Mats Fredlund, SD
Close
Sverigdemokraten Mats Fredlund har uteslutits ur Transport.
Close

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.

Transport har den hårdaste linjen bland de svenska facken: Den medlem som företräder Sverigedemokraterna utesluts ur förbundet.

Jurister inom arbetsrätt är inte överens om detta är lagligt eller om det bryter mot Europakonventionen. Men Dan Holke, chef på fackens juristbyrå, tvekar inte:

– En förening kan utesluta den som motarbetar föreningen, konstaterar han. Sedan blir det lite speciellt när föreningen är ett fackförbund, som har rollen att företräda arbetstagare.

Han fortsätter:

– Då har den uteslutna medlemmen rätt att få sin sak prövad rättsligt.

Och den planen har alltså lastbilschauffören Mats Fredlund, sverigedemokrat som valts in i Kirunas fullmäktige. Första steget var att yttra sig  till Transports förbundsråd som förvarnat om uteslutningen. Han har tagit en jurist till sin hjälp, och han driver opinion mot Transports linje i olika medier.

– Det är oerhört kränkande, säger han om uteslutningen.

Hans inställning är att fackförbunden inte ska ägna sig åt politik.

– Facket ska skydda mig som arbetstagare. Och när jag blir utesluten av politiska skäl finns det varken demokrati, jämlikhet eller yttrandefrihet.

Transport lutar sig i frågan mot ett kongressbeslut från 2007, som säger att den som har ett politiskt uppdrag för Sverigedemokraterna (SD) ska uteslutas ur fackförbundet.

– Det står jag för och det är jag stolt över, kommenterar förbundssekreterare Lars Mikaelsson och hänvisar till SD:s ”uppenbart antifackliga och rasistiska hållning”.

Lars Mikaelsson förklarar förbundets hållning med att det inte är en demokratisk rättighet att vara med i en organisation. I stadgarna står det att medlemmar utesluts om de ”stödjer sådan verksamhet som är oförenlig med organisationens ändamål eller på annat sätt uppträder illojalt”.

Den som röstar på SD eller sympatiserar med partiet, utan att företräda det, blir inte utesluten ur Transport. Mats Fredlund och andra SD-aktiva blir inte uteslutna ur Transports a-kassa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist, red:
    12 november, 2018

    Ingenting i sak har hänt sedan artikeln publicerades. Medlemmen har i ett yttrande till Transport motsatt sig att fackförbundet utesluter honom. Nästa steg är ett beslut i Transports förbundsstyrelse. Efter ett beslut om uteslutning kan medlemmen göra en rättslig överklagan.

  2. Daniel:
    11 november, 2018

    Vad är status idag? Överklagat eller anmält och i så fall vart?

  3. Göran:
    2 november, 2018

    Varför vill man vara med i ett kollektiv som man sedan skall motarbeta i sin politiska gärning 🤔🤔

  4. SPE:
    2 november, 2018

    Mycket dåligt av Transport, det råder demokrati när Transport får bestämma..
    Vi kanske skall utesluta muslimer för dom inte står för samma kvinnosyn eller värdegrund?
    Nej, självklart inte, alla skall vara välkomna oavsett etniskt,politisk eller sexuell värdegrund!
    En fackförening skall vara opolitiskt.

  5. Rene:
    31 oktober, 2018

    Det blir dags för alla medlemmar i transport som har röstat SD att säga upp medlemskapet och ställa upp för Mats Fredlund.
    Även om man inte har röstat SD ska man agera mot Transport.
    Helt sjuk att utesluta personer på grund av deras demokratisk rättighet att välja politiska partier.
    Är nästa steg att man i sjukhus inte få värd om man röstat på ett annat politiska partier an sjukhus vill.
    Blir nästa steg att man ringer 112 för att huset brinner och man lägger på luren för att man har röstat SD ?
    Kallas det Demokrati och yttrandefrihet ?

Lästips:

Transportarbetarens logga

Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Transportarbetarens logga

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Transportarbetarens logga

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ännu en chaufför omkom på jobbet

Åkeri. Det nya året var bara 15 timmar gammalt när en lastbilschaufför dog i en arbetsplatsolycka. Mannen, som var i 55-årsåldern, omkom när han skulle lasta bilen med en truck på ICA:s stora lager i Helsingborg.

Konkursbesked väntar för skånskt taxibolag

Taxi. Ringduve taxi i Skåne har begärts i konkurs. Malmö stad har därför hävt avtalet i förtid och lägger över skolskjutsarna på Taxi Kurir. 270 elever i särskolan får nya chaufförer när terminen startar.

Psykpatient i bilen när taxiföraren kraschade

Färdtjänst. Många färdtjänstförare har kört kunder som varit våldsamma eller hotfulla. I början av 2018 dog en stökig psykpatient och en samåkande äldre kvinna när taxichauffören tappade kontrollen över bilen och kraschade in i ett träd. Föraren misstänktes först för vållande till annans död, men friades.

Hamnarbetarförbundet blir utan eget avtal

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, och Sveriges Hamnar har avbrutit förhandlingarna om ett separat kollektivavtal. Förbundet har varit avtalslöst sedan det bildades 1972.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.