Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

På torsdagen publicerade Transportarbetaren en webartikel om Smålands Logistik, som körde Schenkergods på linjen Jönköping-Karlstad. I höstas sa Schenker upp kontraktet och uppdraget gick till Hagman Transport i Varberg.

Schenkers agerande har rört upp känslorna i branschen och i artikeln ställde Transportarbetaren följande frågor till Schenker:

  • Är det vanligt att Schenker som speditör lägger ut uppdrag på andra speditörer?
  • Blir Schenkers kunder upplysta om att när de anlitar Schenker för transport av paket eller gods, så kan uppdraget gå till andra speditörer som kan ha helt andra krav på underentreprenörer och på kvalitet?
  • Nu körs godset av minst en lettiskregistrerad dragbil, med lettisk chaufför. Uppföljs cabotagereglerna? Hur ofta lämnar bilen Sverige och återkommer med en internationell Transport?
  • Vilken lön och vilka övriga arbetsvillkor har den lettiske chauffören eller chaufförerna?
  • Hur ser Schenker på att er körning i slutänden utförs av Hagman Transport, ett åkeri utan kollektivavtal?
  • Lever Schenker upp till beställaransvaret?
  • Kommer Schenker att säga upp fler kontrakt med svenska åkeriföretag för att i stället utföra körningar i Sverige med utländsk arbetskraft?

På fredagen kom ett skriftligt svar från Anna Hagberg på Schenker. Det lyder:

DB Schenkers verksamhet i Sverige baseras helt och hållet på vårt samarbete med BTF (Bilspedition Transportörförening) och våra kontrakterade svenska linjeåkerier. Vi har en väldigt stark och nära relation med dem. Det finns absolut ingen anledning för oss att rucka på detta samarbete som är i form av långsiktigt partnerskap.

Det transportupplägg som nämns i artikeln, är ett enskilt flöde där delar har lagts ut på externa aktörer. Vi har varit mycket noga i överläggningen och även haft uppföljningsmöten med berörda åkerier för att kontrollera att de kan leverera det som vi och våra kunder kräver.

Transporten som nämns i artikeln är inte en cabotagetransport. Transportstyrelsen har godkänt att fordonet får användas för yrkesmässig trafik i Sverige och chauffören som är anställd av Hagmans Transport har ett anställningsavtal med dem och betalar skatt i Sverige.

Vi är måna om att de som utför uppdrag för oss förhåller sig till gängse lagar och bestämmelser vad gäller anställningsförhållanden. I det här specifika fallet har vi säkerställt att chauffören har ett svenskt anställningsavtal med kollektivavtalsenlig lön. Chauffören betalar dessutom svensk skatt. Det är lätt att dra förhastade slutsatser kring anställningsförhållanden så fort det rör sig om en utländsk chaufför – vilket verkar vara fallet den här gången.

Vi anlitar i allmänhet transportörer – enbart i undantagsfall speditörer – för våra transportuppdrag och ställer mycket höga krav på oss själva för att leva upp till beställaransvaret. Vi reviderar alla som blir kontrakterade för vår räkning.

I ett större perspektiv har Sverige och branschen under de senaste åren upplevt en alltmer ansträngd situation avseende kapacitet och chaufförer. DB Schenker har även en stor utrikesverksamhet och att kombinera dessa eller hitta andra samarbetsformer på vissa upplägg är ett sätt att öka vår totala kapacitet.

Vi på DB Schenker är mycket stolta över det nätverk och erbjudande vi har tillsammans med våra svenska åkerier och har inga som helst planer att ändra på det.

Tvärtom är vår strategi att vidareutveckla och stärka vårt samarbete med BTF och de svenska åkerierna.

Chauffören i fråga uppges alltså ha svensk avtalsenlig lön. Det stämmer dåligt med uppgifter som Hagman Transport lämnade när företaget kallades till avtalsförhandling den 4 december 2018.

Där säger åkeriet att man inte har för avsikt att teckna avtal med Transport. Skälet som anförs är att det inte finns ekonomi att följa de löner och villkor som regleras i kollektivavtalet.

Vid förhandlingarna uppgav åkeriet också att förarna får 26 000-27 000 konor varje månad. Men det inkluderar både lön och traktamente. Om traktamentet följer avtalet indikerar det en lön på omkring 15 000 kronor.

Transportarbetaren har bett Schenker om en kommentar till de nya uppgifterna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Erik Magnusson:
    13 januari, 2019

    Schenker är Tyska järnvägen, Post Nord och Bring är statliga företag. Dessa verkar vara de värsta "skojarna" när det kommer till oegentligheter. Dessa statliga kolosser verkar alltid ha en bortförklaring, varför man inte ser sig göra något fel. En ren skam att behöva konkurrera med dessa oseriösa företag.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Schenker igen: Vår chaufför får avtalsenlig lön

Åkeri. – Vi har dubbelkollat chaufförens lön med Hagman Transport. Han har avtalsenlig lön och traktamente, säger Anna Hagberg, chef för Schenkers linje- och nätverkstrafik.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

”Högt pris för högersväng”

Politik. Klockan 09:57 kom flashen från TT: Stefan Löfven (S) har röstats fram som Sveriges statsminister av riksdagen. Men ingen som har följt med i medierna de senaste 131 dagarna blev särskilt förvånad.

Sveriges Hamnar varslar om lockout som svar på strejkhot

Hamn. Sveriges Hamnar varslar nu om lockout mot Hamnarbetarförbundet (HF). Stridsåtgärden, som stänger hamnarbetarna ute från arbetsplatserna, är ett svar på de korta punktstrejker som HF inleder den 23 januari.

Fula knep när budföretag tvistar om matutkörning

Matbud. Företaget T Group logistics kör ut tusentals matportioner varje vecka för Hungrig.se. Nu har företaget hamnat i blåsväder genom att skicka ett avtal som liknar utpressning till en underentreprenör i Umeå. Avtalet är illa skrivet, med en logga stulen från en känd dansk advokatfirma.

Kronofogden beslagtar taxibolags bilar

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har tidigare blivit av med skolskjutsuppdrag på grund av en hotande konkurs. I dag på morgonen började Kronofogden beslagta företagets leasade bilar.

Hamnarbetarförbundet presskonferens

Hamnstrejken kan bli olaglig

Hamn. Hamnarbetarförbundet varslar om punktstrejker i nio hamnar och blockad mot övertid, inhyrning och nyanställning i ytterligare tre. Stridsåtgärderna startar den 23 januari. Mycket talar för att en konflikt med denna grund blir förbjuden den 1 januari nästa år.

Protester utanför EU-parlamentet.

Oklart läge för vägpaketet i EU

EU. Stämningen var hetsig både i EU-parlamentet och utanför i morse. Transportutskottet debatterade och röstade om det stora vägpaketet. Förhoppningar om EU-krav på schystare villkor grusades delvis. Men sista ordet är inte sagt än.

Lastbilstrailrar på tåg stoppas

Tåg. All trafik med lastbilstrailrar lastade på järnvägsvagn stoppas i Danmark efter olyckan som tog åtta liv. Ett fel på låsningsmekanismen som ska hålla fast lastbilssläpet på tåget har avslöjats.

Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Färdtjänstföretag lurar förare på lön

Taxi. Taxiraketen i Falkenberg blev stor vinnare när Hallandstrafiken upphandlade färdtjänst. Men många förare blev blåsta på lön och vid årsskiftet införde bolaget procentlön, rakt ackord, trots att upphandlaren kräver månadslön. Transport förhandlade nyligen fram ett kännbart skadestånd.

Väktare misshandlad och bunden

Bevakning. En ensamarbetande väktare i Ystad blev bunden, misshandlad och rånad i söndags kväll. Förövarna fick med sig en väska med pengar, som färgas och blir obrukbara när väskan öppnas. Väktaren har kommit hem från sjukhuset och ringt Transport.

Rekordmånga trafikanter anmälde viltolycka

Trafiksäkerhet. 2018 blev ett rekordår för viltolyckor. Polisen fick in totalt 63 641 anmälningar från trafikanter som kört på djur. Rådjur dominerar stort, med närmare 47 000 anmälningar. På andra plats kommer vildsvin, med drygt 6 900 påkörningar.

Vincent Verheyen spelade in en film.

Filmen där Vincent rasar mot lönen från SDR

Reklamutdelare. 40 spänn i timmen för att släpa runt på reklam i ett vinterkallt Västervik. Vincent Verheyen blev chockad när han såg sin lön – sedan spelade han in en film.

Dödsolyckor i jobbet ökade 2018

Arbetsmiljö. Under 2018 dog 48 arbetstagare i olyckor på jobbet. Sju av dem var lastbilschaufförer. En jobbade som lastbilsmekaniker. Ytterligare fyra personer klämdes till döds i arbete vid lastbilar eller med lastbilsgods.