige och i våra närmaste grannländer. Genom Elin och Charles Lindleys stiftelse bidrar Transport med 1 018 000 kronor.

– Vi håller på och utvecklar nya appar och it-system. De tidigare är föråldrade, så allt måste göras om från början. Pengarna från Transports stiftelse går helt och hållet till teknikarbetet, säger Sternberg.

Han är mycket nöjd med det gensvar som de tidigare studierna fick i Sverige. I flera år har forskarna jobbat vidare med att analysera all data som flöt in.

Förra gången fick forskningen viss kritik. För att vara oventenskaplig. Har de kritiska rösterna tystnat?

– Hela syftet med forskning är att man ska kunna kritisera den. Målet är att få fram sanningen om vad som händer på vägarna. Kritik är bra och har gjort att studien hela tiden har blivit bättre.

Sternberg förklarar att målet inte bara är att kartlägga lastbilar, godsströmmar och fusk. En angelägen fråga är hur man kan väcka opinion i samhällssektorer som präglas av lönedumpning och exploatering av människor.

Han säger:

­– Hur gör vi för att skapa hållbar förändring i en bransch genom att engagera branschen själv? Det är en viktig fråga som är giltig inte bara för godstransporter, utan också inom exempelvis bygg- och resturangbranscherna. Hur skapar man transparens och goda villkor? Just transparensen är nyckeln.

I USA har Sternberg börjat titta på hur konsumenter påverkas av att en vara är producerad under schysta villkor. Forskningen befinner sig i sin linda, men han ser ändå tendenser:

– Det vi har sett hittills är inte att kunder köper mer av en vara för att den är socialt hållbar, men de är mycket mer benägna att köpa även andra saker i samma butik. Det totala värdet på kundvagnen blir högre, om den första varan är en schysst produkt.

Den nya cabotagestudien sker i regi av Iowa State University. Sternberg säger:

– Min lön är helt finansierad av Iowa State University. Det är bara tekniken som Transport hjälper till med. Överlag har cabotagestudien nu betydligt mer resurser än tidigare.

– Jag är jättetaggad. Vi startar under året och när vi fått in tillräckligt med data avbryter vi. Förra gången fick vi ett fantastiskt gensvar från branschen och redan efter två och en halv vecka hade vi fått in tillräckligt mycket data.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Tomas Eneroth på presskonferens.

Ökad kontroll av yrkestrafiken ska utredas

Politik. Regeringen tillsätter en utredning som ska ta fram förslag för effektivare kontroll av yrkestrafiken. Ett mål är att fler fuskare ska drabbas av sanktionsavgifter.

Transportarbetarens logga

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.