Close
Den lettiska dragbilen trafikerar nu Schenkers linje mellan Karlstad och Jönköping.
Close

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

– Jag har svårt att se hur körupplägget går att förena med cabotagereglerna. Bilen hinner inte lämna Sverige mellan körningarna, säger chauffören och Transportmedlemmen Kim Gewert.

Schenkers agerande har skapat stor irritation såväl inom facket som bland chaufförer och åkare. Det var tidigt i höstas som Schenker plötsligt sa upp kontraktet med samarbetspartnern Smålands Logistik.

Körningen gick till speditören NTG, som i sin tur anlitar Hagmans Transport i Varberg. Hagmans köptes nyligen upp av Dinotrans – ett åkeri som drivs av en svensk, fast med Lettland som bas. Bilarna är registrerade i Lettland, men rullar ofta i Norden med baltiska eller filippinska förare bakom ratten.

I början av december begärde Transport att Hagman Transport skulle teckna kollektivavtal. Bolaget sa nej, med hänvisning till att företagets ekonomi inte medger att avtalsenliga löner och villkor betalas till förarna.

Gunvor Munck, vd på Smålands Logistik, bekräftar att Schenker sagt upp körningen:

– Det var en daglig linje där vi hade flera bilar och chaufförer. Jag kan inte säga mer om bakgrunden, än att vi blev uppsagda. Det känns trist förstås. Det är första gången Schenker agerar på det här sättet mot oss.

Kim Gewert har flera förarkolleger som drabbats när linjen hamnat hos det som ser ut att vara lågprisaktörer. Han säger:

– Jag har öppet ifrågasatt Schenker nya trafikupplägg, men fick till svar att det saknas chaufförer. En annan källa i Schenker uppgav att Smålands Logistik var för dyra. Jag sa att jag tycker att Schenker agerar jävligt fult. Och att företaget grinar oss chaufförer i ansiktet.

Örjan Jakobsson, ombudsman på Transports Karlstadsavdelning, håller med:

– Jag ser den lettiska dragbilen stå inne på Schenkers terminalområde varje morgon, med fördragna gardiner. Är det så här seriösa speditörer agerar? Vart tog beställaransvaret vägen?

Transportarbetaren har sökt ansvariga på Schenker, genom företagets presschef Pierre Olsson. Han har inte återkommit. Tidningen önskar svar på följande frågor:

  • Är det vanligt att Schenker som speditör lägger ut uppdrag på andra speditörer?
  • Blir Schenkers kunder upplysta om att när de anlitar Schenker för transport av paket eller gods, så kan uppdraget gå till andra speditörer som kan ha helt andra krav på underentreprenörer och på kvalitet?
  • Nu körs godset, svensk inrikestrafik, av minst en lettiskregistrerad dragbil, med lettisk chaufför. Följs cabotagereglerna? Hur ofta lämnar bilen Sverige och återkommer med en internationell Transport?
  • Vilken lön och vilka övriga arbetsvillkor har den lettiske chauffören eller chaufförerna?
  • Hur ser Schenker på att er körning i slutänden utförs av ett åkeri utan kollektivavtal?
  • Lever Schenker upp till beställaransvaret?
  • Kommer Schenker att säga upp fler kontrakt med svenska åkeriföretag för att i stället utföra körningar i Sverige med utländsk arbetskraft?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lennart O:
    16 december, 2018

    Tyvärr är troligen Schenker inte ensam om dumpning av priser. Och cabotagereglerna kan vi nog drömma om, liksom arbetstidsregler. Samt: Vill vi betala vad det kostar? Billigt= Någon annan betalar på något vis.

  2. Ewa Braun:
    15 december, 2018

    Detta pågår hela tiden sedan många år tillbaka. Cabotagetrafik=utländska bilar o chaufförer! En lag utan funktion. Tillika svenska åkeriers slavlöner till utländska chaufförer. Vad gör Transportstyrelsen?=0! Vad gör Transportarbetarförbunde? =0! Vad gör polisen?=0 Kanske Morell kan skapa lite ordning i transportbranschens laglösa djungel!

  3. Peter:
    15 december, 2018

    Bedrövligt!

  4. Magnus Carlberg:
    14 december, 2018

    Härligt Att ni orkar med det

  5. Mattias:
    14 december, 2018

    Även på Schenker i Gävle står en utlands reggad dragbil med svenska scenker trailer bakom. Kör mellan Gävle och Karlstad om jag hörde rätt. Föraren bor i hytten även under yelgen

  6. Christer B.:
    14 december, 2018

    På linjen Västerås - Jönköping ToR sköts transporten numera av Daniel Gustavssons åkeri.

  7. Göran Cederfjärd:
    13 december, 2018

    Svenska kollektivavtal skall gälla som golv för alla som huvudsakligen jobbar i Sverige sedan spelar det som ingen roll var personalen eller företaget har sitt huvudkontor!

  8. M.Nilsson:
    13 december, 2018

    Detta har ju Schenker gjort med en körning som går dagligen mellan Västerås-Jönköping jönköping-västerås. Exakt samma sak fast annat Schenker åkeri och vet inte vilket företag den utländska chauffören kör för

  9. Lars Fryksater:
    13 december, 2018

    Girigheten styr, tror inte att Schenker tar mindre betalt av sina kunder.

  10. Jan Strömberg:
    13 december, 2018

    Jag tycker det verkar ganska korkat att hitta på sådana lösningar nu när social dumpning och slavförhållanden är prioriterat på allas agendor! Det är ett väldigt tydligt statement från Schenker ”Vi struntar i rättvisa förhållanden inom transportsektorn i Sverige”

  11. Stefan:
    13 december, 2018

    Stycket på Stockholm och Bilpaketen till Sundsvall och Umeå har väl liknande upplägg från Jönköping..

  12. Tina Lundberg:
    13 december, 2018

    Hur ska jag som privatperson kunna påverka att det är ett seriöst åkeri med kollektivavtal som transporterar godset? Sedan finns det ju även helsvenska åkerier som inte är seriösa.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Schenker igen: Vår chaufför får avtalsenlig lön

Åkeri. – Vi har dubbelkollat chaufförens lön med Hagman Transport. Han har avtalsenlig lön och traktamente, säger Anna Hagberg, chef för Schenkers linje- och nätverkstrafik.

Transportarbetarens logga

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

”Högt pris för högersväng”

Politik. Klockan 09:57 kom flashen från TT: Stefan Löfven (S) har röstats fram som Sveriges statsminister av riksdagen. Men ingen som har följt med i medierna de senaste 131 dagarna blev särskilt förvånad.

Sveriges Hamnar varslar om lockout som svar på strejkhot

Hamn. Sveriges Hamnar varslar nu om lockout mot Hamnarbetarförbundet (HF). Stridsåtgärden, som stänger hamnarbetarna ute från arbetsplatserna, är ett svar på de korta punktstrejker som HF inleder den 23 januari.

Fula knep när budföretag tvistar om matutkörning

Matbud. Företaget T Group logistics kör ut tusentals matportioner varje vecka för Hungrig.se. Nu har företaget hamnat i blåsväder genom att skicka ett avtal som liknar utpressning till en underentreprenör i Umeå. Avtalet är illa skrivet, med en logga stulen från en känd dansk advokatfirma.

Kronofogden beslagtar taxibolags bilar

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har tidigare blivit av med skolskjutsuppdrag på grund av en hotande konkurs. I dag på morgonen började Kronofogden beslagta företagets leasade bilar.

Hamnarbetarförbundet presskonferens

Hamnstrejken kan bli olaglig

Hamn. Hamnarbetarförbundet varslar om punktstrejker i nio hamnar och blockad mot övertid, inhyrning och nyanställning i ytterligare tre. Stridsåtgärderna startar den 23 januari. Mycket talar för att en konflikt med denna grund blir förbjuden den 1 januari nästa år.

Protester utanför EU-parlamentet.

Oklart läge för vägpaketet i EU

EU. Stämningen var hetsig både i EU-parlamentet och utanför i morse. Transportutskottet debatterade och röstade om det stora vägpaketet. Förhoppningar om EU-krav på schystare villkor grusades delvis. Men sista ordet är inte sagt än.

Lastbilstrailrar på tåg stoppas

Tåg. All trafik med lastbilstrailrar lastade på järnvägsvagn stoppas i Danmark efter olyckan som tog åtta liv. Ett fel på låsningsmekanismen som ska hålla fast lastbilssläpet på tåget har avslöjats.

Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Färdtjänstföretag lurar förare på lön

Taxi. Taxiraketen i Falkenberg blev stor vinnare när Hallandstrafiken upphandlade färdtjänst. Men många förare blev blåsta på lön och vid årsskiftet införde bolaget procentlön, rakt ackord, trots att upphandlaren kräver månadslön. Transport förhandlade nyligen fram ett kännbart skadestånd.

Väktare misshandlad och bunden

Bevakning. En ensamarbetande väktare i Ystad blev bunden, misshandlad och rånad i söndags kväll. Förövarna fick med sig en väska med pengar, som färgas och blir obrukbara när väskan öppnas. Väktaren har kommit hem från sjukhuset och ringt Transport.

Rekordmånga trafikanter anmälde viltolycka

Trafiksäkerhet. 2018 blev ett rekordår för viltolyckor. Polisen fick in totalt 63 641 anmälningar från trafikanter som kört på djur. Rådjur dominerar stort, med närmare 47 000 anmälningar. På andra plats kommer vildsvin, med drygt 6 900 påkörningar.

Vincent Verheyen spelade in en film.

Filmen där Vincent rasar mot lönen från SDR

Reklamutdelare. 40 spänn i timmen för att släpa runt på reklam i ett vinterkallt Västervik. Vincent Verheyen blev chockad när han såg sin lön – sedan spelade han in en film.

Dödsolyckor i jobbet ökade 2018

Arbetsmiljö. Under 2018 dog 48 arbetstagare i olyckor på jobbet. Sju av dem var lastbilschaufförer. En jobbade som lastbilsmekaniker. Ytterligare fyra personer klämdes till döds i arbete vid lastbilar eller med lastbilsgods.