Säkerhet i fokus efter sopbilsolycka

Arbetsmiljö. I fallolyckan skadades en miljöarbetare svårt efter att ha släpats 50 meter efter sopbilen. För kommunala Karlstads Energi har konsekvensen blivit både en sexsiffrig företagsbot – och att vikten av säkerhetskultur lyfts inom hela bolaget.

Det är snart ett år sedan, i mitten av oktober 2022, som olyckan skedde i Molkom i Karlstads kommun. Då bröt en nyanställd miljöarbetare båda benen och fotlederna efter att han fallit från sopbilens bakparti, fastnat i kärllyften och släpats efter fordonet som var i rullning. Mannen drabbades också av underhudsblödningar på flera ställen och huden skrapades bort på bröstkorgen och ena höften.

Miljöarbetaren är ännu inte helt återställd, men på väg tillbaka. Målet under sjukskrivningsperioden har varit att återgå till jobb hos arbetsgivaren, Karlstads Energi. I dag arbetstränar han på en av bolagets återvinningstationer.

Erik Kornfeld, vd på Karlstads Energi. Foto: Pressbild
Erik Kornfeld, vd på Karlstads Energi. Foto: Pressbild

– Han är på bättringsvägen och har hela tiden haft kontinuerlig kontakt med sin arbetsledare, säger Erik Kornfeld, vd på Karlstads Energi.

Bolaget har dömts att betala 300 000 kronor i företagsbot, för att ha brustit i att informera om säkerhetsregler och risker för den typ av sopbil som användes. Det är fastställt av arbetsmiljöåklagare.

Karlstads Energi har också gjort en egen utredning. Och arbetat med att förbättra introduktionen för nyanställda miljöarbetare.

– Vi hade ju också tidigare introduktion, men vi har sett över den. Det finns mer att göra, säger Erik Kornfeld.

– Det viktigaste vi gjort är att vi lyft vikten av en säkerhetskultur där vi tänker på varandra, och påminner arbetskamrater om rutiner. Det gäller inte bara den aktuella avdelningen utan hela bolaget.

Bryter miljöarbetare mot säkerhetsrutiner i högre utsträckningen än andra?

– Nej, det är inte min uppfattning. Olyckan visar att det finns tillfällen när rutinerna inte följs. Det är inte meningen att någon ska stå där mannen stod på sopbilen. Men ibland försöker man väl använda sig av egna lösningar. Det är just därför det är viktigt att tala om den säkerhetskultur som ska gälla – fungerar det så är det inte bara om en arbetsledare ser som någon säger till, utan även en medarbetare, säger Erik Kornfeld.

Karlstads Energis vd framhåller också att säkerheten redan tidigare stärkts. Dels genom att skyddsombuden fått mer tid för riskobservationer, dels genom det särskilda system där observationer både internt och hos fastighetsägare rapporteras. Det har lett till att en rad risker kunnat elimineras.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

”Jag vrider hela kroppen i stället för att vrida bara på huvudet när jag kör baklänges”, säger Adam Aliu, skyddsombud vid DB Schenker i Göteborg. Foto: Lars Soold

Här hålls arbetsskadorna i schack

Terminal. Schenker i Göteborg har gått från en bedrövlig arbetsmiljö till ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Genom att variera arbetsuppgifter och ändringar i paketflödet har arbetsskador och sjukdagar gått ned för utsatta truckförare.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.