Elmia 2018

Politikerna eniga om gps-övervakning av den tunga trafiken

Kilometerskatt. Både allianspartierna och de rödgröna säger ja till gps-övervakning av den tunga lastbilstrafiken. Fast de borgerliga vill inte ha någon ny skatt som baseras på körda kilometer.

Under lastbilsmässans andra valdebatt var det beställaransvaret och vägslitageavgiften – ekoskatten – som avhandlades på scenen.

På plats fanns fem av åtta riksdagspartier (C, M, V, S och SD), plus Transport och branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag.

Diskussionen om ekoskatten blev tam. Alla partier ställer upp på ett system med gps-transpondrar som kartlägger lastbilarnas rörelser i Sverige. Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson höll med:

– Med dagens teknikutveckling är det inte mycket att fundera på. Vi behöver veta vad som rullar på vägarna. Fast Transport har inget intresse av att försämra den svenska åkerinäringens konkurrenskraft.

Moderaternas representant, Sofia Westergren, sa bestämt nej till en ny skatt som baseras på den körda sträckan:

– Vi behöver färre skatter, inte fler.

Centerpartiets man, Anders Åkesson, höll med. Teres Lindberg, socialdemokraterna, står bakom den nya ekoskatten och försökte mildra oron bland åhörarna:

– Ekoskatten handlar både om klimatet och att skapa ordning och reda på vägarna. Vi måste ha ett regelverk som skyddar seriösa inhemska åkerier. Skatten utreds just nu. Det slutgiltiga förslaget måste vara så väl avvägt att vi kan upprätthålla en sund konkurrensnivå.

Panelen var också överens om att ett utvidgat beställaransvar för transportköpare i grunden är bra. Men flera röster var skeptiska till att den nuvarande skrivningen ger önskad effekt.

– Det är mycket ull och lite verkstad, sa Thomas Morell, som sadlat om från trafikpolis och regionchef på Sveriges Åkeriföretag till SD-politiker.

– Risken är stor att vi missar alla som kör cabotage olagligt, eftersom hela fokuset ligger på att det ska finnas giltiga tillstånd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Torka och bränder slår hårt mot skogsåkerierna

Åkeri. Sommarens torka och bränder fick stora konsekvenser för åkerier som kör virke. Skogsindustrin hade förutspått högtryck och stor efterfrågan på transporter. Men när hettan kom blev det avverkningsstopp och åkerierna blev utan uppdrag.

Lastbilsförare ett framtidsyrke? – se vår film från mässan

Åkeri. Inne i mässhallarna flockas besökarna kring lastbilar så välputsade att de skulle platsa hemma i vardagsrummet. Ute på gräsplanen sticker kranarmarna upp som långa tandpetare mot himlen.

Tungt möte i Transports monter

Ministerbesök. Hur långa lastbilar vill Tomas Eneroth ha på svenska vägar? – Jag vill inte svara exakt, för att inte bli anklagad för ministerstyre. Men frågan ska utredas och ett förslag man tittar på är 32,5 meter.

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.

Matbud från Yandex.eda i Moskva.

Matbud jobbade ihjäl sig

Ryssland. Den 16 april dog ett matbud, 21-årige Artyk Orozalijev, under ett arbetspass i Sankt Petersburg. Dödsorsaken var hjärtattack. Han föll omkull på sin cykel efter att ha arbetat tio timmar utan paus.

Fackligt samarbete över gränserna mot lönedumpning

Åkeri. Några gömde sig i lastbilshytten. Andra kom fram till tältet som svenska Transport slagit upp i hop med litauiska lastbilsfacket Solidarumas. Förutom grillkorv blev det mycket snack om löner och arbetsvillkor i Karlshamns hamn på lördagen.

Månadens klubb
Samtransklubbens styrelse, tre ledamöter saknas.

”Det har aldrig känts så här stabilt”

Samtransklubben i Solna. Ny ägare, ny vd och nya mellanchefer väcker hopp i styrelsen för taxitelefonisternas fackklubb. Det verkar som om ett bättre klimat och större förståelse för fackets roll är på gång inom Samtrans i Solna.

Arbetsmiljön brister på bensinmackar

Bensin. Tre mackar i samma kedja. Tre besök av Arbetsmiljöverket. Och tre inspektionsmeddelanden fyllda av kritik. De tre Circle K-mackarna saknar rutiner och kunskap om det mesta inom arbetsmiljö.

SAS-plan på marken

Mindre att lasta när piloterna strejkar

Flyg. Piloternas strejk fortsätter in på sin femte dag och runt 550 SAS-flygningar är inställda i dag. Hundratals flyglastare fortsätter att gå till jobbet, men med betydligt mindre att göra.

Chaufförsbristen tema när Transport besökte skogsåkeri

Facket. Chaufförsbristen. Och fackets försäkringar. Det var två heta frågor när Transports Hälsingeavdelning besökte Sandres skogsåkeri i Edsbyn. – Jag är klämd mellan Transport och Transportstyrelsen, sa åkare Peter Sandres med ett visst allvar i rösten.

Nytt jobb för nio av tio uppsagda

Arbetsmarknad. Nio av tio uppsagda transportarbetare skaffar sig ny sysselsättning med stöd från Trygghetsfonden TSL. Efter ett år har de nytt jobb, startat eget eller börjat på en längre utbildning.

Facken rasar mot las-utredning

Politik. Fler undantag från sist in – först ut. Billigare att säga upp anställda. Regeringens utredare har fått direktiv som inte går fackens väg.