Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

På torsdagen publicerade Transportarbetaren en webartikel om Smålands Logistik, som körde Schenkergods på linjen Jönköping-Karlstad. I höstas sa Schenker upp kontraktet och uppdraget gick till Hagman Transport i Varberg.

Schenkers agerande har rört upp känslorna i branschen och i artikeln ställde Transportarbetaren följande frågor till Schenker:

  • Är det vanligt att Schenker som speditör lägger ut uppdrag på andra speditörer?
  • Blir Schenkers kunder upplysta om att när de anlitar Schenker för transport av paket eller gods, så kan uppdraget gå till andra speditörer som kan ha helt andra krav på underentreprenörer och på kvalitet?
  • Nu körs godset av minst en lettiskregistrerad dragbil, med lettisk chaufför. Uppföljs cabotagereglerna? Hur ofta lämnar bilen Sverige och återkommer med en internationell Transport?
  • Vilken lön och vilka övriga arbetsvillkor har den lettiske chauffören eller chaufförerna?
  • Hur ser Schenker på att er körning i slutänden utförs av Hagman Transport, ett åkeri utan kollektivavtal?
  • Lever Schenker upp till beställaransvaret?
  • Kommer Schenker att säga upp fler kontrakt med svenska åkeriföretag för att i stället utföra körningar i Sverige med utländsk arbetskraft?

På fredagen kom ett skriftligt svar från Anna Hagberg på Schenker. Det lyder:

DB Schenkers verksamhet i Sverige baseras helt och hållet på vårt samarbete med BTF (Bilspedition Transportörförening) och våra kontrakterade svenska linjeåkerier. Vi har en väldigt stark och nära relation med dem. Det finns absolut ingen anledning för oss att rucka på detta samarbete som är i form av långsiktigt partnerskap.

Det transportupplägg som nämns i artikeln, är ett enskilt flöde där delar har lagts ut på externa aktörer. Vi har varit mycket noga i överläggningen och även haft uppföljningsmöten med berörda åkerier för att kontrollera att de kan leverera det som vi och våra kunder kräver.

Transporten som nämns i artikeln är inte en cabotagetransport. Transportstyrelsen har godkänt att fordonet får användas för yrkesmässig trafik i Sverige och chauffören som är anställd av Hagmans Transport har ett anställningsavtal med dem och betalar skatt i Sverige.

Vi är måna om att de som utför uppdrag för oss förhåller sig till gängse lagar och bestämmelser vad gäller anställningsförhållanden. I det här specifika fallet har vi säkerställt att chauffören har ett svenskt anställningsavtal med kollektivavtalsenlig lön. Chauffören betalar dessutom svensk skatt. Det är lätt att dra förhastade slutsatser kring anställningsförhållanden så fort det rör sig om en utländsk chaufför – vilket verkar vara fallet den här gången.

Vi anlitar i allmänhet transportörer – enbart i undantagsfall speditörer – för våra transportuppdrag och ställer mycket höga krav på oss själva för att leva upp till beställaransvaret. Vi reviderar alla som blir kontrakterade för vår räkning.

I ett större perspektiv har Sverige och branschen under de senaste åren upplevt en alltmer ansträngd situation avseende kapacitet och chaufförer. DB Schenker har även en stor utrikesverksamhet och att kombinera dessa eller hitta andra samarbetsformer på vissa upplägg är ett sätt att öka vår totala kapacitet.

Vi på DB Schenker är mycket stolta över det nätverk och erbjudande vi har tillsammans med våra svenska åkerier och har inga som helst planer att ändra på det.

Tvärtom är vår strategi att vidareutveckla och stärka vårt samarbete med BTF och de svenska åkerierna.

Chauffören i fråga uppges alltså ha svensk avtalsenlig lön. Det stämmer dåligt med uppgifter som Hagman Transport lämnade när företaget kallades till avtalsförhandling den 4 december 2018.

Där säger åkeriet att man inte har för avsikt att teckna avtal med Transport. Skälet som anförs är att det inte finns ekonomi att följa de löner och villkor som regleras i kollektivavtalet.

Vid förhandlingarna uppgav åkeriet också att förarna får 26 000-27 000 konor varje månad. Men det inkluderar både lön och traktamente. Om traktamentet följer avtalet indikerar det en lön på omkring 15 000 kronor.

Transportarbetaren har bett Schenker om en kommentar till de nya uppgifterna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Erik Magnusson:
    13 januari, 2019

    Schenker är Tyska järnvägen, Post Nord och Bring är statliga företag. Dessa verkar vara de värsta "skojarna" när det kommer till oegentligheter. Dessa statliga kolosser verkar alltid ha en bortförklaring, varför man inte ser sig göra något fel. En ren skam att behöva konkurrera med dessa oseriösa företag.

Lästips:

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Transportarbetarens logga

Schenker igen: Vår chaufför får avtalsenlig lön

Åkeri. – Vi har dubbelkollat chaufförens lön med Hagman Transport. Han har avtalsenlig lön och traktamente, säger Anna Hagberg, chef för Schenkers linje- och nätverkstrafik.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Taxitelefonister blir av med jobbet

Taxi. Taxitelefonisterna sägs upp när Norrtälje taxi köps av rikstäckande Sverigetaxi. Sedan årsskiftet har taxiväxeln i Norrtälje hållit stängt under vardagsnätterna. I sommar tas alla beställningar över av Sverigetaxis telefonister – eller görs via en app.

Wilfred Mandla

”Bidra med vad du kan till cyklonens offer”

Världen. Wilfred Mandla, koordinator för Transports fackliga projekt i Malawi, vädjar till fackets medlemmar om hjälp efter cyklonen Idais dödliga framfart. – Bidra med vad du har. Allt behövs, människor har ingenting.

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.