Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

På torsdagen publicerade Transportarbetaren en webartikel om Smålands Logistik, som körde Schenkergods på linjen Jönköping-Karlstad. I höstas sa Schenker upp kontraktet och uppdraget gick till Hagman Transport i Varberg.

Schenkers agerande har rört upp känslorna i branschen och i artikeln ställde Transportarbetaren följande frågor till Schenker:

  • Är det vanligt att Schenker som speditör lägger ut uppdrag på andra speditörer?
  • Blir Schenkers kunder upplysta om att när de anlitar Schenker för transport av paket eller gods, så kan uppdraget gå till andra speditörer som kan ha helt andra krav på underentreprenörer och på kvalitet?
  • Nu körs godset av minst en lettiskregistrerad dragbil, med lettisk chaufför. Uppföljs cabotagereglerna? Hur ofta lämnar bilen Sverige och återkommer med en internationell Transport?
  • Vilken lön och vilka övriga arbetsvillkor har den lettiske chauffören eller chaufförerna?
  • Hur ser Schenker på att er körning i slutänden utförs av Hagman Transport, ett åkeri utan kollektivavtal?
  • Lever Schenker upp till beställaransvaret?
  • Kommer Schenker att säga upp fler kontrakt med svenska åkeriföretag för att i stället utföra körningar i Sverige med utländsk arbetskraft?

På fredagen kom ett skriftligt svar från Anna Hagberg på Schenker. Det lyder:

DB Schenkers verksamhet i Sverige baseras helt och hållet på vårt samarbete med BTF (Bilspedition Transportörförening) och våra kontrakterade svenska linjeåkerier. Vi har en väldigt stark och nära relation med dem. Det finns absolut ingen anledning för oss att rucka på detta samarbete som är i form av långsiktigt partnerskap.

Det transportupplägg som nämns i artikeln, är ett enskilt flöde där delar har lagts ut på externa aktörer. Vi har varit mycket noga i överläggningen och även haft uppföljningsmöten med berörda åkerier för att kontrollera att de kan leverera det som vi och våra kunder kräver.

Transporten som nämns i artikeln är inte en cabotagetransport. Transportstyrelsen har godkänt att fordonet får användas för yrkesmässig trafik i Sverige och chauffören som är anställd av Hagmans Transport har ett anställningsavtal med dem och betalar skatt i Sverige.

Vi är måna om att de som utför uppdrag för oss förhåller sig till gängse lagar och bestämmelser vad gäller anställningsförhållanden. I det här specifika fallet har vi säkerställt att chauffören har ett svenskt anställningsavtal med kollektivavtalsenlig lön. Chauffören betalar dessutom svensk skatt. Det är lätt att dra förhastade slutsatser kring anställningsförhållanden så fort det rör sig om en utländsk chaufför – vilket verkar vara fallet den här gången.

Vi anlitar i allmänhet transportörer – enbart i undantagsfall speditörer – för våra transportuppdrag och ställer mycket höga krav på oss själva för att leva upp till beställaransvaret. Vi reviderar alla som blir kontrakterade för vår räkning.

I ett större perspektiv har Sverige och branschen under de senaste åren upplevt en alltmer ansträngd situation avseende kapacitet och chaufförer. DB Schenker har även en stor utrikesverksamhet och att kombinera dessa eller hitta andra samarbetsformer på vissa upplägg är ett sätt att öka vår totala kapacitet.

Vi på DB Schenker är mycket stolta över det nätverk och erbjudande vi har tillsammans med våra svenska åkerier och har inga som helst planer att ändra på det.

Tvärtom är vår strategi att vidareutveckla och stärka vårt samarbete med BTF och de svenska åkerierna.

Chauffören i fråga uppges alltså ha svensk avtalsenlig lön. Det stämmer dåligt med uppgifter som Hagman Transport lämnade när företaget kallades till avtalsförhandling den 4 december 2018.

Där säger åkeriet att man inte har för avsikt att teckna avtal med Transport. Skälet som anförs är att det inte finns ekonomi att följa de löner och villkor som regleras i kollektivavtalet.

Vid förhandlingarna uppgav åkeriet också att förarna får 26 000-27 000 konor varje månad. Men det inkluderar både lön och traktamente. Om traktamentet följer avtalet indikerar det en lön på omkring 15 000 kronor.

Transportarbetaren har bett Schenker om en kommentar till de nya uppgifterna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Erik Magnusson:
    13 januari, 2019

    Schenker är Tyska järnvägen, Post Nord och Bring är statliga företag. Dessa verkar vara de värsta "skojarna" när det kommer till oegentligheter. Dessa statliga kolosser verkar alltid ha en bortförklaring, varför man inte ser sig göra något fel. En ren skam att behöva konkurrera med dessa oseriösa företag.

Lästips:

Tommy Wreeth

Vem betalar priset för fri frakt?

Ordförandeord. Antalet transporter i samhället ökar och tempot likaså. Varor ska helst inte ligga stilla alls och det som tidigare fick ta fem timmar att transportera ska nu förflyttas på tre.

Transportarbetarens logga

Veddigeåkeri försatt i konkurs

Åkeri. Lundåkra frakt är försatt i konkurs. Bolaget tog över körningar och lokaler efter det omdebatterade åkeriet Andreassons i Veddige. Paret Andreasson satt i ledningen för Lundåkra innan de försattes i personlig konkurs. De litauiska förare som bemannat Lundåkrabilarna är blåsta på lönen.

Transportarbetarens logga

Fackligt samarbete över gränserna mot lönedumpning

Åkeri. Några gömde sig i lastbilshytten. Andra kom fram till tältet som svenska Transport slagit upp i hop med litauiska lastbilsfacket Solidarumas. Förutom grillkorv blev det mycket snack om löner och arbetsvillkor i Karlshamns hamn på lördagen.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.

Uppsägningar på lager i Örebro

Lager. DHL Supply chain i Örebro varslar 40 anställda om uppsägning. 36 av dem tillhör Transport. Enligt facket vill DHL frångå turordningsreglerna som säger först in – sist ut.

Ylva Johansson intervjuas

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Marcela Velarde

”Hej, jag heter Marcela”

Facket. Medlemsmöten var temat för veckans kurs på Transports förbundskontor. Ett gäng aktiva trimmades i att värva nya medlemmar. Plus möta dem som redan är med.

Transportarbetaren granskar
Movare i Göteborg

Stora prisskillnader för en och samma flytt

Flyttupphandling. Drygt 234 000 för en kontorsflytt. Eller knappt 48 000 kronor. Försvarsmakten valde det billigaste. Bakom det låga priset finns en flyttkoncern som skapat stora rubriker genom åren.

Rickard Biguet, Rexab

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

Västerås flyttningsbyrå

Domstolsbeslut sätter stopp för prisgolv

Flyttupphandling. Noll kronor i timmen för en flyttbil med chaufför. Erfarna flyttföretagare skakar på huvudet. Ett försök att motverka prisdumpningen gick i stöpet när landets högsta jurister grep in.

Henrik Sternberg

Sternberg drar i gång ny granskning av cabotagetrafiken

Åkeri. Logistikforskaren Henrik Sternberg startar en ny stor cabotagestudie i Sverige. Även den här gången är tanken att allmänheten ska rapportera in utländska lastbilar. Transport bidrar med drygt en miljon kronor.